گروه شهری: اگر چه به وضوح می‌توان دریافت که تخریب جنگل‌های دست کاشت که سرمایه ملی و وقت بسیار برای ایجاد آن صرف شده، ممنوع و غیرقانونی است

اما سخنان رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع حکایت از آن دارد که نه تنها سازمان‌های غیر‌دولتی بلکه برخی دستگاه‌های دولتی هم دست به تخریب این جنگل‌ها می‌زنند.

به گزارش همشهری، فرود شریفی معاون وزیر کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، در بخشنامه‌ای که از سوی او به 18 استان بیابانی کشور فرستاده شد از اداره‌های کل منابع طبیعی استان‌ها خواست کلیه امکانات حفاظتی خود در جهت حفاظت شبانه‌روزی جنگل‌ها به کار بگیرند.

در ادامه این بخشنامه آمده است که تاغزارهای ایجاد شده در مناطق بیابانی حاصل سال‌ها زحمات طاقت‌فرسای کارشناسان و کارکنان این سازمان است که نقش انکارناپذیری در جلوگیری از هجوم شن‌های روان دارد و مامن و ماوای بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی است.

در این بخشنامه رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع هرگونه تخریب، واگذاری و تغییر کاربری تا‌غزارها  (جنگل‌های دست‌کاشت) را ممنوع اعلام و تاکید کرد برای رسیدگی به نیاز طرح‌های ملی و عام‌المنفعه، کمیسیون بررسی و ساماندهی نیازهای توسعه‌ای این سازمان، همکاری‌های لازم را خواهد داشت.

بر اساس گزارش‌ روابط عمومی سازمان جنگل‌ها و مراتع، در ماه‌های اخیر برخی از دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیر‌دولتی بدون هماهنگی با سازمان جنگل‌ها و مراتع، در استان‌های یزد، اصفهان، خراسان رضوی و... برای توسعه شهرک‌های صنعتی، راه‌های مواصلاتی و انتقال خطوط آب و گاز، جنگل‌های دست‌کاشت و گونه‌های بیابانی را تخریب کرده‌اند.

کد خبر 43213

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز