همشهری آنلاین: رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت که عادل عبدالمهدی نخست وزیر زیر بار فشارهای آمریکا برای تضعیف بسیج مردمی این کشور (الحشد الشعبی) نخواهد رفت.

همام حمودی

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری مجلس اعلای عراق، شیخ 'همام حمودی' در سخنانی با اشاره به شنیده و اخباری که اخیرا در خصوص درخواست آمریکا برای انحلال ۶۷ گروه وابسته به الحشد منتشر شده، گفت: عبدالمهدی یک انسان میهن پرست است و هرگز اجازه تعضیف الحشد یا مداخله در کار این سازمان را نخواهد داد.

وی گفت: ما به عبدالمهدی و وطن پرستی و شجاعت او و اعتمادی که وی به مردم و نیروهای پشتیبان خود دارد، کاملا اطمینان داریم و یقین داریم که وی اجازه این گونه مداخلات را نمی دهد.

شیخ حمودی با اشاره به مواضع بسیار خوب عبدالمهدی در مورد مسائل مختلف کشور گفت که الحشد الشعبی سازمانی است که با فتوای مرجعیت عالی ایجاد و طبق قانون تحت امر فرماندهی کل نیروهای مسلح است و هر گونه تصمیمی درباره آن توسط همین نهادهای قانونی انجام می شود.

شبکه تلویزیونی «العربیه» عربستان سعودی اخیرا در گزارشی مدعی شد که آمریکا از دولت عراق خواسته است که ۶۷ گروه مقاومت اسلامی زیر مجموعه الحشد الشعبی را منحل کرده و آنها را خلع سلاح کند.

این شبکه خبری سعودی، اسامی این گروه ها را نیز منتشر و ادعا کرده است که 'مایک پمپئو' وزیر خارجه آمریکا در سفر ۱۹ دیماه گذشته به بغداد این درخواست را تقدیم دولت عراق کرده است.
منابع خبری دیگری نیز مدعی اعمال فشار پمپئو به مقامات دولت عراق در همین راستا شده اند.

در بین فهرست گروه های مقاومت نام های شاخصی مانند «کتائب حزب الله»، «عصائب اهل الحق» (شیخ قیس خزعلی)، «شاخه نظامی سازمان بدر» (هادی العامری)، «سرایا السلام» (مقتدا صدر)، «جنبش النجباء» (شیخ اکرم الکعبی)، «لواء ابوالفضل العباس» (نزدیک به عتبه عباسی (ع)) و «کتائب بابلیون مسیحی» (ریان الکلدانی) دیده می شوند.

نخست وزیر عراق در همان روز در کنفرانس خبری هفتگی خود، صحت چنین خبری را قویا تکذیب کرد و گفت که سخن از وجود یک برنامه زمانبندی برای انحلال الحشد الشعبی صحیح نیست.

«عادل عبدالمهدی» با هرگونه دخالت خارجی در قضیه الحشد الشعبی مخالفت کرد و افزود که الحشد الشعبی یک نیروی رسمی و از واحدهای نظامی نیروهای مسلح عراق است و تصمیم گیری درباره آن فقط در حیطه اختیارات دولت عراق است.

یک منبع در وزارت خارجه عراق نیز به شبکه خبری بومی «آسیا» گفته است که تقدیم یک فهرست ازطرف «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا به دولت عراق برای انحلال و خلع سلاح تعدادی از گروه های مقاومت صحت ندارد.

این منبع که نامش فاش نشده تاکید کرده است که تمامی این گزارش ها و خبرها عاری از صحت است.

هر چند آمریکایی ها پیشتر بشکل علنی از ضرورت انحلال و یا اخراج آنچه 'غیرنظامیان فرقه گرا' خوانده اند، سخن گفته اند و با واکنش عراقی ها از جمله نخست وزیر وقت این کشور مواجه شده اند و از سوی دیگر نیز برای وارد کردن گروههای مقاومت اسلامی عراق در لیست سیاه تروریسم تلاش می کنند، اما ناظران طرح دوباره و موج گونه این امر و این بار به بهانه سفر پمپئو را با هدف افزایش فشارها بر نیروهای مقاومت در شرایط کنونی منطقه بسیار مهم ارزیابی می کنند.

این امر بویژه با توجه به میدان داری رسانه ای صهیونیست ها و سعودی ها، از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

کد خبر 429082

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha