مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۴:۱۳
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: یک مبتکر ایرانی سیستمی طراحی کرده و به ثبت رسانده است که با آن می‌توان دستگاه‌های صنعتی و خانگی و حتی اتومبیل را با استفاده از شبکه مخابراتی(تلفن ثابت یا همراه) کنترل کرد.

پیشرفت تکنولوژی باعث ازبین‌رفتن فاصله‌ها و توانایی بیشتر کنترل بر محیط شده.

سیستم‌های امروزی، این امکان را در اختیار افراد قرار می‌دهد که بسیار سریع‌تر و دقیق‌تر و بدون حضور نیروی انسانی و صرفا با استفاده از تجهیزات و هماهنگی ابزار و لوازم با یکدیگر نظارت و کنترل  بر امور روزانه خود داشته باشند.

سیستم‌های مخابراتی نیز یکی از همین ابزارها جهت نظارت و کنترل بیشتر بر عوامل محیطی – کارگاهی و تجهیزاتی است و این سیستم نیز با استفاده از همین ابزار طراحی شده است.

برای مثال در سیستم صنعتی می‌توان برای شبکه‌های آبیاری، بدون حضور شخص و در هر زمانی که کاربر نیاز داشته باشد، موتور آب را روشن نموده و با کنترل سیستم‌های دیگر، آب را به مخازن هدایت  می کند. 

پس از مدت معین اقدام به بستن شیرهای مختلف نموده و جریان آب را قطع و پس از  آن نیز موتور آب را خاموش می کند.  پس از انجام هر عمل می‌توان از موفقیت‌آمیز بودن عمل خود نیز مطلع شد یا در کارخانه‌ها کنترل کلیه سیستم‌های عملیاتی و راه‌اندازی دستگاه مخصوص یا دستگاه‌های الکترونیکی خاموش و روشن کردن دزدگیر و... را انجام داد.

به گزارش همشهری از این سیستم می‌توان در کنترل کلیه لوازم خانگی، قفل یا باز نمودن در‌های ورودی ساختمان، روشن یا خاموش نمودن چراغ‌ها و... از هر مکان دستورات مورد نظر را اعمال کرد.

مثلا می‌توان در ساختمان‌هایی که در فاصله بسیار دور قرار دارند، ساعت‌ها قبل از ورود اقدام به روشن نمودن موتورخانه، کولر و یا یخچال نمود.

این سیستم در صورت درخواست، توانایی ارسال پیام به مکان‌های از قبل اعلام‌شده را دارد.

اما مهمترین کاربرد این سیستم در اتومبیل است. به گفته مهندس رضا حصاربانی- طراح این سیستم- از این دستگاه می‌توان برای قطع رله‌های مختلف در اتومبیل و کنترل وسایل موجود در آن استفاده کرد.

مثلا با دستورات مختلف می‌شود برق اتومبیل را قطع کرد، یا شیشه‌ها را بالا برد، چراغ‌ها و ترمز را فعال کرد و سیستم صوتی، کولر یا بخاری را به کار انداخت و حتی زمانی که اتومبیل شما در اختیار شخص دیگری قرار گرفت یا سرقت شد، شما توانایی کنترل کامل اتومبیل خود را خواهید داشت.

ضمن اینکه می‌توان اتومبیل را ردیابی کرد. حافظه دستگاه طوری طراحی شده که در صورت قطع برق، پاک نمی‌شود و پس از وصل مجدد برق به کار می‌افتد و به طور خودکار آخرین دستور داده شده را اجرا می‌کند.

طرز کار دستگاه

به گفته مهندس حصاربانی، دستگاه از طریق خطوط مخابرات کار می‌کند. با استفاده از تلفن همراه یا ثابت، ابتدا شماره دستگاه مربوطه را گرفته و پس از وصل‌شدن به سیستم، رمز شخصی را که شش رقمی است وارد و در صورت صحت رمز ورودی، دستگاه با برگشت صوتی و اعلام صحیح بودن، آماده دریافت فرامین بعدی می‌شود و با کدهایی که قبلا برای دستگاه تعریف شده، عمل‌های مورد درخواست را انجام داده و با برگشت صوتی به اطلاع کاربر خواهند رساند که عمل درخواستی انجام گرفته یا نه.

در این سیستم، بعد مسافت هیچ‌گونه تاثیری بر عملکرد دستگاه نداشته و در هر فاصله‌ای، دستگاه پس از دریافت دستورات لازم عمل درخواستی را انجام خواهد داد.

نصب این سیستم، هیچ‌گونه مانع و تاثیری بر عملکرد سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی اتومبیل نخواهد داشت.

چون این سیستم از طریق خطوط مخابرات عمل می‌کند، هر قدر سیستم‌های مخابراتی بر قابلیت‌های خود اضافه نمایند، در این سیستم، خودبه‌خود قابلیت، اجرا خواهد شد.

کد خبر 4431

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز