جمعه ۱۰ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۴
۰ نفر

مدیر کل محیط زیست استان هرمزگان از شناسایی کشتی عامل مرگ 79 دلفین خلیج فارس خبر داد و گفت: محیط زیست هفته آینده از صاحبان این کشتی شکایت می‌کند

مهرداد کتال محسنی گفت: بر اساس گزارش ارسالی دلفین‌شناسان اتحادیه جهانی حفاظت از حیات وحش (IUCN) درباره علت مرگ دلفین‌های خلیج فارس علت مرگ 79 دلفینی که سوم مهر به ساحل شرق جاسک آمده بودند «فعالیت‌های صیادی» عنوان شد که شکستگی پوزه، سر و برخی از علائم ظاهری و داخلی بدن نشانگر این موضوع بوده است.

وی در ادامه افزود: محیط زیست استان هرمزگان کشتی صیادی که عامل مرگ این 79 دلفین بوده است را شناسایی کرده است که اسناد و مدارک لازم را در اختیار مراجع قضایی قرار می‌دهد.

مدیر کل محیط زیست استان هرمزگان درباره علت مرگ 5 دلفین دیگر که روز دوشنبه در سواحل جاسک تلف شده‌اند، اظهار داشت: مأموران محیط زیست در حال بررسی علت مرگ این دلفین‌ها هستند.

امید صدیقی، مدیر کل دفتر اکوبیولوژی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این‌باره گفت: صیادان در خلیج‌فارس همزمان با عملیات صیادی، دلفین‌ها را نیز همراه ماهی‌های دیگر شکار کرده و پس از خروج آن‌ها از آب و ایجاد لطمه دوباره آن‌ها را وارد دریا کرده‌اند که این موضوع باعث مرگ آن‌ها شده است.

وی در ادامه افزود: طبق این گزارش پراکندگی لاشه‌ها در طول 13 کیلومتر از ساحل بوده است و تمام این 79 دلفین، مرده و طی 24 ساعت به ساحل آمده‌اند.

مدیر کل دفتر اکوبیولوژی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: علت مرگ 72 دلفین دیگر که یک ماه پس از حادثه نخست رخ داد را نیز این کارشناسان بین‌المللی در گزارش خود، «‌عوامل طبیعی » اعلام کرده‌اند که در این گزارش هنوز عوامل طبیعی ناشناخته است و می‌تواند «شوک» یا «استرس» باشد که در نتیجه آن یکی از دلفین‌ها به سمت ساحل آمده و مابقی نیز به دنبال آن آمده‌اند یا یکی از آن‌ها برای شکار ماهی به سمت ساحل آمده و بقیه نیز آمده‌اند و در ساحل که شیب ملایمی دارد، گیر کرده‌اند.

صدیقی تصریح کرد: این کارشناسان بین‌المللی در گزارش خود آورده‌اند که برای روشن شدن علت مرگ دلفین‌های دسته دوم از دانشمندان دنیا کمک گرفته‌اند و این گزارش را برای آن‌ها نیز ارسال کرده‌اند.

وی گفت: آن‌چه در این گزارش حائز اهمیت است این است که علت مرگ دلفین‌های دسته اول و دوم کاملاً متفاوت اعلام شده است.

مدیر کل دفتر اکوبیولوژی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: این کارشناسان از سایر ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط با این موضوع غیر از سازمان حفاظت محیط زیست به علت عدم همکاری مناسب گله داشتند.

صدیقی درباره نتیجه بررسی آزمایشگاه‌های داخلی نیز گفت: هنوز هیچ گزارشی از سوی آن‌ها به سازمان محیط زیست ارائه نشده است.

وی از تشکیل کمیته ملی بررسی علت مرگ دلفین‌ها در روز گذشته نیز خبر داد و گفت: گزارش دلفین‌شناسان بین‌المللی در حال حاضر ترجمه شده است و در اختیار ریاست سازمان محیط زیست قرار گرفته شده است تا تصمیمات نهایی درباره این موضوع اتخاذ شود.
به گزارش فارس، سوم مهر امسال لاشه 79 دلفین در آب‌های ساحلی خلیج فارس در شرق جاسک پیدا شد.

محمدباقر نبوی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در نخستین اظهارنظرهای خود پس از این اتفاق، عوامل آلاینده آب در خلیج فارس را علت مرگ دلفین‌ها اعلام کرد که برای روشن شدن علت قطعی مرگ، نمونه‌هایی از لاشه این دلفین‌ها را برای آنالیز به تهران انتقال داده و در اختیار آزمایشگاه‌های علوم پزشکی تهران و دامپزشکی قرار داد.

وزن متوسط این دلفین‌ها 70 کیلوگرم و تمامی آن‌ها از گونه دلفین معمولی (Delphinus delphis) بوده‌اند و بنا بر اعلام دفتر مدیرکل محیط زیست استان هرمزگان بهای مطالبه ضرر و زیان ناشی از تلفات این دلفین‌ها نیز بالغ بر 3 میلیارد و 160 میلیون ریال برآورد شده است.

همشهری امارات

کد خبر 45471

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز