دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴
۰ نفر

جواد افتخاری - خراسان رضوی ـ خبرنگار: جاده مرگ نامی است که از سال‌ها قبل روی محور شادمهر به کاشمر گذاشته شده است.

آمار تصادفات در محور شادمهر - کاشمر

کمتر هفته‌ای است که در این محور شاهد تصادفی نباشیم که به از دست دادن جان چندین نفر منجر نشود. با وجود این‌که این محور در سفر رئیس‌جمهوری به خراسان رضوی جزو اولویت‌ها قرار گرفت و مصوب شد ۹۰ میلیارد تومان برای ادامـه عملیات اجرایی باند دوم سه‌راهی شادمهر به کاشمر و در ادامه به شهر انابد اختصاص یابد، اما تاکنون حتی یک ریال از این مبلغ تخصیص نیافته است. با این همه مسئولان راه و شهرسازی با تامین منابع مالی اجازه نداده‌اند پروژه تعطیل شود اما نیاز اعتباری کار را کند کرده است.

  • بهره‌برداری از ۱۰ کیلومتر از مهر تا مردادماه 

عملیات اجرایی ۱۴ کیلومتر از محور کاشمر به شادمهر در قالب ۲ قطعه سال ۹۵ آغاز شد، به طوری که اکنون زیرسازی قطعه اول از میدان شهیدان عاصمی تا پلیس راه کاشمر که توسط شهرداری انجام شده ۹۰ درصد و در قطعه دوم بعد از پلیس راه ۹۵ درصد پیشرفت دارد و کار انجام شده است. در این خصوص مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی به همشهری می‌گوید: به‌رغم این‌که مقرر بود از سال ۹۷ تاکنون هر سال ۳۰ میلیارد تومان و در مجموع ۹۰ میلیارد تومان به عنوان مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به محور شادمهر، خلیل‌آباد و بردسکن اختصاص یابد اما متاسفانه تاکنون هیچ‌گونه اعتباری تخصیص نیافته است.

«محمدرضا اخوان عبداللهیان» بیان می‌کند: هرچند تاکنون به این پروژه اعتباری تخصیص نیافته است اما با پیگیری‌های صورت‌گرفته برای جلوگیری از غیرفعال شدن کارگاه از محل دیگری حدود ۱۲ میلیارد تومان از طریق اوراق اختصاص یافت. وی ‌ادامه می‌دهد: تلاش می‌کنیم تا ۱۰ کیلومتر از محور کاشمر به شادمهر را در مرداد سال جاری به بهره‌برداری برسانیم و باقی آن را حداکثر ۲ تا ۳ ماه بعد تا کاشمر ادامه دهیم و نهایت تا بهمن‌ماه تکمیل کنیم.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی می‌افزاید: با پیگیری‌هایی که در دست انجام است حتی اگر ۳۰ درصد از ۹۰ میلیارد تومان سفر ریاست‌جمهوری به استان خراسان تخصیص یابد به جز ۱۴ کیلومتر اول که در دست انجام است، مجوز مناقصه ۲۰ کیلومتر دیگر به سمت شادمهر نیز گرفته می‌شود و می‌توانیم کار را انجام دهیم. اخوان عبداللهیان همچنین با بیان این‌که اگر حتی درصدی از اعتبارات مصوب‌شده سفر تخصیص یابد به پروژه سرعت خوبی خواهد بخشید، می‌گوید: محور شادمهر به کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن یکی از بااهمیت‌ترین راه‌های کشور است.  

وی عنوان می‌کند: طبق برنامه زمانبندی که قبلا براساس مصوبات سفر صورت گرفته بود پیش‌بینی می‌شد تا پایان سال ۹۸ بتوانیم بخش اعظمی از باند دوم محور شادمهر به کاشمر را بسازیم، ولی تخصیص نیافتن اعتبار در برنامه‌ریزی‌ها تاثیر گذاشت. مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به این‌که هرچند در این مدت کارگاه توسط پیمانکار تعطیل نشده اما کار پیشرفت مطلوبی نیز نداشته است، می‌افزاید: به‌رغم این‌که در گذشته وعده داده بودیم بخشی از محور کاشمر به شادمهر در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسد، اما اگر بخشی از این اعتبار هم تخصیص داده شود پیش‌بینی می‌شود در نیمه اول سال آینده ۲۰ کیلومتر دوم را نیز بتوانیم به اتمام برسانیم.

اخوان عبداللهیان توضیح می‌دهد: کل محور حدود ۸۰ کیلومتر است که براساس نیاز ۲ میلیارد تومانی برای هر کیلومتر در مجموع به ۱۶۰ تا ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. وی با اعلام این‌که تاکنون حدود ۲۰ میلیارد تومان در این محور هزینه شده است، تصریح می‌کند: به‌رغم این‌که این پروژه با اعتبارات قطره‌چکانی استانی و در حد ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان شروع شد، اما اکنون با تلاش‌های نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی ردیف ملی گرفته است.

  • بهره‌برداری از کل محور تا ۳ سال دیگر

در این خصوص نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: بعد از این‌که در سال ۹۶ ردیف ملی جاده شادمهر به کاشمر به تصویب رسید، اولین بودجه این محور که حدود ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود در سال گذشته تخصیص یافت. با تلاش‌های صورت‌گرفته مبلغ نهایی به ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.   «بهروز بنیادی» با اشاره به این‌که ۲ میلیارد تومان از این اعتبار صرف ۵ کیلومتر ابتدایی برای نصب گاردریل و مابقی برای ۹ کیلومتر بعدی ورودی شهر استفاده شد، می‌افزاید: بعد از این‌که شهرداری زیرسازی را انجام داد مراحل انتهایی توسط پیمانکار در حال انجام است.

وی خاطرنشان می‌کند: طبق وعده‌ای که مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی داده است امیدواریم تا هفته دولت شاهد بهره‌برداری از حداقل ۱۲ تا ۱۳ کیلومتر این مسیر باشیم. نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: با پیگیری‌های صورت‌گرفته موافقت برگزاری مناقصه ۲۰ کیلومتر دیگر نیز از وزارت راه و شهرسازی اخذ شده است و تلاش می‌کنیم با تامین منابع مالی هرچه زودتر مناقصه قطعه بعدی برگزار شود.  

بنیادی یادآور می‌شود: با توجه به این‌که تاکنون شاهد تصادفات منجر به فوت بسیاری در محور کاشمر به شادمهر بوده‌ایم به طوری که طی ۷ سال اخیر بیش از صد نفر از هموطنانمان در این مسیر یا فوت شده‌اند و یا جراحت شدید برداشته‌اند، در این زمینه اولویت اول استان و پلیس راهور ناجا اجرای باند دوم این پروژه است و تاکید بسیاری بر اجرای آن دارند. به گفته وی، با وجود این‌که اعتبارات در این سال‌ها قطره‌چکانی و استانی بوده است در سال آینده نیز ۲۲/۵ میلیارد تومان برای این محور ردیف بودجه پیش‌بینی شده است که باید تلاش کرد تخصیص افزایش یابد.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: سال گذشته میزان تخصیص‌ها در کشور بین ۳۵ تا ۴۰ درصد بود، اما ۷/۵ میلیارد تومان مربوط به محور کاشمر ـ شادمهر صد درصد تخصیص یافت. امیدواریم در سال جاری هم بتوانیم تخصیص کامل بگیریم تا مسیر ادامه یابد. بنیادی با بیان این‌که روند پیشرفت پروژه نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است اما تا وقتی منابع مالی نباشد مسئولان استانی هم کار خاصی نمی‌توانند انجام دهند، می‌افزاید: براساس دستور اخیر وزیر راه و شهرسازی منابع مالی را به صورت تهاتری هم می‌توانیم فراهم کنیم. در این باره اداره کل راه و شهرسازی باید با پیمانکاران به تفاهم برسد تا منابع مورد نیاز از این طریق فراهم شود.  
وی در خصوص ادامه مسیر به سمت بردسکن ابراز می‌کند: با توجه به گزارش‌های پلیس راهور و میزان تصادفات و تلفات اولویت اول فاصله کاشمر به شادمهر و در ادامه خلیل‌آباد به بردسکن تا انابد است.  

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی یادآور می‌شود: تاکنون ۳ کیلومتر از مسیر خلیل‌آباد به سمت بردسکن آماده شده است و براساس وعده داده‌شده طی چند هفته آینده آسفالت‌ریزی خواهد شد. بنیادی با بیان این‌که اگر روند اعتبارات به همین منوال ادامه داشته باشد و تخصیص‌ها کامل باشد پیش‌بینی می‌شود طی بازده ۲ تا ۳ سال کل محور تکمیل شود، می‌افزاید: با منابع استانی نمی‌شود این محور را تکمیل کرد باید از محل منابع ملی اعتباراتی تخصیص یابد.

  • محور شادمهر به کاشمر در اولویت

شهردار کاشمر با بیان این‌که هرروز در محور کاشمر به شادمهر شاهد حوادث ناگواری هستیم، می‌گوید: در باند دوم ورودی شهر کاشمر از ۹ کیلومتری که توسط شهرداری انجام شده است فقط ۱۲۰ متر معارض داشته‌ایم. «جعفر سلیمانی» با اشاره به این‌که برای بهره‌برداری از قطعه اول این پروژه تا هفته دولت امسال هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد، ابراز می‌کند: به‌رغم این‌که مطالبات بسیاری در این مسیر از راه و شهرسازی خراسان رضوی داریم اما تاکنون هیچ مبلغی پرداخت نشده است.

وی با بیان این‌که اگر اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی بخواهد منتظر تخصیص اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری باشد پروژه به سرانجام نخواهد رسید، می‌افزاید: اگر اعتبارات مورد نیاز از سوی استان به شهرداری کاشمر تخصیص می‌یافت تاکنون این محور به پایان رسیده بود. شهردار کاشمر با تاکید بر این‌که پروژه باند دوم محور شادمهر به کاشمر باید اولویت اول استان باشد، توضیح می‌دهد: به رغم این‌که راه و شهرسازی از پلیس راه به سمت شادمهر پروژه را آغاز کرده بود، اما شهرداری به کمک آمد و ۹ کیلومتر تا کاشمر را به سرانجام رساند. سلیمانی یادآور می‌شود: تاکنون فقط یک میلیارد تومان از سوی استاندار به این پروژه تخصیص یافته است و حدود ۸ میلیارد تومان دیگر طلبکاریم.

براساس گفته سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، برای نخستین بار در خراسان رضوی در این محور عملیات زیرسازی با بتن انجام شد و فقط یک لایه ۴ سانتی‌متری روکش آسفالت شده است. «محمد پارسا» می‌گوید: با توجه به واقع شدن این قطعه تکمیل‌شده در وسط محور، بنا به نظر پلیس راه برای جلوگیری از سوانح احتمالی مقرر شد این قطعه ۵ کیلومتری نیز هم‌زمان با قطعه اول زیر بار ترافیکی قرار گیرد.  وی خاطرنشان می‌کند: اگرچه مدت اجرای طرح با پیمانکار جدید برای تکمیل مراحل زیرسازی و آسفالت در قطعه اول جاده یک سال تعریف شده است، اما در صورتی که اعتبارات به موقع تخصیص یابد قطعا ۱۴ کیلومتر تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد در غیر این صورت در نیمه نخست سال آینده شاهد بهره‌برداری از این پروژه خواهیم بود.

کد خبر 443446

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha