علی ابراهیمی: در سال‌های اخیر، متولیان بخش حمل‌و‌نقل همواره از کمبود اعتبارات برای اجرای طرح‌های نیمه تمام یا اجرای طرح‌های جدید، گلایه کرده‌ و این موضوع را عاملی در توسعه نیافتگی زیر بخش‌های حمل‌ونقل به ویژه در زمینه ریلی، جاده‌ای و هوایی قلمداد می‌کنند.

این درحالی است که بسیاری از اعتبارات مصوب سال‌های اخیر که برای رونق این بخش پیش‌بینی شده بود توسط دستگاه‌های ذی‌ربط جذب نشده است که از جمله این موارد می‌توان به اعتبارات پیش‌بینی شده برای تجهیز ناوگان هوایی کشور یا اعتبارات بسیاری از طرح‌های حمل‌ونقل ریلی اشاره کرد.

به‌نظر می‌رسد توسعه این بخش بیش از آن‌که به اعتبارات نیاز داشته باشد مستلزم شکل‌گیری زیر‌ساخت‌های لازم برای انجام مطالعات امکان سنجی، مدیریت اجرایی قوی و عزم جدی برای اجرای طرح‌های نیمه تمام یا شروع به اجراست.

این رویه موجب شده تا اکنون بسیاری از طرح‌های ملی عمرانی مانند آزادراه تهران – شمال، بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های فرودگاه امام خمینی  و... نیمه تمام مانده یا بدون توجه به اهداف و توانمندی‌های اجرای آن، با گذشت مدت زمان طولانی از موعد پیش‌بینی شده برای این طرح‌ها، به شکلی ناقص مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

با وجود این به گفته بهمن محمد یاری، عضو کمیسیون عمران مجلس، اعتبارات بخش حمل‌ونقل در لایحه بودجه سال‌جاری از رشدی 100‌درصدی برخوردار بوده و بر اساس تخصیص اعتبارات سال 86، این رشد اعتبارات به150 درصد می‌رسد. بنابراین در این بخش افزایش اعتبارات، مناسب است.

درصورت تخصیص این اعتبارات باید دست‌اندرکاران تأمین اعتبارات مورد نیاز این بخش، ضمانت‌های اجرایی لازم برای جذب اعتبارات پیش‌بینی شده و اجرای طرح‌های زیر بخش حمل‌ونقل را در نظر داشته باشند تا همچون گذشته اعتبارات تخصیص یافته دوباره عودت داده نشود.

کد خبر 43187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز