سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با تاکید بر سفر فردای رئیس‌جمهوری ایران به این کشور گفت: احمدی‌نژاد در این سفر چند روزه با جلال طالبانی و نوری‌المالکی دیدار می‌کند

حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی همشهری عصر با اشاره به اینکه سفر محمود احمدی‌نژاد به دعوت جلال طالبانی رئیس‌جمهور عراق به این کشور صورت می‌پذیرد، گفت: این سفر طبق برنامه قبلی در 12 اسفند انجام می‌شود.

کاظمی قمی گفت: سفر بسیار مهم رئیس‌جمهور ایران بعه عراق برای توسعه همکاری‌های دو جانبه است. وی ادامه داد: این سفر الگویی برای کشورهای منطقه درباره روابط با عراق است و تشویقی برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای است. وی این سفر را بسیار مهم خواند.

دیدارهای سیاسی

سفیر ایران در عراق در پاسخ به این سؤال که آیا در برنامه این سفر، بازدید از منطقه کردستان و عتبات عالیات نیز گنجانده شده یا خیر، پاسخ داد: برنامه‌های سفر رئیس‌جمهوری بین هیأت ایرانی و طرف عراقی در حال نهایی شدن است.

وی افزود: دیدارهای کاری با مقامات ارشد حکومت عراق، دیدار با روسای فراکسیون‌های سیاسی و شخصیت‌های فرهنگی، علمی و علمای دین در برنامه دیدارهای رئیس‌جمهوری ایران خواهد بود. سفیر ایران در عراق احتمال دیدار محمود احمدی‌نژاد با آیت‌الله سید علی سیستانی را رد نکرد.

تهران، بغداد، مشهد، نجف

این نخستین بار است که رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عراق سفر می‌کند. تاکنون و پس از سرنگونی رژیم بعث در عراق هم جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری و هم نوری‌المالکی نخست‌وزیر عراق بارها به ایران سفر کرده‌اند و با مقامات عالی‌ سیاسی دیدار کرده‌اند.

المالکی در سفر اخیرش به ایران، پس از دیدارهای رسمی تهران به مشهد رفت تا با رهبر انقلاب اسلامی که قصد زیارت کرده بود، دیدار کند. نوری‌المالکی پس از آن و در هنگام بازگشت به عراق این دیدار را دیداری تاریخی خواند.

مشاور سیاسی سفارت ایران در بغداد همچنین به الصباح گفت: احمدی‌نژاد به همراه هیاتی بلند پایه از جمله چند وزیر به عراق سفر می‌کند و در خلال این سفر به عتبات عالیات هم می‌رود. منابع آگاه منطقه‌‌ای نیز در پاسخ به خبرنگار گروه سیاسی همشهری عصر تاکید کردند درصورت سفر احمدی‌نژاد به نجف، او به احتمال زیاد علاوه بر زیارت، با آیت‌الله سیستانی نیز دیدار خواهد کرد.

در جایی امن

خبرنگار سیاسی همشهری عصر با اشاره به اینکه معمولا مقامات خارجی که به بغداد می‌روند در منطقه الخضرا سکونت داده می‌شوند، پرسید: همزمان با ورود دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، سه انفجار منطقه الخضرا را لرزاند و این انفجارها تا ظهر به ده انفجار رسید.

برای جلوگیری از اینگونه حملات تروریستی چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟
کاظمی قمی پاسخ داد: دقیقا مشخص نشده که رئیس‌جمهوری ایران در الخضرا مستقر خواهد شد یا نه، اما مکان‌هایی که تعیین می‌شود، مکان‌های خوبی خواهد بود.

امنیت رئیس‌جمهور به‌عهده کیست؟

سفیر جمهوری اسلامی ایران این سؤال را که «مقامات رسمی با بالگردهای نیروهای چند ملیتی در عراق جابه‌جا می‌شوند، آیا آقای احمدی‌نژاد در بالگردی خواهد نشست که روی آن پرچم آمریکا نقش بسته و اساسا امنیت سفر رئیس‌جمهوری ایران در شرایط کنونی بغداد به‌عهده چه کسی است؟»، پاسخ گفت: رئیس‌جمهور بنا به دعوت دولت عراق به این کشور سفر می‌کند و تمام مسایل مربوط به سفر وی از استقبال تا بدرقه و بازگشت به تهران به‌عهده دولت عراق و مقامات این کشور خواهد بود.

پیش از این نیز هوشیار زیباری در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط گفت: رئیس‌جمهوری ایران میهمان دولت عراق است و دولت عراق مسئول تامین امنیت وی خواهد بود و هیچ گروه دیگری در حمایت و تامین امنیت احمدی‌نژاد دخالت نمی‌کند.

پرواز با بالگرد تا الخضرا

زیباری درباره چگونگی انتقال رئیس‌جمهوری ایران به محل اقامتش در منطقه الخضرا بغداد گفت: پروازها غالبا با هواپیماهای متعلق به نیروهای چند ملیتی انجام می‌شود، اما نیروی هوایی عراق نیز بالگردهایی دارد.

با آمریکایی‌ها، هرگز!

وزیر امورخارجه عراق در ادامه گفت‌وگوی خود در پاسخ به این پرسش که آیا احمدی‌نژاد در خلال این سفر با مسئولان آمریکایی در بغداد دیدار خواهد داشت؟ گفت: احمدی‌نژاد هرگز با مسئولان آمریکایی دیدار نخواهد کرد و فقط با مسئولان عراقی دیدار می‌کند.

مذاکرات سه جانبه بغداد ادامه دارد

سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز که خود یک ضلع از مذاکرات سه‌جانبه بغداد است، در پاسخ به همشهری عصر با رد تعویق مذاکره ایران با آمریکا درباره امنیت عراق، به خاطر سفر رئیس‌جمهوری به بغداد گفت: مذاکرات سه‌جانبه بغداد مسیر خودش را می‌رود. وی ادامه داد: این مذاکرات به قوت خود باقی است اما هنوز زمان آن تعیین نشده است.

هیأتی که زودتر رفت

سفیر ایران در عراق موضوعاتی که در دیدارهای رئیس‌جمهوری طرح خواهد شد را «مسایل پروتکلی، برنامه‌های اقتصادی و مسایل امنیتی» خواند.

حسن کاظمی قمی درباره دیدار هیأت مقدماتی سفر که دو روز است در عراق به سر می‌برد و پروتکل‌هایی که این دو هیأت برای سفر توافق کرده‌اند، خبر داد: این هیأت دیدارهای خوبی در زمینه مسایل بانکی، صنایع، بیمه، مناطق آزاد و برق داشته و در مجموع مذاکرات خوب و پرثمر بوده است. وی یادآور شد: طی دو روز گذشته این هیأت دیداری با معاون نخست‌وزیر، وزیر برق، وزیر صنایع، وزیر برنامه‌ریزی و معاون وزیر بازرگانی و همچنین رئیس بانک مرکزی عراق داشته و این دیدارها امروز نیز ادامه دارد.

امضای یک توافق

از سوی دیگر سخنگوی دولت عراق بار دیگر با تاکید بر اینکه رئیس جمهوری ایران به دعوت همتای عراقی خود دوم مارس(12 اسفند) به بغداد سفر می‌کند مسائل اقتصادی و امنیتی را از مهم‌ترین محورهای مذاکرات احمدی نژاد با مقام‌های بلندپایه عراقی عنوان کرد. 

به گزارش اصوات‌العراق، علی‌الدباغ سخنگوی رسمی دولت عراق گفت: رئیس‌جمهوری ایران در راس یک هیأت بلند پایه از جمله وزیران دولت ایران، به دعوت جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق برای امضای توافقنامه ای بین دو کشور به عراق سفر می‌کند.

وی افزود: درخلال این سفر، طرف‌های مذاکره کننده درباره همکاری‌های مشترک بین تهران و بغداد از طریق طرح های اقتصادی و سرمایه‌گذاری دوجانبه و همچنین درباره مسائل امنیتی مذاکراتی انجام می دهند.

به جز اروند

سخنگوی دولت عراق ادامه داد: درحال حاضر هیأتی عراقی برای بررسی موضوع ترسیم مرزها در ایران به سر می برد و دو طرف درباره ترسیم همه نقاط مرزی به جز اروند رود به توافق رسیدند.

الدباغ درباره بررسی اوضاع امنیتی عراق درخلال مذاکرات هیأت عراقی با طرف ایرانی تصریح کرد: از محورهایی که در جریان این مذاکرات، در اولویت قرار دارد، وضعیت امنیتی عراق و دخالت نکردن در امور داخلی یکدیگر است.

کد خبر 45537

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز