همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت از محیط زیست گلستان گفت که برآوردها حاکیست دست کم ۵۰ هزار اسلحه دارای مجوز و غیرمجاز در اختیار شکارچیان استان است و این تهدید جدی برای حیات وحش منطقه برخی گونه‌های جانوری را در معرض انقراض قرار داده است.

۵۰ هزار اسلحه حیات وحش گلستان را نشانه گرفته است

به گزارش ایرنا؛ محمدرضا کنعانی در گفتگویی به مناسبت فصل گاوبانگی (نعره مرال‌ها برای تعیین قلمرو و جفت‌گیری) گفت: جمع‌بندی آمارهای رسمی و غیررسمی حاکیست که ۳۰ هزار اسلحه دارای پروانه شکار و حدود ۲۰ هزار اسلحه غیرمجاز در گلستان وجود دارد و نظارت بر این حجم از سلاح از توان محیط‌بانان استان خارج است.

وی با بیان این که دیده شده برخی سلاح‌های جنگی همچون کلاشنیکف نیز در اختیار شکارچیان گلستان است؛ تصریح کرد: اگر چاره اساسی و فوری برای این معضل اندیشه نشود در آینده نه چندان دور برخی گونه‌های جانوری شمال کشور منقرض خواهند شد.  

وی کمبود اعتبار، گستردگی زیستگاه‌ها و تعداد اندک محیط‌بان در عرصه‌های طبیعی گلستان در مقایسه با میانگین کشوری و جهانی و وجود اسلحه‌ به تعداد زیاد را از جمله عوامل دشواری در حفاظت از محیط زیست و حیات وحش این خطه شمال کشور عنوان کرد.

وی بیان کرد: بر اساس برآوردها هر ۵۰ تا ۶۰ هکتار طبیعت گلستان توسط یک اسلحه مجاز تهدید می‌شود که اگر سلاح‌های غیرمجاز را نیز به آن اضافه کنیم، میزان آسیب‌پذیری بالای محیط زیست استان خود را بیشتر نمایان می‌کند بویژه آن که مسئولیت نگه‌داری از هر ۱۸ هزار هکتار عرصه طبیعی منطقه فقط بر عهده یک محیط‌بان است.

مدیرکل محیط زیست گلستان بی‌بهره بودن محیط‌بانان گلستان از بی‌سیم را یادآور شد و افزود: اکنون در آستانه سالروز شهادت محیط‌بانان باشقره هستیم و اگر آن مامور فقید از بی‌سیم برای ارتباط با همکارانش برخوردار بود، شرایط بگونه دیگری رقم می‌خورد.

کنعانی گفت: اداره محیط زیست گلستان در حالی از کمبود نیرو رنج می‌برد که تقریبا دو سوم پست‌های سازمانی محیط‌بانی استان خالی است و در این چنین شرایط سختی همراهی گروه‌های مردمی، رسانه‌ها، سمن‌ها، افزایش آموزش و آگاهی مجاوران عرصه‌های جنگلی می‌تواند مشکلات را تا حد زیادی کاهش دهد.

وی با یادآوری آغاز فصل جفت‌گیری مرال در گلستان گفت: نعره این حیوان که در زبان روستاییان به "گاو وحشی" مشهور است برای تعیین قلمرو و تصاحب ماده‌ها از نیمه شهریور تا نیمه مهر ادامه دارد بطوری که جنس نر با سر دادن فریاد که به "گاو بانگی" معروف شده؛ ماده‌ها را به سوی خود می‌کشاند.

وی گفت: مرال یا گاو وحشی معمولا در طول دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند و به همین دلیل امن بودن محیط زندگی حیوان برای آسیب ندیدن و بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است که محیط‌بانان با توزیع در جنگل‌ها و اقامت شبانه‌روزی تلاش دارند شرایط را مدیریت و صیانت کنند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست گلستان بیان کرد: شکارچیان با تقلید صدای مرال؛ آنها را به سوی خود کشانده و چون در مواردی از اسلحه‌های جدید با برخورداری از تکنولوژی‌های کاهنده صدا استفاده می‌شود امکان رهگیری برای محیط‌بانان وجود ندارد که این موضوع آسیب‌پذیری حیات وحش را بیش‌تر کرده است.

کنعانی بیان کرد: برآورد می‌شود در مجموع حدود ۵۰۰ مرال در طبیعت گلستان باشند که این تعداد کم اهمیت حفاظت از آنها را بیش از پیش کرده است.

وی تصریح کرد: به ازای هر ۳۲۰ اسلحه و شکارچی یک محیط‌بان در گلستان وجود دارد و انتظار داریم دستگاه‌های ذیربط به‌ویژه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نسبت به تغییر شرایط امکان نظر لازم را داشته باشند.

استان گلستان با اقلیم متنوع و مساحتی بالغ بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع و ۱.۹ میلیون نفر جمعیت؛ همزمان ساحل دریا، جنگل، کوهستان، دشت و کویر را با هم دارد و به همین دلیل از تنوع گیاهی و جانوری برخوردار است.

کد خبر 456806

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha