مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۵
۰ نفر

حمید نصرتی -  خبرنگار: استان زنجان‌ ۲۱ شهر دارد که همه این شهرها گازرسانی شده‌اند و ضریب نفوذ گاز ‌طبیعی در شهرها۱۰۰ درصد است. همچنین استان ۹۱۰ روستای مسکونی دارد که از این تعداد ۵۶۴ روستا گاز دارند و گازرسانی ۴۸ روستا نیز در دست اقدام است.

« موسی احمد‌لو» مدیر‌عامل شرکت گاز استان زنجان‌

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان با بیان این مطلب می‌گوید: اکنون نرخ بهره‌مندی خانوارهای روستایی استان از نعمت گاز ۶/۸۴ درصد است. موسی احمدلو اظهار می‌کند: با اتمام عملیات فنی و اجرای گازرسانی روستاهای در دست اجرا، نرخ بهره‌مندی خانوارهای روستایی به بیش از ۹۰ درصد خواهد رسید. براساس آمار موجود، اکنون ۹/۹۴ درصد مردم استان زنجان (شهری و روستایی) گاز طبیعی دارند. همچنین برای انتخاب پیمانکار اجرای طرح‌های گازرسانی بیش از ۴۰ روستای دیگر در استان زنجان نیز مجوزهای لازم را دریافت کرده‌ایم و در دست اقدام است. اکنون در استان زنجان به ترتیب در شهرستان‌های زنجان، ابهر، خدابنده با ۹، ۳ و ۳۲ روستا طرح گازرسانی با میانگین پیشرفت‌ کاری بیش از ۵۰ درصد داریم.  

  • اصلاح الگوی مصرف

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان در پاسخ به این سوال همشهری که براساس این آمار اکنون شرکت گاز استان زنجان چه تعداد مشترک دارد، می‌گوید: تعداد مصرف‌کنندگان گاز استان زنجان به ترتیب خانگی ۳۱۳۶۸۶، تجاری ۲۳۱۲۱  و مشترکین عمده و صنعتی ۱۲۲۰ مورد است. مشترکان خانگی در فصل سرد سال بالاترین مصرف گاز را دارند. به این دلیل هم برای نهادینه شدن اصلاح الگوی مصرف، فرهنگ‌سازی در دستور کار است. سال قبل ۵۷ درصد مصرف گاز استان به مشترکان خانگی با ۵۱۲ میلیون مترمکعب، ۲۶ درصد مصرف با ۲۳۷ میلیون مترمکعب به بخش صنعت و ۷۰ میلیون مترمکعب به بخش تجاری و خدمات مربوط بود.

احمدلو می‌افزاید: برای تامین ایمنی خطوط نیز اگر در ایستگاه‌های‌ سی‌جی‌اس یا تی‌بی‌اس افزایش یا کاهش ناگهانی فشار گاز داشته باشیم، خطوط به شیرهای قطع اتوماتیک مجهزند و از بروز حوادث پیشگیری می‌کنند. افزون بر این استانداردهای مورد نیاز اجرای خطوط (دفن شبکه‌ها، عبور از رودخانه‌ها و مانند آن) برای انتقال و توزیع گاز طبیعی پایدار و مداوم رعایت شده است. ‌ برنامه تعمیرات سرویس نگهداری ایستگاه‌ها اجرا شده است و واحدهای بهره‌برداری آمادگی کامل برای حفظ پایداری گاز شبکه را دارند.  

  • حوادث گاز و پرداخت خسارت‌ها

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان در ‌این ‌باره که سال قبل چه تعداد حادثه گاز ‌طبیعی داشتید و مقدار خسارت پرداخت‌شده چقدر است، توضیح می‌دهد: ۳۶ مورد حادثه برای مشترکان داشتیم که تاکنون فقط ۶ مشترک از این تعداد به دلیل نقص مدارک و اختلاف‌نظر بین آنان خسارت دریافت نکرده‌اند. در این حوادث ۲ نفر نیز فوت کرده‌اند. دلیل بروز حوادث نبود دودکش مناسب برای وسایل گازسوز، غیراصولی نصب شدن دودکش، مسدود بودن مجرای دودکش، نداشتن کلاهک اچ، استفاده از بخاری بدون دودکش در فضاهای محدود یا غیراستاندارد، استفاده از دودکش مشترک برای چند وسیله گاز سوز و مانند آن بوده است. برای حوادث سال قبل بیش از ۵۸۷ میلیون تومان خسارت توسط شرکت بیمه طرف قرارداد پرداخت شده است. طبق قرارداد شرکت بیمه بعد از تکمیل مدارک موظف به پرداخت خسارت در مدت ۲۰ روز است.  

وی یکی از چالش‌های پیش ‌روی شرکت‌های گاز را گازرسانی به مناطق غیررسمی عنوان می‌کند و می‌افزاید: با توجه به بخش‌نامه ابلاغی دولت برای تامین حقوق شهروندی در سال ۹۷ و ۹۸ انشعاب موقت به مدت ۳ سال به مشترکانی واگذار شده است که خارج از محدوده ساختمان احداث کرده‌اند. در این ۳ سال مالکان این ساختمان‌ها باید مدارک معتبر و قانونی ارائه کنند، در غیر این صورت انشعاب موقت آنان جمع‌آوری خواهد شد.

احمدلو با بیان این‌که چالش دیگر مطالبات شرکت گاز است، می‌گوید: شرکت گاز استان زنجان در بخش‌های خانگی، صنعتی و عمومی بیش از ۸ میلیارد ‌تومان طلب دارد که برای وصول آن اخطاریه قطع گاز صادر شده است. پرداخت نشدن بدهی واحدهای بدهکار به قطع گاز واحد منجر خواهد شد.  این مقام مسئول یادآور می‌شود: اعتبارات مصوب سرمایه‌ای سال ۱۳۹۸ شرکت گاز استان زنجان، مطابق برنامه‌های تدوین شده برای اجرای سیاست‌های شرکت ملی گاز ایران، وضعیت مناسب دارد. امسال مجموع اعتبار پیش‌بینی شده برای بخش‌های مختلف گازرسانی، حدود ۲۲۰ میلیارد تومان است که تخصیص آن به تناسب جذب است.

  • گازرسانی به واحدهای صنعتی

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان در پاسخ به این سوال همشهری که امسال برای گازرسانی به واحدهای صنعتی، خدماتی، کشاورزی و مانند آن چه اقدامی انجام شده است، می‌گوید: استان زنجان ۱۱ شهرک صنعتی (اشراق، نوآوران، هیدج، شریف، خدابنده، خرمدره، تخصصی روی، طارم، ماهنشان، افق ابهر و انگوران)، ۲ ناحیه صنعتی (ایجرود و طارم) و ۳ محور صنعتی (ذاکر ـ بناب، روی و نورین) دارد که همه این واحدها گاز ‌دارند. همچنین در سال‌های اخیر براساس سیاست‌های وزارت نفت برای جایگزینی گاز طبیعی با سوخت‌های میان تقطیر به ‌ویژه در بخش‌های تولیدی و صنعتی و مصوبه شماره ۸۵۰۳۲۰ شورای اقتصاد برای تسهیل فرایند گازرسانی واحدهای تولیدی بدون‌گاز از ۲۲۰ واحد مشمول مصوبه شورای اقتصاد در استان، ۱۱۴ واحد با میانگین مصرف سوختی بیش از ۱۹ میلیون‌ لیتر گازدار ‌شدند. گازرسانی به ۵۷ واحد با میانگین مصرف سوختی بیش از ۷ میلیون لیتر در دست اجراست و بقیه واحدها نیز باید قرارداد تامین گاز با شرکت گاز استان زنجان داشته باشند.

کد خبر 458768

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha