پنجشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

علی جوادی: دور شدن قهرمانان فوتبال انگلیس از مسیر درست زندگی؛ این همان چیزی است که سر بابی رابسون را به شدت ترسانده است.

کسی که بارها با پیراهن تیم ملی انگلیس و با لباس مربیگری این تیم به افتخارات ریز و درشتی رسیده و از ملکه کشورش لقب سر را دریافت کرده بتا به زمره مردان بزرگ کشورش بپیوندد، حالا به عنوان یادداشت‌نویس یکی از هفته‌نامه‌های بریتانیایی (میل آن ساندی)، مطلب می‌نویسد و این نگرانی را در یکی از ستون‌های یادداشت همین هفته‌نامه درباره وضعیت زندگی پل گاسکوئین نوشته و مانند یک پدر، بازیکن سابق خود در تیم ملی انگلیس را نصیحت کرده است.

سر بابی نوشته است: «به او توصیه می‌کنم با ادامه گرایش عجیبش به الکل، ‌زندگی‌اش را تباه نکند. این، ظلمی بود که جرج بست، بازیکن  افسانه‌ای‌ و ایرلندی باشگاه منچستریونایتد در حق خودش کرد و باعث شد مرگ یک قهرمان ملی،‌ قهرمانانه نباشد.»

جرج بست به دلیل مصرف بیش از حد الکل، در واقع با این ماده به نوعی خودکشی دست زد و رسانه‌های بریتانیا در این چند روز داستان پل گاسکوئین را به دلیل گرایش مفرط او به الکل به جرج بست تشبیه می‌کنند.

گاسکوئین که در فوتبال دنیا به گازا مشهور است، پنجشنبه گذشته به علت ایجاد بی‌نظمی ناشی از مصرف بیش از حد مشروبات الکلی، در هتلی در نزدیکی شهر نیوکاسل بازداشت و روانه یک آسایشگاه روانی شد.

هافبک ملی‌پوش سابق انگلیس که زمانی محبوب‌ترین ورزشکار این کشور محسوب می‌شد، از مدت‌ها پیش مبتلا به مشکل اعتیاد در مصرف مشروبات الکلی بوده و این معضل، گرفتاری‌های اجتماعی و روحی بسیاری برای او ایجاد کرده است.

شاید مشکل او زمانی آغاز شد که او در هواپیمای اختصاصی تیم ملی انگلیس و در جشن تولادی که در هواپیما برای او گرفته بودند، به دلیل مصرف الکل،‌ اختیارش را از دست داد و با پرت کردن شیشه نوشابه، باعث شکسته شدن جداره داخلی شیشه کوچک هواپیما شد و فضای اردو را ملتهب کرد.

گاسکوئین 40 ساله که توانمندترین و پراستعدادترین فوتبالیست انگلیسی نسل خود لقب گرفته، پس از آن، مدت‌ها به علت بدرفتاری و آزار همسر سابقش تحت محاکمه و تعقیب قضایی قرار داشت.

رابسون در نامه خود ضمن دلداری دادن به گاسکوئین به خاطر مشکلاتش نوشت:‌ «تو همچنان محبوب مردم هستی و همه از من می‌پرسند حال ملی‌پوش سابق کشور چگونه است. این را برای آن می‌نویسم که من، بیشترین نقش را در میدان دادن به تو داشتم و تو را به بازیکن ثابت تیم در خط میانی تبدیل کردم. از تو می‌خواهم به جای انزوا اختیار کردن، از متخصصان رفع اعتیاد و افسردگی برای حل مشکل خود کمک بگیری. تو نباید با الکل بمیری. به خاطر مردم کشورت این حق را نداری.»

کوتاه شدن عمر فوتبال حرفه‌ای، از هم پاشیدن زندگی خانوادگی، مبتلا شدن به بیماری‌های مختلف، خدشه‌دار شدن شهرت و اعتبار اجتماعی، از دست دادن بخش عمده‌ای از ثروت شخصی و ناکامی در شغل مربیگری از جمله عوارض ابتلای گاسکوئین به الکل بوده است.

رابسون با یادآوری چهره گریان و کودک‌گونه گاسکوئین پس از حذف تیم توانمند انگلیس از جام جهانی ‪ ۱۹۹۰‬گفت: «من با قلب و مغز خود تو را بازیکنی هوشمند و توانا می‌دانم و از این که این روزها برخی به دلیل مشکلات روحی تو را بی‌خرد خطاب می‌کنند، متاثر می‌شوم. من با این نظر که می‌گویند گاسکوئین فرد بی‌نظمی است، به شدت مخالفم.

زمانی که من رهبری تیم ملی انگلیس را برعهده داشتم، تو ورزشکاری منظم و قابل اعتماد بودی و دلیلی ندارد بار دیگر به تو اعتماد نکنم و چیزی را از تو نخواهم.

 یک قهرمان باید مانند یک قهرمان زندگی کند و مانند یک قهرمان بمیرد. زندگی‌ات را تباه نکن بچه. این کلمه را عمدا به کار بردم چون معتقدم این رفتارها، متعلق به یک کودک درشت اندام است. حالا زمان خوبی برای بلوغ و رشد فکری تو مهیا شده تا به جای عیاشی با دوستان در هتل، در خانه خود و در کنار فرزندانت به‌سر ببری.»

هافبک سابق تیم ملی انگلیس، 3 سال پیش ‬به دلیل ابتلا به بیماری ذات‌الریه ناشی از کاهش مصونیت بدنش به دلیل مصرف شدید الکل در بیمارستان بستری شد و پس از مدتی هم به همین دلیل تحت عمل جراحی معده قرار گرفت. مدتی بعد در همان سال، برای حمله به یک خبرنگار عکاس، محاکمه ولی بعدا از این اتهام تبرئه شد.

گاسکوئین در سال‌های 1985 تا 2002 ‬و اوج فوتبال حرفه‌ای خود به ترتیب در باشگاه‌های نیوکاسل یونایتد، تاتنهام هاتسپرز، لاتزیو، گلاسگو رنجرز، میدلزبرو و اورتون توپ زده است.

او در 57 بازی برای تیم ملی انگلیس، 10 گل برای این تیم به ثمر رساند و انتخاب به عنوان بهترین فوتبالیست جوان انگلیس در سال 1088 را هم در کارنامه دارد. 2 سال بعد بهترین فوتبالیست انگلیس و 6 سال بعد هم بهترین فوتبالیست لیگ برتر اسکاتلند شد. همه اینها نشان می‌دهد چه بازیکن بزرگی تصمیم به نابودی خود گرفته است و شاید نگرانی بزرگان فوتبال جزیره در این باره، چندان هم بی‌دلیل نبوده باشد.


همشهری امارات

کد خبر 45393

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز