همشهری آنلاین: رای‌گیری دوازدهمین دوره انتخابات عمومی مالزی که از صبح شنبه در این کشور آغاز شده بود، در ساعت ‪ ۱۷‬و ‪ ۳۰‬دقیقه به وقت محلی پایان یافت

به گزارش ایرنا، "عبدالرحمن عبدالرشید" رئیس کمیسیون انتخابات مالزی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت:تا ساعت ‪ ۱۵‬عصر شنبه قریب به ‪ ۵۸‬درصد از ‪ ۱۰‬میلیون و ‪ ۹۲۰‬هزار شهروند واجد رای این کشور به پای صندوق‌های رای حاضر شدند.

کمیسیون انتخابات مالزی همچنین در گزارش دیگری از تعویق رای‌گیری در سه منطقه از ایالت ساراواک به روز یکشنبه به علت واژگونی یک قایق حاوی برگه های اخذ رای خبر داد.

این کمیسیون پیشتر اعلام کرده بود که نتایج قطعی انتخابات شنبه شب اعلام خواهد شد که با توجه به این نکته انتظار می‌رود آخرین شمارش آرا در روز جاری (شنبه) و نتایج قطعی در روز یکشنبه اعلام شود.

واجدان شرایط رای دادن در این انتخابات آرای خود را برای انتخاب ‪۲۲۲‬ نماینده پارلمان فدرال و ‪ ۵۰۵‬نماینده مجالس قانونگذاری ایالت‌های این کشور ‪ ۲۷‬میلیون نفری در صندوق‌های رای ریختند.

با توجه به اینکه برای کسب هشت کرسی پارلمان و سه کرسی ایالتی هر یک تنها یک نامزد از سوی ائتلاف حزبی حاکم مالزی "باریسان نشنال" و برای یک کرسی دیگر ایالتی تنها یک نفر از اپوزیسیون شرکت کرده بود، از این رو نتیجه این حوزه‌ها از پیش تعیین و اعلام شده بود.

در مالزی از ‪ ۵۰‬سال گذشته پس از استقلال تاکنون ‪ ۱۱‬دوره انتخابات عمومی برگزار شده است.

نگاهی به دوازدهمین دوره انتخابات مجالس مالزی

دوازدهمین انتخابات عمومی مالزی روز شنبه در حالی برگزار ‌شد که در مجموع ‪ ۱۵۰۰‬نامزد برای تصاحب کرسیهای پارلمان فدرال و نیز پارلمانهای ایالتی این کشور از روزهای اخیر در حال رقابت انتخاباتی با یکدیگر بودند.

مالزی پس از رسیدن به استقلال در سال ‪ ۱۹۵۷‬تاکنون ‪ ۱۱‬دوره انتخابت عمومی برگزار کرده که آخرین دور آن در ماه مارس (اسفند) سال ‪ ۲۰۰۴‬صورت گرفت.

یازدهمین پارلمان مالزی درفوریه (بهمن) سال جاری نیز برای آماده‌سازی زمینه برگزاری انتخابات حاضر، حدود ‪ ۱۵‬ماه زودتر از موعد مقرر توسط نخست وزیر این کشور منحل اعلام شد.

در این دوره از انتخابات عمومی مالزی، نامزدها برای کسب ‪ ۲۲۲‬کرسی پارلمان فدرال و ‪ ۵۰۵‬کرسی پارلمانهای ایالتی تلاش می‌کنند.

برابر قوانین انتخابات مالزی، شرایط شرکت در انتخابات اعم از رای‌دهنده و یا نامزدها دارا بودن حداقل ‪ ۲۱‬سال سن، احراز شهروندی مالزی و نداشتن سابقه ارتکاب جرم است.

بر اساس اعلام کمیسیون انتخابات مالزی، در دوازدهمین انتخابات پارلمانی از مجموع جمعیت ‪ ۲۷‬میلیونی این کشور، ‪ ۱۰‬میلیون و ‪ ۹۲۲‬هزار نفر واجد شرایط رای دادن بودند که این میزان شامل ‪ ۲۲۱‬هزار عضو ارتش و پلیس نیز که هفته گذشته به‌همراه دیگر اعضای خانواده، رای خود را به صورت پستی ارسال کردند، می‌شد.

برابر قوانین مالزی، حزب پیروز در انتخابات پارلمانی برای برخورداری از حق انتخاب نخست وزیر و دولت، باید ‪ ۱۴۷‬کرسی یعنی اکثریت در مجلس را کسب کرده باشد که پیش‌بینی می‌شود باریسان نشنال با وجود برخی تحرکات اخیر احزاب مخالف و نیز افزایش موج نارضایتی ازسوی هندی‌تباران، همچنان پیروز این میدان باشد.

مهمترین احزاب مخالف (اپوزیسیون) مالزی نیز حزب جنبش دمکراتیک (د.ا.پ)، حزب اسلامی مالزی (پاس) و حزب عدالت مردم (پ.ک.آر) هستند که آنان نیز برای حفظ جایگاه خود در عرصه سیاسی کشور و همچنین در تلاش برای افزایش کرسی‌های خود در پارلمانهای فدرال و ایالتی مالزی در این انتخابات فعالانه شرکت کرده‌اند.

کد خبر 45974

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز