همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد عفونت‌ تشخیص داده نشده کلامیدیا که یک عفونت آمیزشی است، می‌تواند باروری مردان را مختل کند.

tissue sample

به گزارش هلث‌دی کن بیگلی، استاد ایمنی‌شناسی در دانشگاه تکنولوژی کوئینزلند و سرپرست این پژوهش می‌گوید: «بررسی قبلی نشان داده‌اند که عفونت آمیزشی کلامیدیا با ناباروری زنان ارتباط دارند، اما بررسی چندانی درباره اثر این عفونت بر بارداری مردان انجام نشده بود.»

بیگلی افزود: «افرادی که دچار این عفونت هستند و علامتی ندارند، به طور نادانسته این عفونت را به همسرانشان منتقل می‌کنند.»

این پژوهشگران برای نخستین بار ردپای این عفونت آمیزشی را در نمونه‌های بافتی بیضه در مردان ناباروری که علت نابارویشان شناخته نشده بود، پیدا کردند.

کلامیدیا در نمونه‌های بافتی ثابت‌شده بیضه در ۴۳ مرد از ۹۵ مردی (۴۵.۳ درصد مردانی) که علت ناباروری‌شان شناخته نشده بود، یافت شد.

کلامیدیا همچنین در ۱۶.۷ درصد نمونه‌های تازه بافت بیضه (۳ مورد در ۱۸ مرد) که علت نابارویشان پیدا نشده بود، کشف شد. ۱۲ نفر از ۱۸ مرد با نابارروی با علت ناشناخته (۶۶.۷ درصد) پادتن‌ها (آنتی‌بادی‌های) اختصاصی کلامیدیا در خونشان داشتند که نشان می‌داد این افراد در معرض باکتری قرار گرفته‌اند، اما هیچکدام از این مردان علامتی از عفونت کلامیدیا نداشتند یا دچار یک بیماری آمیزشی دیگر تشخیص داده شده بودند.

به گفته بیگلی، این برای نخستین بار است که شاهدی از عفونت کلامیدیا در بافت بیضه انسانی یافت شده است و با اینکه هنوز نمی‌توان گفت که کلامیدیا قطعا علت ناباروی این مردان است، اما این یافته به هر حال مهم است.

او می‌گوید این بررسی نشان می‌دهد میزان بالایی از عفونت‌های شناخته نشده کلامیدیا وجود دارد و این عفونت نقش بالقوه‌ای در اختلال در رشد اسپرم در بیضه‌ها دارد.

این پژوهشگر استرالیایی معتقد است بررسی‌های آینده بر روی بیماران مرد باید چگونگی تاثیر آسیب‌رساننده عفونت کلامیدیا بر دستگاه تولید مثلی و ایجاد ناباروری را مشخص کنند.

کلامیدیا با نام علمی «کلامیدیا تراکوماتیس» نوعی باکتری است که به آسانی در آمیزش جنسی منتقل می‌شود و از شایع‌ترین بیماری‌های آمیزشی است. نکته مهم این است که بسیاری از افراد مبتلا به این عفونت بی‌علامت هستند و از ابتلای خود به آن بی‌خبر هستند.

کد خبر 459243

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha