همشهری آنلاین: خورخه رویز واسکز در خانه خود در مرکز ایالت وراکروز هدف گلوله افراد ناشناس قرار گرفت تا آمار روزنامه‌نگاران مقتول مکزیک در یک هفته اخیر به سه برسد.

صحنه قتل روزنامه‌نگار مكزيكي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، خبرنگار روزنامه گرافیکو دوزالاپا در شرایطی در حمله مسلحانه کشته شد که تحت حمایت نیروهای امنیتی و پلیس قرار داشت. حالا مقام‌های رسمی ایالت وراکروز در پی کشف این حقیقت هستند که چرا زمان حمله افراد مسلح نیروهای امنیتی برای حفظ جان قربانی و اعضای خانواده او وارد عمل نشده‌اند.

واسکز درست چند روز پیش از حضور در دادگاه ایالتی جان خود را از دست داد؛ دادگاهی که قرار بود او در آن درباره تهدید شدن به مرگ شهادت بدهد. گفته می‌شود روزنامه‌نگار مقتول مدعی شده بود تهدیدها از سوی پائولینو دومینگز سانچس، شهردار آکتاپان (شهری در ۵۰ کیلومتری جنوب زالاپا، مرکز ایالت وراکروز) هدایت و راهبری می‌شود. او در واقع سومین روزنامه‌نگار کشته‌شده در یک هفته اخیر در مکزیک است.

جمعه گذشته یک خبرنگار شهری در ایالت گررو با شلیک گلوله کشته شد و اواخر هفته گذشته هم نیروهای پلیس جنازه بی‌جان یک خبرنگار حوزه فعالیت‌های پلیسی را در صندوق عقب خودرو در همان ایالت پیدا کردند. در گزارش مرگ این خبرنگار اعلام شده بود او ابتدا شکنجه و سپس به ضرب گلوله کشته شده است. بر اساس گزارش کمیسیون محافظت از خبرنگاران، با مرگ رویز تعداد خبرنگاران کشته‌شده در سال ۲۰۱۹ در مکزیک به ۱۰ نفر رسیده است.

آمار قتل و جنایت در نیمه نخست امسال به رکوردی بی‌سابقه افزایش یافته و از این رو فشارها بر رئیس‌جمهوری تازه مکزیک برای سامان دادن به اوضاع خشونت‌بار جامعه بیش از پیش شده است. آندرس مانوئل لوپس اوبرادور دسامبر ۲۰۱۸ با وعده کاهش خشونت‌ها قدرت را در یکی از جرم‌خیزترین کشورهای آمریکا در دست گرفت؛ جایی که کارتل‌های جنایت و مواد مخدر بسیار در آن فعال‌اند.

رویز پیش‌تر اعلام کرده بود از ماه اکتبر سال گذشته پیام‌های تهدید به مرگ دریافت می‌کند و به همین دلیل پلیس ایالت وراکروز برای تامین امنیت او و خانواده‌اش تمهیدهایی اندیشیده بود. هر چند آشکار نیست چرا این اقدام‌های امنیتی هنگام حمله فرد یا افراد مسلح کارساز نبوده است.

کد خبر 450335

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha