در این میان عرض مناسب پیادهرو با توجه به تراکم جمعیت، شیب طولی و عرضی برای جلوگیری از جمع شدن آبهای سطحی و عبور و مرور صحیح، نوع مصالح و آسفالت به کار رفته و فاصله سطح پیادهرو از خیابان هم اهمیت ویژهای دارد، به طوری که فقر این ویژگیها نارضایتی شهروندان را رقم میزند. در زاهدان پیادهروهای مختلف طی سالهای متمادی تحت حفاریهای مختلفی قرار گرفتهاند که بعد از حفاری بهسازی نشدهاند. با توجه به اینکه حدود ۳ هزار نابینا و کمبینا در شهر زاهدان زندگی میکنند، بیشک این شرایط برای عبور سالمندان، کودکان و معلولان بسیار دشوار است.
- گلایه شهروندان روشندل
یکی از شهروندان نابینا که در خیابان مولوی حسینبر ساکن است، میگوید: به تازگی شرکت گاز در این خیابان حفاری کرده است. «صمد میرشکار» میافزاید: هر وقت در گوشهای از این شهر حفاری صورت میگیرد عبور و مرور شهروندان دچار مشکل میشود. پس از حفاریها هم شهروندان با گرد و غبار ناشی از حفاری دست و پنحه نرم میکنند. وی ادامه میدهد: علاوه بر این معابر و خیابانهای زاهدان فاقد جدولگذاری و آسفالت مناسب هستند.
میرشکار میگوید: در حین راه رفتن در معابر شهر زاهدان ناگهان زیرپایتان خالی میشود و به جلو سر میخورید؛ زیرا معابر شهر همسطح نیستند. یا ناگهان با سطحی ناهمگون و بالاتر مواجه میشوید و مانند یک پله باید از آن بالا بروید. این شرایط علاوه بر افراد عادی برای معلولان، نابینایان و افرادی ه دچار کمردرد و بیماریهای اسکلتی هستند نیز دردآورد و دشوار است. در برخی معابر هم آسفالت با چاله و حفرههای خاکی روبهرو است که نشاندهنده تخریب آسفالت و نیازمند بهسازی است. وی ادامه میدهد: وقتی از خانه بیرون میروم یک نفر را با خود همراه میبرم تا از چالههایی که ناگهان بر سر راهم سبز میشوند، ایمن بمانم یا گرفتار چالههای بدون حفاظ شهر نشوم.
- بیشترین آسیب پیادهروهای غیراستاندارد به نابینایان
یکی دیگر از شهروندان نابینا هم میگوید: وقتی مصالح و آسفالت به کار رفته در یک خیابان هماهنگ و مشابه نباشد نمیتواند محیطی سالم را برای شهروندان رقم زند که در این میان معلولان و نابینایان بیشترین آسیب را خواهند دید. «داوود کردی» میافزاید: معابر باید مسیر مناسبی برای عبور معلولان، نابینایان، کودکان و میانسالان باشند. وقتی یک پیادهرو بازسازی شود یا استانداردهای لازم را داشته باشد، سلامت عابران پیاده نیز تامین میشود؛ زیرا از زمین خوردن کودکان، سالمندان و معلولان که آسیبپذیرترند جلوگیری میشود. وی میگوید: معابر زاهدان برای عبور نابینایان مناسب نیست و افراد نابینا در حین عبور ممکن است ناگهان به یک دکه، ایستگاه اتوبوس یا بساط یک دستفروش برخورد کنند. حفاریهای شرکت گاز نیز بر مشکلات موجود افزوده است.
- نهضت آسفالت
معاون امور زیربنایی و عمرانی شهردار زاهدان در این خصوص به همشهری میگوید: اجرای نهضت آسفالت در سطوح مختلف شهر از پروژههای مستمر شهرداری زاهدان است. مجموعه این اقدامات با هدف زیبایی بصری شهر و تسهیل در عبور و مرور و نیز سلامت شهروندان انجام میشود. برای این اقدامات در بودجه شهرداری اعتبار در نظر گرفته شده است.
«جمشید میر» میافزاید: شیببندی مناسب طولی و عرضی معابر باید هنگام آسفالت روکش کنترل و پیشبینی شود. همچنین برای مسطح کردن دریچههای منهول هم باید اقدام شود. وی ادامه میدهد: این مشکل در اجرای خط نابینا در معابر شهر زاهدان از سوی کارشناسان رفع شده و به تمامی شهرداریهای مناطق مختلف نیز ابلاغ شده تا حین اجرای پروژهها، این موضوع را مد نظر قرار دهند. وی میگوید: شهرداران موظفاند در صورتی که خط نابینا در محلی دچار مشکل است با ایجاد شیب ملایم و تغییر عرض این مشکل را حل کنند. هماکنون خط نابینا در تمامی پروژههای در دست اجرای شهرداری مد نظر قرار دارد.
- حفاریهای شرکت گاز
میر در بخش دیگری از سخنانش ادامه میدهد: یکی از عمده مشکلات شهرداری، اجرای حفاریهای مختلف از جمله حفاریهای گاز است؛ زیرا پس از ترمیم حفاریها شهروندان حین عبور از نوار حفاری با سطحی ناهموار مواجه میشوند. وی میگوید: انجام روکش و آسفالت باید بعد از اتمام حفاریهای گاز انجام شود؛ البته بسیاری از نقاطی که کار حفاری در آنها به اتمام رسیده در اولویت روکش و آسفالت قرار گرفتهاند که طی ۲ ماه آینده مناقصه انجام و کار به پیمانکار سپرده میشود. معاون امور زیربنایی و عمرانی شهردار زاهدان ادامه میدهد: به طور کلی پروژه پیادهروسازی در ۵ منطقه شهر زاهدان توسط شهرداریهای این مناطق در حال انجام است و این کار از ۲ سال قبل مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
میر میگوید: شهرداری مرکزی شهر زاهدان هم چندین پروژه را در دست اجرا دارد و فضای سبز، پیادهروسازی، روکش و آسفالت مورد توجه ویژه قرار گرفته است. معاون امور زیربنایی شهرداری زاهدان میگوید: شهرداری زاهدان در تلاش است تا کار پیادهروسازی و بهسازی را در تمام معابر زاهدان اجرا کند تا شاهد خیابانهایی همسطح باشیم و عبور و مرور در آنها تسهیل یابد. میر میافزاید: در مجموع ۲ میلیون متر مربع مکعب آسفالت و روکش آسفالت در شهر زاهدان انجام میشود و این حجم از کار به ۱۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. با اتمام کار حفاری برنامه ترمیم، اصلاح و روکش معابر و خیابانها در شهر زاهدان آغاز میشود و طبق زمانبندی مشخص به اتمام میرسد.
- زیرسازی و روکش آسفالت خیابان امام خمینی(ره)
معاون امور زیربنایی و عمرانی شهردار زاهدان میگوید: یکی از مشکلاتی که در شهر زاهدان با آن روبهرو هستیم، زیرسازیهای نامناسب است. به طوری که پس از ترمیم و روکش و آسفالت باز هم خیابان از نظر استانداردها دچار مشکل است؛ در این راستا از روش تثبیت استفاده کردهایم و خیابان امام خمینی(ره) برای شروع این روش انتخاب شده است. این اقدام در اواخر مردادماه آغاز شده است که طی آن، کار زیرسازی و روکش آسفالت خیابان امام خمینی(ره) در یک لاین انجام شد و لاین بعدی نیز در حال انجام است. «جمشید میر» میافزاید: عرض کم بلوارها هم سبب افزایش ترافیک جمعیت و خودرو میشود. از این رو بلوار دانش که به طور معمول روزانه میزبان ترافیک سنگین بود با تعریض و جمعآوری نخالهها پیادهرو و سوارهروسازی شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت تا عبور و مروری ایمن داشته باشند.
نظر شما