فرشاد مقیمی این موضوع را نیز گفت که برای بازگشت رنو ، این شرکت فرانسوی مکانیزمی در نظر گرفته شده تا تولید این نوع خودرو دوباره از سر گرفته شود.
به نظر میرسد همکاری ۴۲ ساله رنو با خودروسازان داخلی و سرمایه گذاری این شرکت فرانسوی باعث شد تا رنو حاضر نشود به راحتی بازار خودرو ایران را از دست بدهد.
با خروج یک طرفه دولتمردان آمریکا از توافق هسته ای برجام و اعمال تحریم های ظالمانه، رئیس جمهوری آمریکا به شرکت های خارجی فعال در ایران هشدار داد در صورت ادامه همکاری های خود با شرکت های ایرانی مجازات های اقتصادی در انتظار آنها است و این سبب شد برخی شرکت ها از جمله رنو ناچار به ترک ایران شوند.
درحالی خودروسازی رنو مرداد ماه امسال فعالیت های خود را در ایران به حالت تعلیق در آورد که سرمایه گذاری های زیادی برای تولید خودرو مشترک با خودروسازان ایرانی پیش بینی کرده بود اما فشارهای آمریکا این شرکت را وادار کرد تا از ترک ایران سخن بگوید.
همزمان با خروج شرکت های پژو و سیتروئن از ایران، کارلوسگون مدیرعامل رنو در مجمع سالیانه این شرکت درباره برنامه رنو در ایران در شرایط خروج آمریکا از برجام اعلام کرده بود که «ما ایران را ترک نخواهیم کرد حتی اگر مجبور به کاهش فعالیتهای خود شویم» .
حال پس از ۸ ماه توقف همکاری های شرکت رنو با خودروسازان ایران معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از بازگشت کارخانه به ایران خبر میدهد.
مقیمی با اشاره به سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری شرکت رنو در ایران اظهار کرد: در پی مذاکرات و رایزنیهای صورت گرفته و همچنین با توجه به میزان سرمایهگذاری رنو در ایران، این نوید را خواهیم داد که این شرکت خودروساز دوباره به ایران باز خواهد گشت.
به گزارش ایرنا، با وجود تهدیدهای آمریکا، رنو برای بازگشت به بازار ایران چراغ سبز نشان داده تا بار دیگر در تولید خودروهای مشترک با شرکت های ایرانی همکاریهای خود را آغاز کند.
سخنان اخیر مدیرعامل رنو در نشست سالیانه سهامداران این شرکت در خرداد ماه سال جاری نیز تاکیدی بر ادامه فعالیت این شرکت خودروسازی فرانسه در ایران بود که اعلام کرد حتی اگر ناچار به کاهش شدید حجم تولید باشیم، آن را در ایران رها نخواهیم کرد زیرا حفظ فعالیت در بازار ایران برای ما یک مزیت خواهد بود.
پس از توافق هسته ای در قرارداد جدید همکاری مشترک ایران و خودروسازی رنو که در سال ۹۶ منعقد شد قرار بود ایران به بزرگترین تولید کننده خودروهای رنو تبدیل شود.
براساس این قرارداد، شرکت رنو در فاز نخست حدود ۶۶۰ میلیون یورو سرمایه گذاری کرد و مقرر بود نخستین تولید مشترک بین خودروسازان ایرانی و شرکت رنو اواخر سال ۹۷ وارد بازار شود.
طبق این قرارداد یک شرکت خودروسازی جدید با ترکیب سهام ۴۰ درصد متعلق به ایران (۲۰ درصد ایدرو و ۲۰ درصد یک هلدینگ خصوصی ایرانی) و ۶۰ درصد متعلق به رنو تاسیس شد و مقرر بود طی دو مرحله در فاز نخست، ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو و در فاز دوم هم ۱۵۰ هزار دستگاه رنو داستر جدید و رنو سیمبل جدید در ایران تولید شود.
طبق برنامه قرار بود فاز دوم این قرارداد نیز از سال ۲۰۱۹ آغاز شود که رنو مجبور به ترک ایران شد اما این شرکت در آستانه بازگشت به بازار ایران است تا باردیگر همکاری های خود را خودروسازان ایرانی آغاز کند.
پیشتر برنامه شرکت خودروسازی رنو در ایران افزایش سرمایه گذاری ها در ایران به منظور تولید خودروهای مشترک بود تا ایران به عنوان یکی از مراکز مهم تولید و صادرات انواع خودرو و قطعه سازی شرکت رنو در منطقه تبدیل شود.
با بازگشت مجدد رنو به بازار ایران و تداوم همکاری های مشترک با خودروسازان داخلی می توان امیدوار بود که ایران به یکی از بزرگترین مراکز تولید خودرهای جدید در غرب آسیاب تبدیل شود تا با انتقال تکنولوژی و دانش روز و رفع مشکلات و چالش های این حوزه بزرگ صنعتی کشور بار دیگر کسب و کار را در این بخش رونق پیدا کند.
نظر شما