بسیاری از پیشگامان برای دههها (و حتی سدهها) جان خود را به خطر انداختند، تا انسانها را به وسائل مختلف - از استفاده از بالهای مصنوعی گرفته تا استفاده از هواسُری از فراز صخرهها - از زمین بلند کنند.
اما تعداد اندکی از این افراد به اندازه برادران رایت به یاد ماندهاند که "ماشین پرنده" آنها اولین هواپیمای موتورداری بود که توانست پروازی مداوم و هدایتشده را انجام دهد.
برادران رایت این اولین پرواز را در 17 دسامبر 1903 انجام دادند. خلبان اورویل بود، زیرا ویلبربه عنوان خلبان در نوبت قبلی نتوانسته بود، ماشین را به پرواز درآورد. هواپیمای برادران رایت این دفعه توانست به مدت 12 ثانیه و به اندازه 40 متر پرواز کند.
اما این رویداد اولین پرواز انسانها نبود. گلایدرها یا هواپیماهای بدون موتور از دهها سال پیش از این پرواز با هواپیمای موتوردار به موفقیت به کار گرفته شده بودند.
موفقیت برادران رایت را گاهی به خطا "نخستین پرواز با هواپیمای موتوردار" مینامند. اما حتی این عنوان هم مورد اعتراض قرارگرفته است.
اولیم پرواز با هواپیمای موتور دار را هنری گیفارد(Henri Giffard) با یک هواپیمای دارای موتور بخار در سال 1852 انجام داد. گیفارد در 24 سپتامبر 1852 حدود 27 کیلومتر از پاریس تا تراپس را با سرعت 10 کیلومتر در ساعت با این هواپیما طی کرد. هواپیمای او تنها در هوای آرام میتوانست به جلو حرکت کند و در هنگام وزش باد تنها به آهستگی مسیری دایره وار را طی میکرد.
کلمنت آدر (Clément Ader) در سال 1890 به اندازه نیمی از طول یک زمین فوتبال را با یک هواپیمای با بالهای خفاشمانند پیمود که بسیاری آن را "اولین پرواز با یک وسیله سنگینتر از هوای سرنشیندار و موتوردار" میشمارند.
موفقیت برادران رایت را به درستی "اولین پرواز با یک وسیله موتوردار و سرنشیندار سنگینتر از هوا که (تاحدی) قابل هدایت" بود، نامیده میشود.
LiveScience,4 Mar., 2008