سالمندی جمعیت مقوله‌ای است که کشورهای توسعه‌یافته مدت‌هاست با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و اکثر کشورهای در حال توسعه مثل ایران نیز در آینده با آن آن را تجربه خواهند کرد به طوری که گفته می‌شود کشورمان از سال ۱۴۲۵ در این زمینه با بحران روبه‌رو می‌شود. 

سالمندی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، حامد برکاتی مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره جمعیت سالمند کشور گفت: برآورد شده است که تا سال ۱۴۲۵ به طور مشخص ما هنوز کشور جوانی خواهیم بود و به اصطلاح پنجره جمعیتی ما باز خواهد بود. 

وی ادامه داد: اما در سال ۱۴۲۵ به سالمندی جمعیت خواهیم رسید. در آن سال ۳۰ درصد جمعیت کهنسال خواهیم داشت و آن وقت است که بحران شروع می‌شود. به عبارت دیگر، در ۳۰ تا ۳۵ سال دیگر از هر ۳ نفر در ایران، یک نفر سالمند خواهد بود. اگر با همین ‌رشد جمعیت پیش برویم، این مشکل پیش می‌آید. 

برکاتی بیان کرد: وقتی با چنین بحرانی روبه‌رو هستیم، باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم. یکی از این زیرساخت‌ها سلامت سالمندان آینده، یعنی جوانان امروز، است. سلامت جوانان باید به وسیله وزارت بهداشت تامین شود. این تلاش در واقع ایجاد یک زیرساخت برای دوره بحرانی جمعیت سالمند خواهد بود. 

وی افزود: این کار از سمت وزارت بهداشت آغاز شده است که تلاش می‌کنیم با قوت بیشتر ادامه پیدا کند. سازمان بهزیستی، شورای ملی سالمندان کشور، وزارت رفاه و کمیته امداد هم در این مهم با وزارت بهداشت همکاری می‌کنند. امیدواریم با فعالیت‌هایی که انجام می‌شود، این چالش را بی‌دردسر پشت سر بگذاریم. 

  • چالش سالمندی از ۱۴۳۰ تا ۱۴۵۰ 

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: برآوردمان این است که در یک بازه ۲۰ ساله از ۱۴۳۰ تا ۱۴۵۰ چالش داشته باشیم. بعد از آن تعداد سالمندان کشور کاهش پیدا خواهد کرد. حتما باید برای آن دوره آماده باشیم چون ۲۰ سال کم نیست. 

برکاتی گفت: عدد سالمندان آن سال‌ها را که نمی‌توانیم تغییر بدهیم. ما تلاش می‌کنیم نسبت جمعیتی را احصا کنیم. اگر با همین رشد زاد و ولد پیش برویم، این اتفاق خواهد افتاد. 

وی افزود: دولت باید زیرساخت‌ها را فراهم کند. باید از زوج‌های جوان حمایت کنیم و به این باور برسیم که ۲ فرزند کافی نیست و این فقط برای این است که جمعیت ایران پیر نشود. 

  • سالمندان آینده ۷ کلاس سواد خواهند داشت 

برکاتی در خصوص امکان استفاده از تجربیات کشورهای دارای جمعیت سالمند اظهار کرد: وضعیت ما با کشورهای اروپای شرقی که جمعیت سالمند دارند، متفاوت است. روند افزایش سالمندان ما یکی از سریع‌ترین روندها در جهان است. جمعیت آن کشورها در عرض ۷۰ سال پیر شده است، اما کشور ما در عرض ۳۰ سال پیر می‌شود. 

وی ادامه داد: آن کشورها برای این موضوع زیرساخت داشتند، ولی ما نداریم. ما حتما باید این حوزه را ویژه‌تر از آنها پیگیری کنیم چون حتما بیشتری از آنها مشکلات خواهیم داشت. 

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به کشورهای دارای جمعیت پیر گفت: باید تجریبات آنها را ببینیم، ولی نه الگوی جمعیتی و نه سطح سواد سالمندان ما با آنها همگون نیست. سالمندان ۳۰ سال آینده ما به طور میانگین حدود ۷ کلاس سواد خواهند داشت، اما مثلا در جمعیت سوئیس و سوئد این‌طور نیست. سواد سلامت و سواد عمومی جمعیت آنها خیلی بالاتر است. 

کد خبر 461848

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha