یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
۰ نفر

علی‌الله‌سلیمی-دبیرتحریریه: توسعه شهرهای بزرگ و متعاقب آن افزایش جمعیت ساکن و شاغل در بخش‌های مختلف این شهرها، ناخواسته شکل متفاوتی از زندگی در ابرشهرها را به شهروندان تحمیل می‌کند که در مواردی مغایر با استانداردهای زندگی در شهرهای بزرگ امروزی است.

سلیمی

از جمله شرایط زیستی اغلب نامطلوب در برخی نواحی حاشیه‌ای شهرهای بزرگ که با انواع مشکلات به‌ویژه در حوزه محیط‌زیست مواجه است. نمونه دم دستی و آشکار این وضعیت زیستی نامطلوب را می‌توان در بخش‌هایی از محله خاورشهر در حاشیه جنوبی منطقه ۱۵ سراغ گرفت. این محله نسبتاً پرجمعیت از سکونتگاه‌های قدیمی در حاشیه شهر است و قدمت و شکل‌گیری آن به حدود دهه ۵۰ می‌رسد که در حاشیه بزرگراه امام رضا(ع) خانه‌های اولیه این محله ساخته شده است؛ زمان ساخت پادگان نظامی در حاشیه این بزرگراه که برای تسهیل در رفت‌وآمد کارکنان نیروهای مسلح محله خاورشهر ایجاد شده است. در سال‌های بعد قشرهای دیگری از شهروندان هم به این محله آمده و ساکن شده‌اند که باعث تغییر بافت اولیه و ترکیب جدید در این محله حاشیه‌ای شده است.

از همان سال‌های اولیه شکل‌گیری این محله، مشکلات ریز و درشتی هم که معمولاً در بخش‌های حاشیه‌ای شهرهای بزرگ دیده می‌شود در این محله خودنمایی کرده و در هر دوره به شکلی خود را نشان داده است. شاخص‌ترین این مشکلات در شرایط فعلی، وجود یک کانال آب است که از وسط شهر می‌گذرد و در سال‌های اخیر مشکلات زیادی را برای ساکنان این محله ایجاد کرده است. از خطر جانی برای ساکنان به‌ویژه کودکان و نوجوانان در هنگام آبتنی در این کانال بدون حفاظ گرفته تا بوی بد زباله‌هایی که به دلیل بی‌مسئولیتی برخی از شهروندان در این کانال ریخته می‌شود. این کانال آب که از منبع تصفیه‌خانه شهرری به مقصد مزارع دشت ورامین از مرکز محله خاورشهر می‌گذرد، در مقاطع زمانی معین نیاز به لایروبی دارد که برخی از ساکنان محله خاورشهر معتقدند این کار به موقع انجام نمی‌شود. هرچند مسئولان مربوطه می‌گویند در این زمینه کوتاهی نمی‌شود اما شرایطی که اکنون به وجود آمده، زیرساخت‌های زیست‌محیطی منطقه را تهدید می‌کند و نیاز به تعامل و همکاری بیش از پیش مراکز، سازمان‌ها و نهادهای مختلف و مربوطه دارد تا وضعیت موجود به سمت شرایط مطلوب پیش برود.

کد خبر 439354

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha