شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳
۰ نفر

فاطمه حافظی - پلدختر- خبرنگار: یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌های سیل‌زده موضوع اسکان و محل سکونتشان است.

سيل فروردين امسال در لرستان

از زمان وقوع سیل فروردین امسال تاکنون بارها اعلام شده است که ۳۵ هزار واحد مسکونی خسارت دیده‌اند اما در این بین برخی واحدهای مسکونی به صورت صددرصد تخریب شده‌اند و برخی حتی نیازمند جابه‌جایی هستند. بیشترین مشکل در زمینه جابه‌جایی روستاها وجود دارد چون باید زمین مورد نیاز برای ساخت خانه تامین شود.
با وجود گذشت بیش از ۲ ماه از وقوع سیل لرستان، تلاش‌ها در جهت معرفی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن و کمک‌های معیشتی و کمک‌های بلاعوض ادامه دارد. در این بین برخی افراد که مستاجرند و خانه‌هایشان آسیب دیده است، در چادرها زندگی می‌کنند که لازم است با تسهیلات و کمک‌های بلاعوضی که گرفته‌اند، آنها نیز در واحدهای مسکونی مستقر شوند تا زندگی در شهرها و روستاهای سیل‌زده به حالت عادی بازگردد.

  • ۷ روستا مشکل اسکان دارند

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی لرستان در این خصوص به همشهری می‌گوید: بعد از وقوع سیل، در بیش از ۵۰ روستا مشکل اسکان وجود داشت که با تدابیر اندیشیده‌شده و برنامه‌ریزی درست و همکاری سایر ارگان‌ها مشکلات رفع شد و در حال حاضر تنها ۷ روستا مشکل اسکان دارند. «رضا خواجه‎ای» اظهار می‌کند: رفع مشکلات اهالی روستاها منوط به این است که مدارک شناسایی ارائه بدهند و تا زمانی که متقاضیان مدارک شناسایی برای ما نیاورند، نمی‌توانیم برای آنها کاری انجام دهیم.  وی می‌گوید: در مجموع ۱۳ هزار واحد مسکونی آسیب‌دیده بر اثر سیل وجود دارد که از این تعداد ۱۱ هزار واحد روستایی هستند.

خواجه‌ای ادامه می‌دهد: از مجموع ۳۵ هزار واحد مسکونی آسیب‌دیده ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد مشکل تامین زمین ندارند و درجاساز هستند و می‌توان در زمین خودشان آنها را ساخت. رئیس ستاد هماهنگی بازسازی لرستان بیان می‌کند: اما مشکل اصلی ۸۰۰ واحد مسکونی روستایی است که تا الان زمین برای احداث آنها تامین نشده است.

  • احداث ۶۰ متر زیربنا برای سیل‌زدگان

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع میزان زیربنا برای ساخت اشاره و عنوان می‌کند: بحث میزان زیربنای لازم برای واحدهای مسکونی آسیب‌دیده از سیل یکی از دغدغه‌های اصلی است. نکته قابل‌توجه این است که میانگین زیربنایی که واحدهای مسکونی در روستاهای سیل‌زده لرستان داشته‌اند، ۱۱۰ متر مربع بوده است. خواجه‌ای می‌گوید: اما با توجه به اعتباراتی که در اختیار است، تنها می‌توانیم یک واحد مسکونی ۶۰ متری را بسازیم و به خانوارها تحویل بدهیم تا مشکل اسکان آنها برطرف شود.

  • تشکیل پرونده ۳۰ هزار واحد مسکونی

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان همچنین به ارزیابی واحدهای مسکونی اشاره می‌کند و می‌گوید: از ۳۵ هزار واحد مسکونی ارزیابی شده، تاکنون برای ۳۰ هزار واحد پرونده تشکیل شده است. خواجه‌ای می‌افزاید: تاکنون ۱۱۲۸ واحد مسکونی آواربرداری شده‌اند و برای ۷۶۰ واحد پی‌کنی انجام گرفته است. در ۱۱۰ واحد نیز اجرای فونداسیون داشته‌ایم.

وی می‌گوید: همچنین، تعمیر ۴ هزار واحد مسکونی انجام شده است. در حوزه ساخت‌ و سازها نیز ۸۵۶۶ واحد مسکونی به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند و ۲۵۰۹ مورد عقد قرارداد و ۴۰ میلیارد تومان پرداخت داشته‌ایم. خواجه‌ای اظهار می‌کند: همچنین تاکنون ۳۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض به بیش از ۷ هزار سیل‌زده پرداخت شده است. ین مسئول به پرداخت کمک‌های معیشتی به خانوارهای سیل‌زده هم اشاره می‌کند و می‌گوید: در زمینه تامین معیشتی نیز تاکنون ۱۳ میلیارد تومان پرداخت داشته‌ایم و این پرداخت‌ها همچنان ادامه دارد.

  • توصیه به مستاجرها

خواجه‌ای در خصوص جمع‌آوری چادرها می‌گوید: جمع‌آوری چادرها ارتباط مستقیمی با بنیاد مسکن ندارد واین بنیاد نمی‌تواند در این مورد دخالت کند. وی می‌افزاید: طی بررسی‌های به عمل آمده، هزار واحد مسکونی به صورت صد درصدی تخریب شده‌اند که به آنها اجاره‌بها تعلق گرفته است. افرادی هم که مستاجر هستند، به دلیل تعلق نگرفتن تسهیلات به آنها، در چادرهای هلال ‌احمر به سر می‌برند. رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان اظهار می‌کند: اگر مستاجرها با ما همکاری لازم را داشته باشند، با پول رهنی که از صاحبخانه دریافت کرده‌اند و تسهیلات معیشتی که ما در اختیار آنها قرار داده‌ایم، می‌توانند شرایط خود را مدیریت کنند و در منزلی استقرار یابند تا چادرها هرچه زودتر جمع‌آوری شوند.  

کد خبر 443137

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha