بر همین اساس تا 18 سال آینده قرار است در 3 مرحله ابتدا بزرگراههای چمران، رسالت، نواب، تندگویان، رجایی، بعثت و امام علی به عنوان کمربند داخلی، سپس بزرگراههای همت، زینالدین، سرخه حصار، افسریه و آزادگان بهعنوان کمربند خارجی و در مرحله سوم بزرگراههای یادگار امام، کردستان، صیادشیرازی، بعثت و آسیا در طرح توسعه قرار گرفته و وسعت آنها از374کیلومتر فعلی به 490کیلومتر در مجموع برسد.
در واقع تا سال 1404 نسبت شبکه اصلی و فرعی معابر و بزرگراهها به مساحت کل شهر تهران 13 درصد خواهد شد که این رقم هم اکنون در دنیا 15درصد است.
در حال حاضر علاوه بر بزرگراهها 4 هزارو426 کیلومتر انواع معابر شریانی درجه یک، دو، سه و180کیلومتر رمپولوپ در شهر تهران وجود دارد که در ساعات اوج ترافیک یک سوم این معابر بهدلیل کندی حرکت خودروها در حالت بحران قرار میگیرند.
از دیگر سو بنا بر اطلاعات دریافتی از مرکز مطالعات جامع حملونقل و ترافیک شهرداری تهران بیش از نیمی از تردد وسایل نقلیه شهر تهران از طریق شبکههای بزرگراهی و دسترسیهای مربوط به آن انجام میشود.