دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۷
۰ نفر

فرهاد عشوندی: و سرانجام اکبر میثاقیان از راه‌آهن جدا شد.

روز جمعه 17 اسفند طی حکمی از سوی محمدحسن انصاری‌فرد داود مهابادی به جای اکبر میثاقیان منصوب شد تا دوره نزدیک به دو ساله حضور این مربی مشهدی دوست داشتنی در راه‌آهن به پایان برسد؛ «اکبر میثاقیان روز چهارشنبه رسما استعفای خود را تقدیم هیات مدیره تیم کرد که مورد موافقت قرار گرفت.

انصاری‌فرد در پی کناره‌گیری میثاقیان، داود مهابادی را به عنوان جانشین او معرفی کرد. همچنین مهدی تارتار، کاپیتان این تیم به عنوان کمک مربی و بازیکن در این تیم فعالیت خواهد کرد.» این خبری بود که روابط عمومی باشگاه راه آهن عصر دیروز اعلام کرد و در ادامه آورد که از تمرین صبح دیروز تیم مهابادی و تارتار رسما از سوی انصاری‌فرد به بازیکنان معرفی شدند.

مسئولان راه‌آهن درحالی جدایی اکبر میثاقیان از تیم را استعفای این مربی اعلام می‌کنند که همه می‌دانند او برکنار شده است.

اختلاف طولانی مدت این مربی با مدیر عامل تیم، از همان هفته‌های ابتدایی لیگ برتر بر سر زبان‌ها افتاده بود. انصاری‌فرد که در پرسپولیس دوره‌ای موفق را با مصطفی دنیزلی سپری کرده بود وقتی به جای شیری، راه‌آهن را تحویل گرفت، قرارداد اکبر میثاقیان به مدت یک سال دیگر تمدید شده بود. قراردادی که 120 میلیون تومان ارزش داشت و اگر باشگاه می‌خواست این مربی را کنار بگذارد باید تمام حق و حقوق او را می‌پرداخت.

این اختلافات درون تیمی با انتخاب محمد زادمهر به سرپرستی تیم، به اوج رسید. شیوه سنتی مربیگری اکبر میثاقیان، فریاد‌ها و گاه ناسزاهای او به بازیکنان چیزی نبود که محمد زادمهر بتواند آنها را هضم کند.

نصیحت‌های برادرانه دکتر اما کم‌کم باعث اختلافات دامنه‌دار میان این دو شد و شکافی را میان سرمربی و سرپرست تیم ایجاد کرد و این دو را دو جزیره جدا از هم کرد. راه‌آهن شروع بدی در نیم فصل اول لیگ نداشت.

 اتفاقی که باعث شد باشگاه که با هر باخت آماده می‌شد تا حکم برکناری مربی را به دستش دهد، مدت‌ها ناچار به ادامه همکاری با این مربی باشد. روزها و هفته‌هایی که مدام تعداد شان بیشتر و بیشتر می‌شد اما تیم میثاقیان نه این قدر بد نتیجه می‌گرفت که باشگاه بتواند این مربی را کنار بگذارد و نه این قدر نتایج خوب بود که جای میثاقیان روی نیمکت تیم مستحکم باشد. میثاقیان البته یک ویژگی بزرگ هم داشت.

 تیم‌های او چون همیشه در بازی‌های بزرگ برابر استقلال و پرسپولیس نتیجه می‌گرفتند تا به رغم همه فریاد‌های اکبر ضد فوتبال هواداران دو تیم محبوب پایتخت، با هر نتیجه خوب میثاقیان برابر این دو تیم، او بار دیگر به اوج محبوبیت برسد و باشگاه به ناچار از تصمیم به برکناری این مربی منصرف شود.

 یک مقام آگاه در باشگاه راه‌آهن در این‌باره می‌گوید: «از همان هفته‌های ابتدایی انصاری‌فرد علاقه‌ای به کار با میثاقیان نداشت. شکل کار او با پرستیژ مدیریتی انصاری‌فرد همخوانی نداشت. با این وجود مبلغ بالای قراردادش نمی‌گذاشت که آنها بتوانند تا اکبر را برکنار کنند.

اختلاف اکبر با زادمهر در این چند هفته به حدی رسیده بود که حتی با هم حرف نمی‌زدند و زادمهر به سختی نشستن در کنار اکبر را تحمل می‌کرد. اگر برد پرسپولیس نبود، همان موقع میثاقیان را اخراج می‌کردند ولی با بردن پرسپولیس مدیریت مجبور شد چند هفته دیگر هم تحمل کند. بعد از باخت به ابومسلم در مشهد و چسبیدن تیم به قعر جدول، دیگر بهانه‌ای برای مکث کردن نبود و اکبر را اخراج کردند. البته برای اینکه خیلی هم بد نباشد از او خواستند که استعفا بدهد.»

این حقیقت را که میثاقیان وادار به استعفا شده، دکتر زادمهر تایید  می‌کند. او به همشهری امارات می‌گوید: «خب تنها 11 هفته به پایان لیگ مانده و تیم هم جایگاه خوبی نداشت. به همین دلیل هیات مدیره تصمیم گرفت تا در کادر فنی تغییر ایجاد کند.

 البته ما از تلاش‌های میثاقیان در این مدت کمال تشکر را داریم ولی ایشان برای حفظ شان و جایگاه شأن در فوتبال ایران بهتر بود که از راه‌آهن جدا شوند و به همین دلیل تیم با استعفای‌شان موافقت کرد.» برای حفظ شأن میثاقیان، پس از بازی با راه‌آهن از او خواسته شد تا استعفا دهد. به همین دلیل قرار شده تا پایان فصل تیم با کادر فنی جدید به کارش ادامه دهد

. زادمهر در این‌باره می‌گوید: «مهابادی تیم را به عنوان سرمربی اداره می‌کند. او تیم را بهتر از هر کس دیگری می‌شناسد و می‌تواند  تیم را جمع کند.» انتخاب مهابادی به عنوان سرمربی درحالی است که از نظر قوانین سازمان لیگ، او نمی‌تواند در مقام سرمربی روی نیمکت بنشیند چون مدرک مربیگری A  ندارد؛

«ما او را به عنوان سرمربی انتخاب کردیم. چطور سال قبل دایی که کارت بازی‌اش به عنوان بازیکن بود توانست سرمربی سایپا شود آن وقت داود نمی‌تواند؟» زادمهر اینگونه شائبه مشکل مربیگری مهابادی را در راه‌آهن تکذیب می‌کند تا همه بدانند از این پس دفاع آخر سال‌های نه چندان دور استقلال که البته هیچ‌وقت ستاره نشد، مربی تیم قدیمی و نامدار راه‌آهن شده است.

 زادمهر درباره دلیل برکناری میثاقیان و جایگاهی که پس از او راه‌آهن می‌تواند به آن دست یابد می‌گوید: «می‌خواهیم از سقوط فرار کنیم و در رده‌های  بالاتر بایستیم. در جام حذفی هم اگر استقلال را ببریم یعنی موفق بوده‌ایم.» گفته می‌شود راه‌آهن اگر در لیگ برتر باقی بماند، برای فصل بعد دنیزلی هدایت این تیم را در دست می‌گیرد.

کد خبر 46172

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز