دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: رئیس ستاد تبصره13 روز دو شنبه 29 بهمن، از برنامه دولت برای عرضه بنزین آزاد در روزهای تعطیل نوروزی خبر داد.

این امر درحالی صورت می‌گیرد که دولت در مرحله دوم سهمیه‌بندی با افزایش سهمیه عرضه بنزین سفر در تعطیلات نوروزی به میزان 100 لیتر را نیز پیش‌بینی کرده‌است.

با دکتر محمد خوش‌چهره نماینده مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • چرا دولت تصمیم به عرضه بنزین آزاد در تعطیلات نوروزی گرفته است؟

با توجه به تجربه سهمیه‌بندی در سال گذشته و ایجاد اختلال‌جدی در زندگی مردم حرکت دولت طبیعی است. سهمیه بندی با وجود دستاورد‌ها و آموزه‌های خوبی که برای دولت داشت، مشکلاتی را نیز به وجود آورد.

با‌وجود برخی پیش‌بینی‌ها سهمیه بندی از حجم ترافیک کم نکرد و مدیریت حمل‌ونقل شهری وبین شهری را ممکن نکرد به‌خصوص که فرصت‌هایی نیز برای رانت‌جویی ایجاد کرد. بازار سیاهی به تثبیت قیمت بنزین در این بازار در برخی مناطق بین 4000 تا 5000 ریال منجر شد.

همچنین این ناکارآمدی موجب شد که دولت از عدد 5/3 میلیارد دلار بودجه اختصاص یافته به واردات بنزین به سمت 6 میلیارد دلار واردات حرکت کند. البته تبصره 13 و تجهیز ناوگان حمل‌ونقل به ویژه گازسوز کردن خودروها و تولید خودرو دوگانه سوز عملی نشد.

  • دستاوردهای سهمیه‌بندی چه بود؟

سهمیه‌بندی و اجرای طرح کارت هوشمند سوخت همان‌گونه که اشاره کردم دستاورد‌های مثبتی نیز داشت ودر کنار خود ظرفیت‌‌سازی برای مدیریت سوخت در کشور ایجاد کرد.

در واقع همین تجربیات و دستاورد‌ها موجب شد که دولت به مسئله ضرورت عرضه بنزین آزاد به‌عنوان یک انتخاب بین بد و بدتر حرکت کند. در سال آینده دولت براساس بودجه 3/3 میلیارد دلار مجوز واردات دارد و نمی‌تواند با برداشت‌های با مجوز و بدون مجوز برای واردات بنزین اقدام کند.

بنابراین چاره‌ای نبود تا بنزین آزاد عرضه کند. علاوه براین، این امر فرصتی ایجاد می‌کند تا به‌سوی تک نرخی شدن بنزین حرکت کنیم. بنا‌براین با مناسب بودن شرایط به تدریج امکان حذف یارانه سوخت فراهم می‌شود.

  • با ‌وجود دیدگاه شما ولی دولت عرضه بنزین آزاد را فقط برای تعطیلات اعلام کرده است و هیچ سخنی از تداوم آن گفته نشده است در عین حال قیمت بنزین نیز اعلام نشده و مشخص نیست که چه قیمتی برای آن تعیین می‌شود؟

به‌نظر من دولت به شکل قطعی بنزین آزاد عرضه خواهد کرد و شاهد 2 نرخی شدن بنزین خواهیم بود. اعمال قیمت آزاد تقریبا سیاستی است که در فضای پیش آمده بهترین راه حل است.

در مورد قیمت نیز به‌نظر من باید به سمت قیمت تمام شده حرکت کنند. این قیمت یا قیمت فوب یا قیمت تحویل در بنادر کشور است یا قیمت تمام شده در مراکز فروش.

کد خبر 44680

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز