موضوعی که طی چند سال گذشته پس از نردهکشی چهارراه ولیعصر(عج) و مسدود شدن راه عبور و مرور جامعه معلولان گاهی رنگ اعتراض به خود گرفت و موجب شد شاهد شکلگیری طرحی با عنوان «شهر بدون مانع» در تهران باشیم. آن هیاهو سبب شد چند روز به شکل محدود با برداشتهشدن نردهها راه تردد به روی معلولان باز شود اما دیری نپایید که به دستور پلیس راهور بار دیگر حصارهای آهنی در برابر ویلچرها و عصاهای سفید قد علم کردند تا خوشحالی معلولان از بازگشایی این معبر خیلی طولانی نباشد.
داستان مناسب نبودن فضای شهری برای تردد شهروندان معلول در تهران، قصه امروز و دیروز نیست. موضوعی که هرسال به بهانههای مختلفی چون روز «معلولان» و روز «عصای سفید» از پشت تریبونهای مختلف جامعه هدف و برخی از مسئولان روایت میشود. گرچه تکرار این قصه نخنما و کهنه سبب اتخاذ برخی تصمیمات در راستای بهسازی فضای شهری برای معلولان شده اما اجرای ناقص این تصمیمها نتوانسته دردی از دردهای معلولان کم کند.
جای خالی چراغهای راهنمایی هوشمند و سخنگو در چهارراهها برای اطلاع نابینایان از وضعیت چراغ راهنمایی، عدم استفاده از کاشیهای پولکی در نزدیکی تقاطعها، عدم ایمنسازی ایستگاههای بی. آر. تی و مترو برای نابینایان از خواستههای بحقی است که در طول سالهای گذشته مطالبه شده اما تاکنون اقدامی برای تحقق آنها شکل نگرفته است و مهمترین دلیلش هم این است که ما برنامه مدونی برای اجرا شدن مصوبات فوق نداریم. به همین دلیل، حرکتهای مقطعی و سلیقهای نمیتواند به حجم انبوه خواستههای تلنبار شده معلولان جامه عمل بپوشاند. از سوی دیگر تشکلهای حامی حقوق معلولان، مستمر و منسجم پیگیر مشکلات فوق نیستند و تجربه ثابت کرده است که حرکتهای جزیرهای هیچگاه نتیجه مثبت و قابل قبولی در برنداشته است.
شعار «تهران؛ شهری برای همه» گرچه نور امید را در دل اقشار مختلف ساکن این شهر تاباند اما واقعیت امر این است که تحقق این شعار و فراهم شدن بستر مناسب زندگی شهری برای معلولان، سالمندان و دیگر اقشار توانیاب تنها در صورتی ممکن است که حقوق برابر شهروندی را برای همه پذیرا باشیم و تلاش کنیم با ایجاد زیرساختهای شهری لازم، موجب آرامش همه شهروندان در شهر باشیم.
مانی رضوی ـ مسئول پروژه بانک مناسبسازی معلولان: تردد آسان در خیابانهای شهر، آرزوی دیرینه جامعه معلولان بهویژه نابینایان و کمبینایان بوده و هست؛
کد خبر 458198
نظر شما