راستی از تابستان چه خبر؟ به نیمه‌ی تابستان رسیده‌ایم. اگر تابستان را سیبی سرخ و شیرین تصور کنیم، حالا نیمی از آن را خورده‌ایم. دوست داری بدانی در بقیه‌ی روزهای سیبی تابستان در شهر چه خبر است؟ پس بفرمایید به نیمه‌ی دوم سیب!

از سيب تابستان لذت ببريد
  • شیش و هفت

«شیش و هفت»، ویژه‌برنامه‌ی تابستانه است که  به همت سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران و به دبیری مدیریت فرهنگی‌هنری منطقه‌ی هفت در چهار فرهنگ‌سرا برگزار می‌شود. به گزارش رسانه‌ی خبری سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران، محمدمیثم میثمی، دبیر ویژه‌برنامه‌ی «شیش و هفت» گفت: «سازمان فرهنگی‌هنری با هدف غنی‌سازی اوقات فراغت تابستان، مجموعه‌برنامه‌هایی را با عنوان «روی خط زندگی» تدارک دیده است. ویژه‌برنامه‌ی «شیش و هفت» نیز یکی از این برنامه‌هاست که شامل جشنواره‌ی بازی‌های تفریحی و رقابتی در روزهای پنج‌شنبه و جمعه است. این برنامه هرهفته در چهار نقطه‌ی تهران برای خانواده‌ها به‌اجرا درمی‌آید.»

او گفت: «این برنامه‌ها در قالب چهار جشنواره اجرا می‌شوند؛ جشنواره‌ی بازی‌های فکری، جشنواره‌ی بازی‌های ورزشی و سلامت، جشنواره‌ی بازی‌های آبی و جشنواره‌ی بازی‌های ابتکاری که امسال تا هشتم شهریور، پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها، به‌غیر از روزهای عزاداری (۱۰، ۱۱، ۱۷ و ۱۸ مرداد) در فرهنگ‌سراهای اشراق(منطقه‌ی چهار)، رازی (منطقه‌ی ۱۱)، خاوران (منطقه‌ی ۱۵) و ولا (منطقه‌ی ۲۰) برگزار می‌شود.»

میثمی درباره‌ی جشنواره‌ی «بازی‌های ابتکاری» توضیح داد: «۹ بازی برای این جشنواره، طراحی شده است؛ شامل «توپ تعادل»، «چرخ تانک»، «الوار»، «حلقه‌ی امتیاز»، «روزنه»، «با من باش»، «لی‌لی دوقلو»، «دویدن با دست» و «قل‌قل بازی». این بازی‌ها گروهی‌اند و در عین سادگی به‌طور غیرمستقیم، مفاهیم آموزشی را نیز در بردارند. به‌طور مثال بازی «الوار» به این صورت است که افراد روی دو تخته‌ی بزرگ می‌ایستند و بـا هماهنگی و مشارکت گروهی باعث حرکت تخته می‌شوند. هـدف از این بازی این است که به‌صورت غیرمستقیم، لزوم وجود رهبر برای موفقیت در کار گروهی به شرکت‌کنندگان آموزش داده شود. زیرا گروهی می‌تواند موفق شود که اعضای آن با شمارش و دستور رهبر به ترتیب پاهای چپ و راست را پیاپی بلند کنند و به پیش روند تا از خط پایان عبور کنند.»

دبیر مجموعه جشنواره‌های «شیش و هفت» درباره‌ی جشنواره‌ی «ورزش و سلامت» هم این‌طور توضیح داد: «این جشنواره، به همت مجموعه‌ی سالند واقع در باغ‌کتاب تهران طراحی شده است. این مجموعه که شامل گروهی از پزشکان می‌شود، بازی‌های جذابی با هدف آموزش سلامت و بازی‌های حرکتی برای فعالیت بدنی گروه‌های گوناگون سنی و جنسیتی طراحی کرده‌اند. این جشنواره، شامل بازی‌های «تنی‌بال»، «نشونیا»، «پیشگیرانه میدانی»، «جنگ دهانی اول»، «موچرخه»، «چوگان جارویی»، «فریزبی»، «مسابقه خرچنگی»، «طناب‌کشی» و «بالن» است.»

به‌گفته‌ی مدیر فرهنگی‌هنری منطقه‌ی هفت تهران، جشنواره‌ی بازی‌های آبی، جشنواره‌ای علمی‌ورزشی است که در آن شش‌بازی به این نام‌ها اجرا می‌شود: «موشک‌های آبی» بر اساس قوانین فیزیک، «تیراندازی»،‌ «دارت بادکنکی»، «جوجه‌گیری»، «خمپاره آبی» و «تیله‌پا».»

میثمی درباره‌ی جشنواره‌ی «بازی‌های فکری» نیز گفت: «بازی‌های فکری برای نوجوانان و جوانان شیوه‌ای مناسب برای کندوکاو و رشــد توانایی‌های ذهنی به‌شمار می‌آید. این بازی‌ها، باعث پیشرفت هوش اجتماعی و هیجانی این گروه از شهروندان می‌شود و در این جشنواره برنامه‌های متنوعی چون «اتللو»، «بابابو»، «دالیز» و... تدارک دیده شده است.»

 او هم‌چنین گفت: «با توجه به حضور کودکان در برنامه‌ها که همراه با خانواده در جشنواره شرکت خواهند کرد و به‌منظور فراهم‌کردن وضعیت و امکانات مناسب برای این گروه سنی، در کنار ایستگاه‌های مختلف، غرفه‌ای با موضوع ارائه‌ی خدمات و بازی برای کودکان با استفاده از ظرفیت‌های منطقه برپا شده است.»

گفتنی است هفته‌ی دوم این برنامه یعنی ۴۲ و ۵۲ مرداد به‌ترتیب در مناطق چهار، ۱۱، ۵۱ و ۰۲ جشنواره‌های بازی‌های ورزشی، بازی‌های آبی، بازی‌های ابتکاری و بازی‌های فکری برگزار می‌شود. در هفته‌ی بعد (۱۳ مرداد و اول شهریور) به‌ترتیب آن مناطق جشنواره‌های بازی‌های آبی، بازی‌های ابتکاری، بازی‌های فکری و بازی‌های ورزشی را برپا می‌کنند و در هفته‌ی چهارم (۷ و ۸ شهریور) هم به ترتیب مناطق مذکور میزبان جشنواره‌های بازی‌های ابتکاری، بازی‌های فکری، بازی‌های ورزشی و بازی‌های آبی هستند.

  • نمایشگاه کتاب در فرهنگ‌سرای بهمن

ایستگاه و نمایشگاه معرفی کتاب و بازارچه‌ای برای عرضه‌ی کتاب به مخاطبان، درچارچوب طرح «کتاب پارک» به اجرا درمی‌آید.طرح کتاب پارک، ویژه‌برنامه‌ای برای اوقات فراغت تابستان است که در محوطه‌ی باز ضلع شرقی فرهنگ‎سرای بهمن برپا شده است. این ایستگاه فرهنگی که ازچهارشنبه‌ی هفته‌ی پیش، دوم مرداد ماه آغاز به‌کار کرده، تا چهارشنبه ششم شهریور، همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۲۰ پذیرای علاقه‌مندان است.

 این طرح در راستای پویش مردمی کتاب‌خوانی، با محوریت کودک و نوجوان و با هدایت و اعطای تسهیلات کتاب‌خوانی از سوی متخصصان حوزه‌ی کتاب، به‌همراه معرفی و عرضه‌ی کتاب‌های برگزیده به اجرا درمی‌آید. علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیش‌تر می‌توانند با شماره‌ی تلفن ۵۵۰۵۸۸۹۲ تماس بگیرند.

  • عصرانه‌های شاد در فرهنگ‌سرای ملل

ویژه‌برنامه‌ی «عصرانه‌های شادی» نیز با فعالیت‌های متنوعی تابستان امسال، در فرهنگ‌سراهای مناطق ۲۲ گانه و بوستان‌های شهر تهران میزبان شهروندان است‌.

به گزارش رسانه‌ی خبری سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران؛ محمدجواد حیدری‌پور مدیر فرهنگی‌هنری منطقه‌ی یک و رئیس فرهنگ‌سرای ملل درباره‌ی این ویژه‌برنامه گفت: «در راستای برنامه‌هایی که سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران با شعار «روی خط زندگی» در سطح شهر تهران برگزار می‌کند، اجرای ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «عصرانه‌های شادی» آغاز شده است که فعالیت آن تا جمعه هشتم شهریور امسال در فرهنگ‌سراها و بوستان‌های شهر تهران تداوم دارد.»

حیدری‌پور دبیر اجرایی «عصرانه‌های شادی» هم‌چنین گفت: «این برنامه به‌منظور غنی‌سازی اوقات فراغت و استحکام و تقویت بنیاد خانواده‌ها با فعالیت‌هایی هم‌چون ایستگاه‌های نشاط و سرگرمی، نقاشی و خلاقیت، بازی‌های فکری، نمایشگاه‌های هنری و میدانی، بازی‌های ورزشی، ارائه محصولات فرهنگی، مسابقات تفریحی و... عصر هرروز در فصل تابستان در فرهنگ‌سراها و بوستان‌های شهر تهران پذیرای خانواده‌های تهرانی است.» شهروندان برای بهره‌مندی از فعالیت‌های ویژه‌برنامه‌ی عصرانه‌های شادی می‌توانند به نزدیک‌ترین فرهنگ‌سرای محله‌ی خود در یکی از مناطق ۲۲ گانه‌ی شهر تهران مراجعه کنند. علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیش‌ترمی‌توانند با شماره‌ی تلفن ۲۲۶۷۱۷۱۸ تماس بگیرند.

کد خبر 449834

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha