همشهری امارات: در حالی که اسراییل همچنان در شوک ناشی از عملیات فدایی قدس اشغالی به سر می برد، عاموس جلعاد مسئول ارشد وزارت جنگ این رژیم وارد قاهره پایتخت مصر شده تا با مقامات این کشور درباره تلاشهای آنها برای برقراری آرامش میان فلسطینیان واسراییل به گفتگو بنشیند.

به گزارش شبکه الجزیره، عاموس جلعاد اعلام کرد که اسراییل دو پیش شرط برای برقراری آرامش دارد که یکی توقف شلیک موشکهای فلسطینیان از غزه و دیگری توقف قاچاق اسلحه از مصر به نوار غزه است.

این مقام اسراییلی همچنین تاکید کرد که تل آویو قصد مذاکره درباره برقراری آرامش با جنبش حماس را ندارد و این جنبش نه تنها سازمانی تروریستی بوده بلکه به دنبال تحقق اهدافی سیاسی است.

عاموس جلعاد در ادامه با اشاره به شلیک موشکهای فلسطینیان به سوی شهرک های یهودی نشین در جنوب اراضی اشغالی گفت: حماس که از ژوئن گذشته کنترل نوار غزه را در اختیار دارد "خطر احتمالی ناشی از ادامه تحریک اسراییل را درک می کرد".

چراغ سبز ناگزیر آمریکا برای مذاکره مصر با حماس

ضرب المثلی عربی می گوید: "لولا النار لما استوجب الحوار": اگر آتش جنگ و مصایب ناشی از آن نبود، گفت وگو و مذاکره مطرح نمی شد. این ضرب المثل اکنون درباره شرایط کنونی اسراییل صادق است.

در حالی که اسراییل می کوشد تا با قلع و قمع فلسطینیان در نوار غزه، امنیت را برای شهرک نشینان یهودی به ارمغان آورد، تنها عملیاتی فدایی در قدس اشغالی کافی بود تا این رژیم حملات خود به نوار غزه را متوقف کند و به پای میز مذاکره درباره برقراری آرامش کشیده شود.

طی روزهای گذشته کوندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا با اشاره به مذاکرات مصر با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، موافقت واشینگتن با این مذاکرات را اعلام و تصریح کرد که وی با مقامات مصری درباره برقراری آرامش در فلسطین به رایزنی پرداخته است.

مصر از روز پنج شنبه گذشته گفتگوهایی را با رهبران دو جنبش جهاد اسلامی وحماس در نوار غزه و در چارچوب تلاشهایی با حمایت ایالات متحده به منظور برقراری آرامش میان دو جنبش و اسراییل آغاز کردند.

رایس در نشستی با حضور وزاری خارجه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل پایتخت بلژیک در اشاره به مقامات مصری، تصریح کرد: پیش بینی می کنیم که آنها تلاشهای خود  برای برقراری آرامش در منطقه و بهبود اوضاع در غزه را به کارخواهند گرفت.

مصر با اعلام اینکه مصر "هم پیمانی خوب" در تلاشهای صلح میان فلسطین و اسراییل است، گفت: آنچه مصری ها صورت می دهند، کاملا در همین سیاق است.

رایس با هرگونه اشاره به جزییات این مذاکرات را رد کرد اما چراغ سبز واشینگتن به مصر به منظور مذاکراه با حماس  بنا به نظر تحلیل گران غربی "درنتیجه فشارهایی قوی از سوی هم پیمانان اروپایی و عرب آمریکا از جمله محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطین به منظور انجام اقدامی فوری برای منع خشونت در نوار غزه صورت گرفت."

گفتنی است که پیش از نشست آمریکایی آناپولیس در دسامبر سال گذشته میلادی شماری از دیپلمات های سابق و مقاماتی از آمریکا از رایس و جورج بوش خواستند تا حماس را به جرگه مذاکره وارد کنند.

اما رایس و برخی دیگر از مقامات واشینگتن به طور آشکار این پیشنهاد را رد کردند. اما در حالیکه رایس با تعامل مصر با حماس موافقت کرده است، اما واشینگتن می کوشد تا به گروهی که آن را تروریست می نامد، هیچ گونه مشروعیتی اعطا ننماید.

در همین حال، منابع خبری از عزیمت مقاماتی از دو جنبش جهاد اسلامی و حماس به قاهره خبر دادند تا با مقامات مصری درباره برقراری آرامش در نوار غزه به گفتگو و رایزنی بپردازند.

همچنین قرار است خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس طی روزهای آینده به منظور رایزنی و واکاوی طرح یمن برای آشتی میان فتح و حماس وارد صنعا پایتخت این کشور شود.

کد خبر 46153

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز