همشهری آنلاین: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به فعالیت مجدد برخی از شرکت‌های هرمی هشدار داد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، اخیرا شرکت‌های هرمی که به صورت شاخه‌ای عضوگیری می‌کنند، با عناوین و اسم‌های جدید از طریق شبکه اینترنت و سایت‌های خاصی، شروع به فعالیت کرده‌اند، درحالی که براساس قانون، فعالیت آن‌ها غیرقانونی و ممنوع است.

اقدامات این افراد سودجو که با امید واهی و غیرواقعی و از طریق شرکت‌های ثبت شده در خارج از کشور و به وسیله عوامل مجهول‌الهویه و با جلب افراد با حیله‌های متنوع و به صورت هرمی انجام می‌شود، واقعیت و ماهیت کار تولیدی، اقتصادی و تجاری ندارد.

بدیهی است از این نوع فعالیت‌ها سودی عاید نمی‌شود که بین اعضاء توزیع شود؛ بلکه روشی برای جمع آوری وجوه مردم است و از این راه بخشی ناچیز از وجوه جمع آوری شده را بین همه اعضاء تقسیم و در پایان مازاد منابع را سرشاخه‌ها به نفع خود برداشت می‌کنند.

این شرکت‌ها هر از چندگاه یک بار تحت عناوین وسوسه انگیز، اقدامات فریبکارانه خود را به روش‌های متفاوت آغاز می‌کنند و با تغییر چهره و تزیین ظواهر امر و تغییر تعاریف اقدام به عضوگیری و اغفال مردم می‌کمایند.

بانک مرکزی در سایت رسمی خود اعلام کرده است: برای چندمین بار به اطلاع هموطنان گرامی می‌رسد که نسبت به این گونه تبلیغات دروغین، هوشیار باشند و فریب وعده‌های پوچ افراد فعال در شرکت‌های هرمی را نخورند.

کد خبر 44493

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز