یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

در حالی که مطبوعات اصولگرا، امروز در اخبار و تحلیل‌های خود به موضوع قطعنامه 1803 شورای امنیت علیه ایران پرداخته‌اند، روزنامه ‌های جریان دوم خرداد صرفا به انتشار اخبار در این زمینه پرداخته و از هر گونه موضعگیری پرهیز کرده‌اند.

دخالت مستقیم آمریکا

روزنامه کیهان در سرمقاله خود به صدور قطعنامه شورای امنیت علیه ایران پرداخته و با ربط دادن به انتخابات مجلس هشتم آن نوشته است مردم ایران و جریانات سیاسی موجود – غیر از یک جریان سوخته- صرفنظر از سلیقه‌های متفاوت سیاسی بارها طی 4 سال اخیر نشان داده‌اند که برخورداری از فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز و دستاوردهای رفاهی، علمی و اقتصادی آن را یک خواسته ملی و دینی غیرقابل چشم‌پوشی می‌دانند و با توجه به قانون‌شکنی‌ها، زورگویی‌ها و کینه‌توزِی‌های آمریکا و متحدانش در حقانیت خواسته خود کمترین تردیدی ندارند.

بنابراین بدیهی است که قطعنامه 1803 را نه فقط به دیده یک تصمیم قانونی و بین‌المللی نمی‌نگرند، بلکه آن را دخالت مستقیم آمریکا در مسائل داخلی خود تلقی می‌کنند که هدف اصلی آن وادار کردن مردم ایران به انتخاب گزینه‌های مورد نظر آمریکا و صهیونیست‌ها برای مجلس هشتم است.

بنابراین از هم‌اکنون به آسانی و بدون کمترین تردیدی می‌توان نتیجه گرفت که قطعنامه اخیر نتیجه‌ای کاملا معکوس با آنچه آمریکا و متحدانش در نظر داشته‌اند به دنبال خواهد داشت و در یک کلام با استناد به سخن امام سجاد علیه‌السلام که حماقت دشمنان را موهبت الهی می‌دانستند باید گفت: قطعنامه 1803 شورای امنیت سازمان ملل برخلاف آنچه آمریکا و صهیونیست‌ها در پی آنند، نه تنها علیه اصولگرایان نیست، بلکه هدیه‌ای به این جریان اصیل سیاسی نیز هست و مردم مانند همیشه دشمنان خود را دوست خویش می‌دانند.

بازرسی کشتی‌ها در تنگه هرمز

کیهان با اشاره به یکی از بندهای قطعنامه که کشورهای مختلف می‌توانند محموله‌های ایران را بازرسی کنند نوشته است: در صورت بازرسی محموله کشتی‌ها و هواپیماهای حامل کالا برای ایران و یا صدور آن به نقاط دیگر جهان، ایران اسلامی نیز می‌تواند و حق مقابله به مثل دارد. به عنوان مثال، تنگه هرمز محل تردد روزانه دهها کشتی حامل نفت برای کشورهای صنعتی و یا حامل اسلحه و مهمات برای کشورهای منطقه است.

این تنگه در «آب‌های سرزمینی ایران» قرار دارد و به فاصله 12 مایل از ساحل ایران همه کشتی‌های عبوری قابل بازرسی هستند مخصوصا آن که کشتی‌های حامل اسلحه و مهمات برای کشورهای منطقه، می‌تواند امنیت منطقه را با خطر جدی روبه‌رو کند و کشتی‌های حامل نفت برای برخی از کشورهای صنعتی که در تخاصم با ایران اسلامی هستند می‌تواند کمک به دشمن متخاصم تلقی شود و این هر دو نوع بازرسی در صورتی که علی‌رغم قوانین بین‌المللی، کشتی‌های حامل کالا برای ایران یا بارگیری کرده از ایران مورد بازرسی قرار گیرد، حق مسلم کشورمان است.

عمل به تهدید قبلی

روزنامه قدس نیز در این خصوص آورده است: اینک باید از اعضای شورای امنیت سازمان ملل سوال کرد در مقابل اقدام‌های ضد انسانی و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی نسبت به مردم بی‌دفاع و مظلوم غزه چه اقدامی را انجام داده‌اند بدیهی است شورای امنیت در قبال سکوت و بی تفاوتی در مقابل حملات اسرائیل، در محکمه وجدان ملت‌ها در جایگاه متهم قرار دارد.

بنابراین، می‌توان اقدام اخیر شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران و نیز دیگر اقدام‌هایی را که در گذشته در این زمینه اتخاذ شده است، فاقد مشروعیت و وجاهت قانونی تلقی نمود، چنانکه پارادوکس رفتاری این نهاد ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به جایگاه آن وارد نموده است.

خنثی سازی تحریم‌‌های غرب

روزنامه تهران امروز با اشاره به این که قطعنامه 1803 تایید ناکارآمدی قطعنامه‌های 1737 و 1747 است، به روش‌های دیپلماسی در برابر فشارهای سیاسی غرب اشاره می‌کند و می‌نویسد:  در چنین وضعیتی این سوال مطرح می‌شود که به منظور دستیابی به این حق مسلم، دیپلماسی هسته‌ای ایران و دستگاه سیاست خارجی چه اقداماتی را باید انجام دهد؟

در پاسخ به این پرسش به نظر می‌رسد برای پیشگیری از رفتارهای نامطلوب دشمنان سه استراتژی ضروری است که نخستین وجه آن نمایش همبستگی اجتماعی است که بخصوص در رویدادهای مهمی مانند انتخابات قابل طرح و عملیاتی شدن است.

در همین راستا نیز باید بکوشیم در صحنه انتخابات پیش رو تاحد ممکن همبستگی اجتماعی و کارآمدی نظام سیاسی کشور را به نمایش بگذاریم و عواملی که ممکن است در این مسیر به القائات خلاف واقع بپردازند را خنثی کرده و علاوه بر آن در انتخاب نمایندگان، افرادی را برگزینیم که توانمندی مثبتی را در این عرصه نشان دهند.

انتقاد از خبررسانی

اما روزنامه آفتاب یزد نگاهی دیگر به موضوع قطعنامه دارد که به نحوه اطلاع‌رسانی ملی بازمی‌گردد. این روزنامه می‌نویسد: دوشنبه‌شب تا حدود 2 ساعت بعد از تصویب قطعنامه، رسانه ملی هیچ خبری در این مورد منتشر نکرد.

در حالی که بدون تردید بسیاری از مردم در انتظار کسب اطلاع در این خصوص بودند. اما متأسفانه در این موضوع نیز نه تنها رسانه ملی از انعکاس مستقیم مذاکرات جلسه شورای امنیت خودداری کرد، بلکه تا 5/1 ساعت بعد از تصویب قطعنامه با رأی مثبت 14 عضو از جمله ایتالیا، مهم‌ترین خبر هسته‌ای از نظر صداوسیما، اعلام حمایت مقام‌های ایتالیایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود! 

این نوع خبررسانی، در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌تواند با هدف حفظ روحیه مردم و جلوگیری از ایجاد اضطراب در جامعه انجام شود. البته با توجه به وجود رسانه‌های متعدد و به برکت وجود ماهواره در منازل بسیاری از ایرانیان  به خصوص پس از سخنرانی دکتر احمدی‌نژاد در کلمبیا و تأکید او بر استفاده آزادانه هموطنان از ماهواره اکثر مردم در اولین فرصت از اجزای اقدامات ضد ایرانی مجامع بین‌المللی مطلع می‌شوند.

ضمن آنکه تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد استواری و تحمل مردم بسیار بالاتر از مسئولان و سیاستمدارانی است که برای انعکاس ناقص یا دیرهنگام برخی خبرها، نسخه‌پیچی می‌کنند.

کد خبر 45832

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز