شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان با بیان این که صلاحیت حدود 27 درصد از داوطلبان انتخابات مجلس مورد تأیید قرار نگرفت، گفت: تاکنون 106 داوطلب درخواست جابه‌جایی و تغییر در حوزه انتخابیه داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، دکتر عباسعلی کدخدایی در نشست خبری این هفته، با بیان این‌که شورای نگهبان هم‌چنان در فرصت رسیدگی به شکایات است، گفت: امیدواریم پس از بررسی‌های صورت گرفته، لیست نهایی و قطعی اسامی را به وزارت کشور ارسال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از تعداد 7 هزار و 597 نفر ثبت نام کننده، صلاحیت 2 هزار و 59 نفر مورد تایید واقع نشد. یعنی حدود 27 درصد صلاحیتشان مورد تایید قرار نگرفت و مجموع کسانی که صلاحیتشان مورد تایید واقع شد و انصراف داده یا شکایت نکردند، 73 درصد است، یعنی 5 هزار و 538 نفر که این ارقام هم‌چنان در حال تغییر است و احتمال تغییر در این آمارها را داریم.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با درخواست انتقال و جابه‌جایی حوزه‌های انتخابیه گفت: تا کنون 106 درخواست جابه‌جایی و تغییر در حوزه‌ انتخابیه دریافت شده است.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با بیان این‌که در مهلت بررسی از سوی شورای نگهبان، اعضای شورا ملاقات‌هایی را با کسانی داشتند که صلاحیتشان مورد تایید واقع نشده بود، افزود: سعی شده ملاقات کلیه کسانی که درخواست ملاقات داشتند صورت گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان این‌که پرونده‌هایی که نسبت به آنها اعتراض شده در چندین نوبت مورد بازبینی و بررسی مجدد قرار گرفته که خدای نکرده حقی از داوطلبی ضایع نشده باشد، اظهار امیدواری کرد که با این اقدام شورا و با حضور کسانی که صلاحیتشان مورد تایید واقع شده در 24 اسفند انتخابات پرشوری را شاهد باشیم.

وی درباره رایزنی برخی ردصلاحیت‌شدگان، با تاکید بر این‌که چنان‌چه رایزنی‌ها در جهت اجرای قانون باشد قطعا موثر است اما در غیر این صورت اثری نداشته و نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: این بار شورای نگهبان دقت بیشتری را مبذول داشته، اسناد و مدارک بیشتری را مورد بررسی قرار داده و تا آن‌جایی که قانون اجازه می‌داد در جهت مثبت، پرونده‌ها را بررسی کرد بنابراین آن‌چه انجام شده منطبق بر قانون بوده ولاغیر.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره‌ شیوه‌نامه‌ تبلیغاتی وزارت کشور اظهار داشت: چنان‌چه در بحث نظارت نهایی محرز شود که تبلیغات خلاف واقع بوده، اینها می‌تواند در ابطال انتخابات یک حوزه موثر باشد یا در صلاحیت کاندیداها تردید ایجاد کند.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با نحوه حضور شورای نگهبان در به دور دوم کشیده شدن انتخابات اظهار داشت: قطعا هر مرحله از انتخابات نیازمند نظر شوراست. پس از برگزاری انتخابات، انتخابات حوزه‌های مختلف باید به تایید شورای نگهبان برسد و در صورت تایید، هیچ مشکلی نخواهد داشت. اگر هم انتخابات به دور دوم کشیده شود شورا در آن مراحل نیز حضور خواهد داشت.

وی در رابطه با ارایه‌ آمار تطبیقی از حضور افراد در انتخابات نسبت به ادوار گذشته اظهار داشت: اکنون آمار تطبیقی در اختیار ندارم اما شورای نگهبان با نگاه مثبت و با نگاه اغماض به مسایل جزئی، بررسی صلاحیت‌ها را در دستور کار داشته است و آن‌چه بوده بر اساس مقررات بوده است.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که این اغماض در چه حدی بوده است؟ گفت: بررسی‌های مکرر اعضای شورای نگهبان و ملاحظه‌ اسناد و مدارک جدید می‌تواند موجب نظر جدید باشد اما این موارد در چارچوب قانون بوده است و قطعا بررسی مکرر و مجدد، اقدامی بود که شورا در دستور کار داشت و سعی کرد که حقی از داوطلبان ضایع نشود.

کدخدایی در ارزیابی این موضوع که محتوای منشور اخلاقی انتخابات، بررسی صلاحیت‌ها را زیر سوال می‌برد، گفت: بنده چنین چیزی را نشنیده‌ام و فکر نمی‌کنم چنین چیزی صحت داشته باشد.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان تاکید کرد: تلاشمان این است که تا پایان مهلت قانونی، هر نظری که نسبت به داوطلبان اعم از تایید یا رد صلاحیت است را اعلام کنیم تا فرصت تبلیغات از آنان گرفته نشود.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با ایرادات شورای نگهبان نسبت به شوراهای عالی اظهار داشت: استدلال اعضای شورای نگهبان این است که با توجه به این‌که به موجب مصوبه‌ شورای عالی اداری، این شورا منحل شده و مجددا باید تشکیل شود، بار مالی برای تشکیل مجدد دارد. هم‌چنین برخی از اختیارات به بعضی شوراها از جمله شورای عالی آموزش و پرورش، شورای اقتصاد، شورای پول و اعتبار تفویض شده، در حالی که این شوراها به موجب مصوبات مجلس تشکیل نشده است.

کد خبر 45542

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز