مخالفان در گرجستان با وجود خشونت نیروهای امنیتی همچنان در خیابان هستند و به گردهمایی‌های اعتراضی ادامه می‌دهند. روسیه با نگرانی وضعیت همسایه ضعیف خود را دنبال می‌کند.

اعتراضات در گرجستان

به گزارش دویچه وله، از شامگاه جمعه (۲۱ ژوئن) تاکنون همچنان هزاران نفر از مخالفان دولت گرجستان در خیابان‌های تفلیس، به ویژه در برابر پارلمان کشور، دست به اعتراض می‌زنند. در سرکوب‌های خشونت‌آمیز روزهای گذشته حدود ۲۵۰ نفر زخمی شده‌اند.

روسیه به قطع پروازهای هوایی به گرجستان فرمان داده و این را به وضعیت نابسامان امنیتی مربوط دانسته است.

کرملین اعلام کرده است که بنا به فرمان ولادیمیر پوتین از هشتم ژوئیه هیچ هواپیمای مسافرتی از روسیه به خاک گرجستان پرواز نخواهد کرد. پیش از این وزارت خارجه روسیه به شهروندان خود درباره "خطرات" مسافرت به گرجستان هشدار داده بود.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به رسانه‌های جمعی گفته است که پرواز هواپیماها تنها پس از آرام شدن وضعیت گرجستان از سر گرفته خواهد شد.

در گردهمایی‌های اعتراضی گرجستان هر روز شعارها بر ضد روسیه بلندتر می‌شود. در تظاهرات روبروی پارلمان مردم معترض به ویژه خواهان انتخابات زودهنگام سراسری هستند. نیروهای امنیتی برای پراکنده ساختن مردم از ماشین آب‌پاش و گاز اشک‌آور استفاده کردند.

در درگیری‌های دو روز گذشته بیش از ۲۵۰ نفر زخمی شده‌اند که به گفته منابع رسمی حدود ۸۰ نفر از آنها مأموران امنیتی هستند. گفته می‌شود که بیش از ۳۰۰ نفر دستگیر شده‌اند.

ناآرامی‌های اخیر با دیدار یک نماینده پارلمان روسیه از مراسمی شروع شد که در پارلمان برگزار شده بود. در مراسم مزبور سرگئی گاوریلوف، نماینده حزب کمونیست در دومای روسیه، از تریبون رئیس پارلمان گرجستان سخنرانی کرد. این اقدام بیش از پیش به احساسات ضدروسی در کشور دامن زد.

روابط روسیه و گرجستان همچنان تنش‌آمیز است. از نظر بسیاری از مردم گرجستان، دولت روسیه می‌کوشد "عظمت‌طلبی اتحاد شوروی" را احیا کند. در جنگی که در سال ۲۰۰۸ درگرفت، گرجستان دو منطقه ابخازیا و اوستیای جنوبی را برای همیشه از دست داد. روسیه، به رغم انتقادات بین‌المللی، هردو منطقه را به عنوان قلمروهای مستقل به رسمیت شناخته است.

با این که روسیه و گرجستان روابط دیپلماتیک رسمی ندارند، اما روسیه قدرت زیادی در جنوب قفقاز دارد و نفوذ اقتصادی آن چشمگیر است.

برای روس‌ها گرجستان محل مناسبی برای استراحت و تعطیلات است. توقف پروازها به گرجستان به معنای زیان اقتصادی سنگینی برای این کشور است. از سوی دیگر گفته می‌شود که صدها هزار گرجی در روسیه زندگی می‌کنند.

گرجستان پس از جدایی از "اتحاد شوروی" (سابق) تلاش دارد هم وارد اتحادیه اروپا شود و هم به پیمان ناتو بپیوندد.

روز جمعه (۲۱ ژوئن) ایراکلی کوباخیدزه، رئیس پارلمان گرجستان، از مقام خود استعفا کرد. معترضان علاوه بر استعفای او، خواهان کناره‌گیری گیورگی گاخاریا، وزیر کشور، هستند.

میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهور پیشین، خواستار ادامه اعتراضات تا کناره‌گیری حزب حاکم (رؤیای گرجستان) شده است.

دادگستری گرجستان علیه ساکاشویلی، که هماکنون در اوکراین اقامت دارد، چندین دعوای حقوقی باز کرده است.

کد خبر 444992

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha