وزارت نیرو، سازمان بورس و بانک مرکزی طرحی را تدوین کرده‌اند که قرار است براساس آن سازو کار قانونی استخراج رمز ارزها و نحوه معاملات آن مشخص شود

بيت كوئين

درحالی‌که جنجال برسر قانونی بودن و هزینه برق مصرفی برای استخراج رمز ارزها بالا گرفته، سخنگوی صنعت برق از تعیین تکلیف قیمت برق مصرفی برای استخراج بیت کوین تا ۱۰ روز آینده خبر می‌دهد، رئیس‌کل بانک مرکزی هم می‌گوید: سازوکار تولید ارز دیجیتال در کمیسیون اقتصادی دولت برای قانونمند شدن استخراج رمز ارزها تصویب شده است.

به گزارش همشهری، همزمان با آغاز فصل تابستان و افزایش مصرف برق جنجال برسر مصرف برق ماینرها یا استخراج کننده‌های بیت کوین بالا گرفت. منتقدان معتقدند دستگاه‌هایی که رمز ارزهایی شبیه بیت کوین تولید می‌کنند برق زیادی مصرف می‌کنند همین انتقادها موجب شد علی لاریجانی رئیس مجلس نیز به گسترش استخراج بیت‌کوین در ایران واکنش نشان دهد و بگوید: این اقدام خلاف قانون است. برهمین اساس وزارت نیرو بر آن شد تا تعرفه خاصی برای استخراج‌کنندگان بیت‌کوین وضع کند.

  • افسانه یا واقعیت؟

به‌نظر می‌رسد تا حدود زیادی در مورد مقدار برق مصرفی برای استخراج رمز ارزها غلو و افسانه سرایی شده چنان که مدیرعامل انجمن بلاک چین ایران با انتقاد از اعلام آمار اغراق آمیز در این‌باره گفت: فعالان این صنعت فقط نیم درصد کل برق کشور را مصرف می‌کنند. محمدشرقی با بیان اینکه برق مصرفی برای استخراج ارز دیجیتال، در حدی نیست که موجب خاموشی سایر بخش‌ها شود گفت: طبق آمار وزارت نیرو ۱۴۸ هزار دستگاه در ایران اقدام به استخراج ارز می‌کنندکه اگر این آمار درست باشد این دستگاه‌ها فقط نیم درصد برق کشور را در ساعات پیک مصرف می‌کنند.

امیر بیات عضو انجمن و کارگروه استخراج رمز ارز و ماینینگ هم گفت: اخیراً اعلام شده افزایش هفت درصدی مصرف برق درکشور به‌خاطر فعالیت ماینینگ(استخراج رمز ارز) است. هفت درصد به معنی ۴۰۰۰ مگاوات بوده که یعنی باید ۲میلیون و ۷۰۰ دستگاه ماینینگ در ایران وجود داشته باشد. او با تأکید بر اینکه آمار و ارقام اشتباه است، گفت: اگر آماری که ارائه می‌شود صحت داشته باشد، یعنی ایران ۵۰ درصد بیت‌کوین دنیا را تولید می‌کند.

  • تعیین قیمت‌های صادراتی

با وجود ابهام‌ها درباره مقدار برق مصرفی ماینرها قرار است تعرفه برق مصرفی ماینرها به قیمت صادراتی تعیین شود و آنطور که از شواهد پیداست قرار است تعرفه این مشترکان به قیمت ۷سنت محاسبه شود. این موضوع را همایون حائری معاون وزیر نیرو هم تأیید کرده و می‌گوید: کمیسیون اقتصادی دولت، با تعیین نرخ صادراتی برق برای ارز مجازی موافقت کرده است. به گفته او این موضوع در انتظار تصویب در هیأت دولت است.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق هم در توضیح ماجرا می‌گوید: پیشنهاد وزارت نیرو این است که علاوه بر افزایش قیمت، مصرف برق ماینرها در زمان اوج مصرف برق هم محدود شود و درعین حال آنها مکلف شوند از دستگاه‌های استاندارد استفاده کنند. او با بیان اینکه دستورالعمل نحوه محاسبه قیمت برق و الزامات دیگر تعیین شده برای استخراج‌کنندگان رمز ارز تدوین شده توضیح می‌دهد: این پیشنهاد به‌زودی در هیأت دولت مطرح و تا۱۰روزآینده تعیین تکلیف می‌شود.

  • رمز ارزها قانونمند می‌شود

قرار است به موازات تصمیم‌گیری درباره قیمت برق مصرفی ماینرها، قانونمند شدن رمز ارزها هم در دولت مورد بررسی قرار گیرد. اطلاعات موجود نشان می‌دهد سازمان بورس، بانک مرکزی و وزارت نیرو با همکاری یکدیگر طرحی را نوشته‌اند که قرار است این طرح به قانون استخراج رمز ارزها تبدیل شود.

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در سخنانی مشابه، اصل ماجرا را تأیید می‌کنند و می‌گویند: سازوکار تولید ارز دیجیتال در کمیسیون اقتصادی دولت مصوب شده و در آینده نزدیک در دولت بررسی می‌شود. البته هنوز جزئیاتی از این طرح در دست نیست. پیش از این ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای‌عالی فضایی گفته بود:

قانونی برای فعالیت ماینینگ و بیت کوین نداریم و به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم آنچه انجام می‌شود، خلاف قانون است چون قانونی وجود ندارد که با آن مغایرت داشته باشد. بنابراین با توجه به اینکه برای فعالیت رمز ارزها در حوزه استخراج و مبادله در ایران هیچ چارچوب قانونی وجود ندارد تصمیم هیأت دولت در این‌باره حائز اهمیت است.

کد خبر 448912

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha