دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

با انتشار خبر تأخیر در مذاکرات خط‌لوله صلح در تهران یک منبع پاکستانی از تمایل چین به این طرح خبر‌داد.

این گزارش‌ها درحالی منتشر می‌شود که هنوز مقامات کشورمان در مورد برنامه مذاکرات طرح خط لوله صلح میان ایران، پاکستان و هند در تهران سخنی نگفته‌اند و منابع هندی و پاکستانی از تأخیر در این مذاکرات خبر ‌دادند.

به نوشته روزنامه اکونومیک تایمز چاپ هند، این مذاکرات قرار بود از روز دوشنبه با شرکت وزرای نفت هند و پاکستان در تهران آغاز شود ولی منابع دیپلماتیک از تغییر برنامه خبر‌داده‌اند.

در همین حال پایگاه خبری روزنامه دیلی تایمز گزارش داد، مقامات چینی در تماس با مقامات دولت پاکستان آمادگی خودرا برای جایگزینی هند در طرح خط لوله صلح اعلام کرده‌اند.

پاکستان به‌دلیل توسعه روابط با چین در مرز قره‌قروم که با احداث بزرگراه و اتصال راه‌آهن عملی شده به پیوستن چین علاقه‌‌مند است. این منبع حتی از سفر مقامات فنی چین برای بررسی اجرای خط‌لوله نیز خبر‌داده است.

وز‌یر‌نفت هند مورلی دائورا  قراربود پیش از سفر به تهران در پاکستان با همتای پاکستانی خود در مورد مسائل مالی مطرح بین 2کشور مذاکره کند ولی برخی گزارش‌ها از ابراز تمایل دولت هند برای تأخیر مذاکرات تا برگزاری انتخابات در پاکستان و روی‌‌‌کار‌‌‌آمدن دولت جدید خبر‌دادند.

پیش از اعلام تأخیر در مذاکرات تهران نیز منابع پاکستانی از اتخاذ سیاست تأخیر از سوی هند در طرح صادرات گاز ایران خبر‌داده بودند.

غلامحسین نوذری، وزیر نفت کشورمان در آخرین مصاحبه عمومی مطبوعاتی خود از دعوت وزرای نفت هند و پاکستان به تهران خبر‌داده بود تا طرح خط لوله صلح میان 3 کشور نهایی شود.

شرکت نکردن هند در مذاکرات خط لوله صلح از مدتی پیش موجب بروز تردید‌هایی در مورد سیاست این کشور در تأمین انرژی مورد نیاز اقتصاد این کشور شده است.

با وجود نیاز هند به تأمین انرژی اختلافات سیاسی در این کشور موجب تعلل و ناتوانی مقامات این کشور در تصمیم‌گیری در این زمینه شده است.

هند با وجود داشتن منابع نفت و گاز و امکان واردات انرژی از کشورهای مختلف به عملی شدن طرح خط‌‌ لوله گاز صادراتی ایران نیازمند است.

این خط لوله شرایط باثباتی برای انرژی مورد نیاز و رشد اقتصادی این کشور پرجمعیت آسیایی ایجاد ‌می‌کند.

کد خبر 44037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز