همشهری آنلاین: دو بانک انگلیسی تحت تحقیق و بررسی قرار دارند که آیا احتمالا تحریم‌های آمریکا علیه ایران را در انتقال پول از طریق نیویورک نقض کرده اند یا خیر.

به گزارش مهر به نقل از روزنامه نیویورک سان، در گزارش‌هایی که اخیراً برای سال 2007 منتشر شد، دو شرکتLloyds TSB و Barclays می گویند که آنها تحقیقاتی را هم از رابرت مورگنتو دادستان بخش قضایی مانهاتان وهم از وزارت دادگستری آمریکا دریافت کرده‌اند.

بر پایه این گزارش،به نظر می رسد که این تحقیقات به طور مشترک از سوی مورگنتو و وزارت دادگستری آمریکا انجام می شود. همچنین مشخص نیست که آیا این اقدام محدود به این دو بانک انگلیسی می شود یا خیر، هرچند این دو شرکت تنها بانکهایی هستند که تاکنون با صراحت انجام این تحقیقات را تایید کرده اند.

یک منبع که این روزنامه آمریکایی نامی ازآن نبرده است، مدعی شد: مقام‌های غربی معتقدند ازاین انتقالها احتمالا برای خرید تجهیز ات صنعتی برای استفاده در ایران بهره برداری شده است. تجهیزاتی که در لیست تجهیزات ممنوع شده تحت تحریمهای آمریکا قرار دارند.

منبع دیگری گفت : برخی از این تبادلات شامل خرید نفت از ایران است؛ این خریدها در خارج از آمریکا صورت گرفته است.

در پی گزارش اخیر محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران که طی آن به همکاری مثبت و شفاف ایران در رفع ابهامات و ارائه پاسخ سئوالات باقی مانده تاکید شده است، آمریکا و برخی کشورهای غربی که دیگر توجیهی برای تصویب قطعنامه ضد ایرانی ندارند؛ به فضاسازی و ارائه ادعاها و اتهامات بی اساس پرداختند.

کد خبر 45215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز