تکه سوم پایتخت با وجود بوستان قدیمی و بزرگ ملت و شریعتی از جمله مناطق سبز به شمار می‌آید.

فضای سبز منطقه 3

اما این منطقه سبز طی سال‌های اخیر مانند سایر مناطق شمالی شهر دستخوش تغییرات شهرسازی شد و با نابودی باغ‌ها و تبدیل آنها به برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه، سرانه فضای این منطقه کاهش یافته است. شهرداری منطقه۳ در تلاش است تا فضای سبز باقیمانده در منطقه را حفظ، تقویت و توسعه بخشد و به همین دلیل از سال گذشته تاکنون طرح‌های خوبی در این منطقه اجرا شده است. برای پیگیری اقدامات انجام شده در منطقه سری به دفتر «غلامرضا اعلابیگی» رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه زدیم و با او درباره اقدامات انجام شده صحبت کردیم.  

  • برای فضای سبز منطقه چه اقدامات شاخصی انجام شده است؟  

منطقه۳ مانند سایر مناطق تهران در سال‌های اخیر با تغییرات شگرفی در ساخت‌وساز مواجه شد. ساخت برج و ساختمان‌های بلندمرتبه منجر به تخریب باغ‌های منطقه شد. برای جلوگیری از کاهش فضای سبز در ۳ محور حفظ، تقویت و توسعه برنامه‌های مهمی در دستور کار قرار داده‌ایم. مهم‌ترین اقدام نیز حفظ و نگهداری مستمر از فضای سبز است که نباید آن را نادیده گرفت.  

  • اقدامات انجام شده شامل چه مواردی می‌شود؟  

درختکاری به‌صورت انبوه در حاشیه معابر و خیابان‌های اصلی مانند خیابان شریعتی، پاسداران، آفریقا، میرداماد و ولی‌عصر(عج) از شاخص‌ترین برنامه‌ها در این حوزه بوده است. تقویت انواع‌ درخت مانند چنار و زبان‌گنجشک و بید در بوستان‌ها داریم و در این طرح به دنبال ایجاد کلکسیونی از ‌گونه‌های مختلف درخت و گیاهان در منطقه هستیم که اجرای آن منجر به زیبایی محله‌ها می‌شود.  

  • از توسعه فضای سبز در منطقه گفتید. کمی دراین‌باره توضیح می‌دهید؟

آنچه امروزه در پایتخت مهم است استفاده از هر فضایی برای توسعه فضای سبز است. فضای سبز عمودی، ساخت بوستان، آبرسانی تحت فشار در بلوارها و بوستان‌ها، بازسازی فضای سبز بوستان‌های محلی، تغییر طراحی برخی پارک‌ها تأثیر بسزایی در توسعه فضای سبز دارد. اقدام مهم در سال جدید ساخت بوستان سپیدار و بازسازی طراحی پارک ملت و کاشت درخت در حاشیه خیابان‌های اصلی است. مشارکت شهروندان برای رسیدن به فضای سبز استاندار حرف اول را می‌زند و باید در توسعه، تقویت و نگهداشت آن همکاری داشته باشند.  

  • کلینیک گل و گیاه در مناطق یک، ۲ و۳ کجا واقع شده‌اند؟  

شهرداری تهران برای آشنایی شهروندان با انواع گل و گیاه مرکز کلینیک و مشاوره گل و گیاه را در مناطق راه‌اندازی کرده است و شهروندان می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین کلینیک از دوره‌های آموزشی و سایر خدمات تخصصی این مراکز بهره‌مند شوند. همچنین کارشناسان در فصل بهار در همه سراهای محله از ساعت ۹ تا ۱۵ کلاس‌های آموزشی را برگزار می‌کنند. اهالی مناطق پهنه شمال می‌توانند به یکی از مراکز کلینیک گل و گیاه در منطقه خود مراجعه کنند.  

  • منطقه ۱

خیابان شهید باهنر، خیابان فیضیه، پارک جمشیدیه

  • منطقه ۲

مرکز گل و گیاه سعادت‌آباد: بالاتر از میدان کاج، روبه‌روی بیمارستان مدرس، کوچه ابقری دوم، بوستان شقایق

مرکز گل و گیاه ستارخان: خیابان نیایش، خیابان ستارخان، جنب حسینیه مکتب‌الصادق(ع)، پارک ستارخان

  • منطقه ۳

کلینیک آرارات: خیابان ونک، تقاطع خیابان آرارات و خیابان شهید خدامی، بوستان آرارات

کلینیک قبا: خیابان ناطق نوری، میدان پایداری، بوستان پایداری

کلینیک بوستان ملت: خیابان ولی‌عصر(عج)، ضلع جنوب بوستان ملت

کد خبر 442579

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha