از طرفی کمربندی رشت که زمانی مسیر تردد برونشهری را از خیابانهای مرکزی جدا میکرد، در حال حاضر به مسیر تردد درونشهری تبدیل شده است؛ مسیری که حتی گاهی پرترافیکتر از خیابانهای اصلی و مرکزی رشت است و در بسیاری مواقع به ویژه تعطیلات، ترافیک را به مسیرهای ورودی و خروجی این شهر هم میکشاند. در حال حاضر یکی از مهمترین مطالبات شهروندان احداث کمربندی جدید شهری و کاهش بار ترافیکی در خیابانهاست. در حالی که توسعه کالبدی در شهرهای بزرگ نیازهای ترافیکی جدیدی ایجاد میکند، اما این موضوع در رشت که یکی از پرتراکمترین شهرهای کشور است، به لحاظ جمعیت زیاد، کمبود زمین و قیمت بالای آن برای آزادسازی معابر دشوار شده است.
یکی از پروژههای عمران شهری در حوزه حملونقل که در دوران «محمدعلی ثابتقدم» شهردار ۲ دوره گذشته رشت تدوین و کلید آن در دوره «مسعود نصرتی» شهردار قبلی زده شد، پروژه کمربندی «ژ ۵» بوده است. بیثباتی مدیریتی و مشکلات مالی شهرداری موجب به تعویق افتادن عملیات اجرایی آن شده است. هفته گذشته رئیس شورای اسلامی رشت از آغاز عملیات اجرایی آن در آینده نزدیک خبر داد. کمربندی «ژ ۵» به طول ۱۲ کیلومتر یکی از شریانهای اصلی رشت در آینده خواهد بود که باعث کاهش بار ترافیکی و تصادفات درونشهری میشود و مسیر را برای شهروندان و مسافران کوتاهتر میکند.
- احداث کمربندی «ژ ۵»
بر اساس اطلاعات درج شده در سایت دفتر سرمایهگذاری شهرداری رشت درباره این پروژه آمده است: «ژ ۵» که مطالعات آن در سالهای گذشته صورت گرفته قرار است، آج بیشه را به پیربازار و گلزاران در بلوار قلیپور متصل کند. «ژ ۵» به دلیل کاهش بار ترافیکی محورهای ورودی و خروجی رشت در میدانهای جانبازان و ولیعصر(عج)، همچنین کمربندی شهید مدرس و بلوار دیلمان و گلباغ نماز نقش اساسی و کلیدی خواهد داشت. این کمربندی از مقابل کارخانه کاله در ۵ کیلومترساخته میشود و به میدان جانبازان از محور کوچصفهان میرسد که در این محل یک تقاطع غیرهمسطح کامل پیشبینی شده است. پس از این مرحله، «ژ ۵» با طولی در حدود ۲۶۰۰ متر در دو سوی کانال آب موجود با عرضهای ۲۰ و ۱۵ متر ادامه مسیر داده و پس از عبور از رودخانه پستک و ترکیب با خیابان ۲۰ متری گاز از طریق یک پل به محور رشت-پیربازار متصل میشود.
- آغاز عملیات اجرایی پروژه تا هفته آینده
رئیس شورای اسلامی شهر رشت درباره این پروژه گفت: فاز یک «ژ ۵» از شرق به شمال رشت مقابل هلال احمر وصل میشود. فاز ۲ نیز از هلال احمر شروع میشود و تا احمد گوراب ادامه خواهد داشت. در واقع با احداث آن غرب شهر به شرق متصل خواهد شد. «اسماعیل حاجیپور» ادامه داد: اعتبار مالی برای اجرا بسیار کم است. در واقع شهرداری هیچ پولی برای شروع کار ندارد و قرار است سرمایهگذار بخش خصوصی برای پروژه هزینه و آن را اجرا کند. وی با بیان اینکه کمربندی باید حداکثر طی چند ماه آینده به اتمام برسد، گفت: به دلیل آزاد بودن معابر و اراضی واقع در مسیر و اینکه نیازی برای تملک معابر نداریم، پروژه سریع اجرایی میشود. فعلا جزییات بیشتری نمیتوانیم تا حضور پیمانکار اعلام کنیم، اما به طور حتم تا هفته آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
- مذاکرات با پیمانکار ادامه دارد
سرپرست حوزه معاونت حملونقل و امور زیربنایی شهرداری رشت بیان کرد: کمربندی «ژ ۵» در ۳ مسیر توسط سرمایهگذار احداث میشود و ردیف اعتباری آن در بودجه شهرداری رشت قرار ندارد. فعلا برای ۲ مسیر سرمایهگذار ورود کرده است و در حال مذاکره هستیم. «فرامرز جمشیدپور» ادامه داد: احداث این کمربندی در روان شدن ترافیک رشت بسیار تاثیرگذار خواهد بود. از این طریق بسیاری از خودروهایی که قصد عبور از شرق به شمال و از شمال به جنوب شهر را دارند، بدون اینکه وارد خیابانهای رشت شوند میتوانند از آن عبور کنند. در حال حاضر با توسعه ساختوساز شهری، کمربندی قبلی به خیابان درونشهری تبدیل شده است و عملا رشت، بدون کمربندی در اطراف شهر است.
- بیثباتی مدیریتی؛ مانع اجرای کمربندی «ژ ۵»
با توجه به اینکه مطالعات و تدوین کمربندی «ژ ۵» در دوره گذشته شورا انجام شد، از «رضا رسولی» عضو کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر رشت درباره آن این پروژه پرسیدیم. وی با اشاره به اینکه از سال ۹۴ در حال کار روی این پروژه هستیم، گفت: بخشی از دسترسی به «ژ ۵» قبلا در محدوده شهر احداث شده بود. ۲ معبر ۲۰ متری در دو سوی کمربندی پیشبینی شده که تاکنون یکی از آنها آزادسازی شده و معبر دیگر همچنان در اختیار آب منطقهای است. رسولی بیان کرد: از سال ۹۴ تلاشهای زیادی برای اجرای پروژه صورت گرفت، حتی یکبار کلنگ آن به زمین زده شد و همراهی زیادی از سوی استاندار وقت و معاون عمرانی در این زمینه وجود داشت، اما پروژه به چند دلیل عملیاتی نشده بود.
عضو کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر گفت: بخشی از این مسیر در اختیار آب منطقهای قرار داشت، از سوی دیگر ارادهای در شهرداری برای شروع کار وجود نداشت و بیثباتی مدیریتی در شهرداری به پروژه ضربه وارد کرده بود. موضوع بودجه هم عامل دیگر این تاخیر بود. وی ادامه داد: چون این پروژه جزو پروژههای سرمایهگذاری بخش خصوصی است، از سوی شهرداری ردیف بودجهای برای آن مشخص نشده است، بنابراین مقرر شد اعتبار آن توسط سرمایهگذار تامین شود. این عضو کمیسیون بیان کرد: نبود ردیف بودجه از سوی شهرداری در حالی که سرمایهگذار قصد ورود به پروژه را دارد مانع از اجرای عملیات نیست.
رسولی به احداث کمربندی ۹۰ متری از لاکان به جاده تهران نیز اشاره کرد و افزود: احداث کمربندی در این قسمت از رشت ادامه احداث ساختار شبکهای ارتباطی است و میتواند قسمتی از مشکل ترافیک را رفع کند. عضو کمیسیون توسعه و عمران شورای رشت اظهار کرد: در برخی از پروژههای سرمایهگذاری عمران شهری هزینه تملک اراضی که کشت و کار در آنها صورت میگیرد، بالاتر از هزینه ساخت تمام میشود.
- ایجاد مشکل با مهاجرت و گسترش شهرنشینی
«غلامعلی جعفرزاده» نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه رشت از لحاظ جمعیت سومین شهر پرتراکم کشور است، گفت: با توجه به اینکه قانون تغییر کاربری اراضی در این استان با جدیت اجرا میشود، موجب مهاجرت بسیاری از روستاییان به رشت شده است. وی ادامه داد: مهاجرت و گسترش شهرنشینی مشکلات عدیدهای برای تردد در خیابانها به وجود آورده است. در بخش ناوگان حملونقل شهری در شریانهای فعلی هم با مشکل مواجهیم.
این نماینده مجلس افزود: انتظار میرود در مطالعاتی که انجام شده شمال و جنوب رشت به یکدیگر متصل شود تا شهروندان و مسافران مجبور به تردد در داخل شهر نباشند. پیش از این، قلیپور و جهاد کمربندی رشت بودند، اما الان داخل شهر قرار گرفتهاند و کمربندی نداریم. جعفرزاده از همکاری نمایندگان استان و معاون سازمان برنامه و بودجه رئیسجمهوری با شهرداری برای تامین اعتبارات بابت اجرای این پروژه خبر داد و گفت: به عنوان نماینده رشت تمام تلاش خود را برای تامین اعتبارات در کنار بخش خصوصی انجام میدهم.
نظر شما