سمیرا باباجانپور ـ خبرنگار: همراهی با انجمن آهسته‌گامان ایرانیان برای دکتر «مجید قدمی» بیشتر از یک نگاه مدیریتی است.

معلولان

از نظر او این انجمن و انجمن‌هایی که در زمینه معلولان تلاش می‌کنند از اهمیت خاصی برخوردارند و حمایت از آنها کمترین‌کاری است که دولت می‌تواند انجام دهد. معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خود سابقه طولانی در آموزش و تدریس به کودکان استثنایی به‌خصوص کودکان ناشنوا دارد و از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶ معلم مدارس استثنایی بوده است. صحبت کردن درباره فعالیت‌های یک انجمن و تأکید بر حمایت از آن برای او اهمیت دارد که در لابه‌لای ساعت‌های شلوغ کار روزانه گفت‌وگوی کوتاهی با همشهری محله داشته باشد و بخواهد از موفق‌ترین انجمن مردمی آموزش و پرورش استثنایی کشور حرف بزند.

قدمی در ابتدای صحبت‌هایش خود را همراه قدیمی انجمن آهسته گامان ایرانیان معرفی می‌کند و می‌گوید: «انجمن آهسته گامان ایرانیان متشکل از اولیایی است که خود فرزند کم‌توان دارند و خوب می‌دانند نگهداری از یک معلول چه مشکلاتی دارد و این شناخت نقطه قوت موفقیت آنهاست.»

مجید قدمی ـ معاون وزیر آموزش و پرورش
  • غنی کردن محتوای آموزشی کم‌توانان

به اعتقاد دکتر قدمی ‌کاری که انجمن آهسته‌گامان ایرانیان با نیروهای متخصص خود انجام می‌دهند بسیار باارزش است که نمونه آن را کمتر سراغ داریم. او می‌گوید: «این انجمن آموزش‌های لازم را برای اولیای دانش‌آموزان ارائه می‌کند تا اولیا نحوه ارتباط با فرزندان‌شان را بیاموزند. در واقع کار این انجمن تأمین بهداشت روانی خانواده‌های دارای فرزند معلول است. وقتی یک پدر و مادر با موضوع معلولیت فرزندش مواجه می‌شود، دوره سختی را طی می‌کند که ما در روان‌شناسی به آن روان‌شناسی ماتم‌زدگی می‌گوییم. پدر یا مادر ابتدا این موضوع را انکار می‌کنند، دچار شوک می‌شوند، احساس گناهکاری پیدا می‌کنند، حالت خشم به خودشان می‌گیرند، افسرده می‌شوند و بعد از گذراندن دوره‌ای سخت، به مرحله پذیرش می‌رسند. از ابتدا تا دوره پذیرش، دوره بسیار سخت و دشواری است که می‌بایست والدین آموزش‌های لازم را پشت سر بگذارند و توجیه شوند که با فرزندان‌شان چه برخوردی داشته باشند. این انجمن نقش برجسته‌ای دارد که آن را بدون هیچ ادعا و هیاهویی انجام می‌دهد. برای همین ما در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور سعی کرده‌ایم فضایی را آماده کنیم که این انجمن بتواند فعالیتش را بدون مشکل ادامه بدهد. چراکه باور داریم این انجمن به نوعی کارهای ما را انجام می‌دهد.»
معاون وزیر آموزش و پرورش به لزوم غنی و پربار کردن محتوای آموزشی انجمن‌های فعال در زمینه معلولان تأکید می‌کند و می‌گوید: «کاری که انجمن آهسته گامان ایرانیان انجام می‌دهد، تولید محتوای آموزشی است. در نتیجه برای گسترده‌تر شدن فعالیت‌های انجمن، دکتر طلعت کاویان‌پور را با حکم وزیر آموزش و پرورش به عضویت شورای آموزش و پرورش استثنایی درآوردیم تا به‌عنوان یک نیروی توانمند و زبان گویای اولیا در این شورا حضور داشته باشد. همچنین سعی کردیم از محتوای رسانه‌ای و آموزشی‌شان هم در اختیار استان‌ها قرار دهیم تا به نوعی انجمن‌های اولیا و مربیان کشوری هم با محوریت این انجمن سامان بگیرند.»

  • افزایش دانش نگهداری از کودک معلول
    اگرچه در حوزه معلولان فعالیت‌های زیادی از جانب انجمن‌های مردمی انجام می‌شود ولی به گفته دکتر قدمی در آموزش و پرورش استثنایی کشور تنها این مؤسسه به‌طور جد فعال است و تأمین نیازهای مالی مؤسسه هم از اهمیت زیادی برخوردار است او می‌گوید: «تأمین منابع مالی بسیار مهم است. این کلاس‌ها هر چقدر در کشور توسعه پیدا کند، اثرگذاری بیشتری دارد. جالب اینکه شرکت اولیا در این کلاس‌ها آنها را با بسیاری از مسائل ناشناخته آشنا می‌کند و برایشان خیلی اثربخش است. تصور کنید کودک نابینایی که مادر نمی‌داند با او چه کند آموزش‌هایی را پشت سر بگذارد که فرزندش با درد و رنج کمتری مراحل رشد را طی کند. ما در طول این سال‌ها رنج‌هایی را از کودکان و نوجوانان استثنایی دیدیم که می‌شد از همان ابتدا با آموزش رفع‌شان کرد. بچه باید حرکت کند. مادر و پدر این موضوع را نمی‌داند. مادر یک ناشنوا باید روبه‌روی فرزندش بنشیند، قربان صدقه‌اش برود. بچه ناشنوا نمی‌شنود باید حس تماسی وجود داشته باشد. اینها نکات مهمی است که باید آموزش داده شود، اگر آموزش نباشد هم خانواده آسیب می‌بیند هم کودک دارای معلولیت. خلاصه دنیای بزرگ و عجیبی است که تنها راهش آموزش است. و انجمن آهسته‌گامان ایرانیان سال‌هاست که وظیفه این آموزش را بردوش گرفته است.»
  • انجمن «آهسته‌گامان ایرانیان» در یک نگاه

حمایت و آموزش والدینی که فرزند معلول دارند هدف اصلی انجمن «آهسته‌گامان ایرانیان» است. در واقع اعضای تشیکل‌دهنده و مؤسس این انجمن و همچنین اعضای هیئت‌مدیره آن افرادی هستند که خود دغدغه فرزند معلول دارند. این انجمن کار خود را سال ۱۳۸۰ به‌طور رسمی آغاز کرد و اکنون ۱۵۰ نفر عضو فعال محلی برای تبادل نظر و آموزش همه والدینی است که فرزند معلول در خانه دارند. اهمیت آموزش والدین و حمایت از آنها آنقدر اهمیت دارد که می‌تواند سرنوشت یک کودک معلول را تغییر داده و او را از کنج و انزوای خانه‌ به موفقیت و سربلندی بکشاند. شناخت نوع معلولیت، توانایی‌ها و مطالبات هر معلول، زمینه‌ساز موفقیت اوست. از طرفی ورود یک معلول به جمع خانواده، بهداشت روانی و سلامت خانواده را با خطر روبه‌رو می‌سازد و اینکه والدین بدانند چگونه سلامت روحی خود و افراد خانواده را در مواجهه با فرزند معلول حفظ کنند از برنامه‌های اصلی این انجمن است.

کد خبر 458835

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha