به گزارش همشهری، وی با بیان اینکه بخش ساختمانی مترو داخلی است و ظرفیتهای بسیار خوبی وجود دارد، گفت: در بخش تجهیزاتی نیز بیش از ۶۰درصد تجهیزات مترو بومیسازی شده است. امام افزود: ما از سنوات گذشته در مترو این بحث را پیگیری کردهایم، اما در شرایط فعلی و تحریمها، تلاش داریم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.
البته مترو حساسیت بالایی دارد و تجهیزات و قطعات آن باید متناسب با استانداردهای صنعت مترو باشد. هماکنون روزانه حدود ۲.۵میلیون سفر در حال انجام است و این تعداد سفر ایجاب میکند که از تجهیزات و مصالحی استفاده شود که کیفیت بالایی دارند. امام درباره بومیسازی واگنهای مترو گفت: حدود ۳۵درصد از تجهیزات واگنها طی ۲دهه گذشته بومیسازی شده و این رقم بسیار پایین است، چراکه باید خیلی بیشتر از این میزان باشد. امام افزود: شرکت مترو طی ۲هفته گذشته قراردادی را با معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری منعقد کرد و براساس آن مقرر شد با حمایت معاونت علمی و فناوری و صندوق شکوفایی، ظرف ۱۸ماه داخلیسازی را با تولید یک رام قطار به حدود ۸۵ درصد برسانیم. کار سختی است، اما اگر برنامهریزی دقیق داشته باشیم و منابع مالی به موقع تأمین شود، دور از دسترس نیست. امام با بیان اینکه تلاش میکنیم این اتفاق رخ دهد، ادامه داد: درصورت محقق شدن این موضوع، تحول بسیار ارزشمندی در صنعت واگنسازی مترویی کشور رخ میدهد. مدیرعامل مترو درباره بومی کردن واگنهای مترو گفت: اینکه بتوانیم، یک بحث است، اینکه صلاح کشور باشد یک بحث دیگر، چراکه خود کشورهای واگنسازی بزرگ دنیا نیز هیچ زمانی ۱۰۰درصد واگن را خودشان تولید نمیکنند.
امام افزود: این موضوع باید بررسی شود و هیچ موقع ادعا نمیکنیم که میخواهیم به سمت تولید ۱۰۰درصدی بومی برویم، چراکه کشورهای دیگر هم این کار را میکنند و محصولات تولیدی باید اقتصادی باشد.
نظر شما