مهدی اسماعیل پور ـ خبرنگار: روزانه میلیون‌ها نفر از طریق بزرگراه‌های شهید لشکری، فتح، شهید آیت‌الله سعیدی، آزادراه تهران ‌ـ کرج، پایانه و ترمینال غرب و فرودگاه مهرآباد خود را به میدان آزادی و منطقه ۹ می‌رسانند.

مشارکت مردم با پلیس

مترو و بی.آر.تی و خطوط مختلف تاکسیرانی هم در این محدوده حسابی فعال و پرکار هستند. در کنار این حجم عظیم و میلیونی جمعیت سیار، ویژگی‌های دیگری چون بافت فرسوده و ‌ریزدانه‌ها، تلفیق صنعت و سکونت و اماکن مهمی چون ترمینال و فرودگاه اهمیت و البته دشواری‌های این محدوده را دوچندان می‌کند. بدون‌ تردید کنترل و برقراری امنیت در چنین شرایطی بسیارسخت و پیچیده است، اما سرهنگ حسن نورآبادی و همکارانش در کلانتری ۱۱۹ مهرآباد در انجام این مأموریت موفق بوده‌اند. با رئیس کلانتری ۱۱۹ مهرآباد درباره امنیت و مشکلات و چالش‌های امنیتی منطقه ۹ از جمله بافت فرسوده، خانه‌های متروکه و مخروبه، اعتیاد و معتادان متجاهر و سرقت‌های خرد گفت‌وگویی انجام دادیم.

ویژگی‌های شهری و انسانی و جغرافیایی مثل بافت فرسوده، همجواری با مناطق حاشیه‌ای شهر و تلفیق بافت مسکونی و صنعتی و شب‌مردگی حاصل از آن، منطقه ۹ را به یک محدوده خاص تبدیل کرده است. در مجموع امنیت منطقه ۹ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
منطقه ۹ ویژگی و شرایط خاصی دارد. در کناربافت صنعتی و کارگاه‌ها و کارخانه‌های زیاد و همچنین بزرگراه‌ها و بزرگراه‌های متعددی که در داخل و اطراف این محدوده داریم، اینجا به نوعی دروازه مرکزی تهران است. هم بحث فرودگاه مهرآباد و ترمینال غرب و هم میدان آزادی را داریم که از ورودی‌های اصلی شهر تهران هستند. بر اساس آمار به‌طور میانگین روزانه بین یک تا ۲ میلیون نفر از میدان آزادی به سمت شهر تهران روانه می‌شوند که اغلب از استان‌ها و شهرهای اطراف هستند ... با توجه به این اهمیت و ویژگی‌ها برقراری امنیت در این محدوده بسیار مهم و در عین حال پیچیده است. در زمینه رسیدن به این هدف و برقراری امنیت پایدار و بهتر، گام اول ما شناسایی مشکلات و دیدن معضلات محله‌ها و خیابان‌ها و کوچه‌ها و لمس آنها از نزدیک بود که این کار و برنامه‌ریزی انجام شده است. با کارهای اطلاعاتی انجام شده اشراف کامل و دقیقی روی منطقه داریم. محله به محله‌ وارد شدیم و از طریق معتمدان محلی و کسانی که شناخت جامع و کاملی از معضلات محله داشتند اطلاعات خوبی به دست آوردیم و نظرات مردم راجویا شدیم. مشکلات ومعضلات زیادی در داخل و اطراف منطقه ۹ وجود دارد. بر اساس اطلاعات و گزارش‌های میدانی توانستیم نیازهای اصلی منطقه در بحث‌های امنیتی را شناسایی و مشکلات و معضلات را دسته‌بندی کنیم. با برنامه‌ریزی انجام شده طبق قوانین و با هماهنگی بخش قضایی کارها و طرح‌های مختلفی را اجرا کرده‌ایم که همچنان هم ادامه دارد. بر این اساس یکی از نیازهای اصلی منطقه ۹ پاکسازی نقاط آلوده آن است. نقاط آلوده به‌ویژه در بوستان‌ها و دیگر اماکن عمومی که محل رفت‌وآمد مردم و خانواده‌ها است و همچنین ساعت‌هایی که آلودگی زیاد است را شناسایی کرده‌ایم. در آن اماکن و ساعت‌ها علاوه بر حضور همیشگی پلیس، تعداد گشت‌ها بیشتر می‌شود و طرح‌های ویژه و تخصصی هم اجرا می‌کنیم. هدف ما این است که امنیت و احساس امنیت در شهروندان و محله‌های مختلف روزبه‌روز بیشتر شود.

  • متأسفانه بسیاری از معتادان مرتبط با همین منطقه و محله‌هایش هستند. خانواده‌هایی که جوانان آنها دچاربلای اعتیاد می‌شوند، به جای اینکه کمک کنند تا از این مشکل رهایی پیدا کنند، آنها را از خانه و خانواده‌ طرد می‌کنند و به کوچه و خیابان می‌فرستند. این موضوع یکی از دلایل افزایش معتادان کارتن‌خواب در منطقه است. این نکته را به خانواده‌ها گوشزد کرده و اعلام کرده‌ایم که اگر چنین مشکلی دارند و به هر دلیلی از جمله مشکلات اقتصادی نمی‌توانند برای بهبودی عضو معتاد خانواده‌کاری انجام دهند، جای بیرون انداختن فرد معتاد، به پلیس خبر بدهند تا کارهای لازم را انجام داده و فرد معتاد را برای درمان به مراکز بهبودی منتقل کنند.
    ارتباط و همکاری دیگر سازمان‌ها به‌ویژه شهرداری با پلیس چگونه است؟
    خوشبختانه توانسته‌ایم دیگر سازمان‌ها را با خودمان همراه و همسو کنیم. یک همدلی و هماهنگی خوب بین پلیس و دیگر سازمان از جمله شهرداری شکل گرفته که این موضوع به افزایش امنیت در منطقه کمک زیادی می‌کند.
    یکی از مهم‌ترین مشکلات منطقه ۹ بافت فرسوده و خانه‌های متروکه‌ است. همکاری و تعامل شهرداری و همچنین شهروندان برای پاکسازی و مناسب‌سازی چنین فضاهایی مورد تأیید و رضایت شما است؟
    منطقه ۹ بیشترین‌درصد بافت فرسوده را بین مناطق ۲۲‌گانه تهران دارد. با توجه به اهمیت این موضوع به‌طور منظم و ماهانه جلساتی را با شهرداری برگزار می‌کنیم و در این جلسه‌ها مسائل و مشکلات مطرح شده و تصمیمات لازم گرفته می‌شود. سایر سازمان‌ها و دست‌اندرکارانی که در بحث بافت فرسوده مسئول و دخیل هستند هم در این جلسات حضور دارند. حتی از مقام محترم قضایی هم دعوت کرده‌ایم تا در جلسه حضور داشته باشند و بازدیدهای میدانی متعددی هم انجام شده است. از طریق مردم و سراهای محله اسم و مشخصات مالکان خانه‌های متروکه و مخروبه را می‌گیریم و برای گفت‌وگو و برگزاری جلسه از آنها دعوت می‌کنیم. مالکان را توجیه می‌کنیم که لااقل این اماکن را  تخلیه و تخریب کنند تا تبدیل به زمین بایر شود و از این حالت پوشیده دربیاید. در این زمینه کارهای خوبی صورت گرفته و تعامل و همکاری شهرداری و شهروندان خوب بوده است. تمام تلاش و هدف ما در مجموعه پلیس و کلانتری مهرآباد این است چنین اماکنی که تعداد آنها کم هم نیست به پاتوقی برای خلافکاران و معتادان تبدیل نشود.
    یکی از مهم‌ترین مشکلات منطقه ۹ به حضور معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها در معابر و محله‌ها بر می‌گردد. برای مقابله با این موضوع چه کارهایی انجام شده و چه برنامه‌هایی دارید؟
    اعتیاد یکی از مهم‌ترین معضلات اجتماعی منطقه ۹ به شمار می‌رود. طرح جمع‌آوری معتادان به‌صورت ماهانه و در چند ماه اخیر هفتگی و روزانه انجام می‌شود. با همکاری و تعاملی که بین نیروی انتظامی و سازمان بهزیستی صورت گرفته این افراد برای نگهداری و بهبود به مراکز تعیین شده منتقل می‌شوند تا پس از ترک اعتیاد دوباره به آغوش خانواده و جامعه برگردند. خوشبختانه در ماه‌های اخیر قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده و بسیاری از معتادان کارتن‌خواب به مراکز بهبودی انتقال داده شده‌اند.
     یکی دیگر از چالش‌های امنیتی منطقه۹ سرقت‌های خرد است. برای مقابله با این معضل چه کارهایی انجام شده و مردم چه نقشی می‌توانند  داشته باشند؟
    ریشه بسیاری از این سرقت‌ها همان اعتیاد و معتادان هستند. معتادی که برای امرارمعاش و خرید مواد دست به سرقت‌هایی می‌زند که شاید ارزش مالی آنچنانی هم نداشته باشد، اما به هرحال اسمش سرقت و دزدی است. هرچقدر که معتادان بیشتری را نجات بدهیم تعداد این سرقت‌ها هم کاهش پیدا می‌کند. البته ناگفته نماند که در منطقه ۹ اغلب خانه‌ها و اماکن مشکل ایمنی دارند و همین موضوع فرصت مناسبی را در اختیار سارقان و معتادان قرار می‌دهد تا دست به سرقت بزنند و نیت‌شان را عملی کنند. در اماکنی چون مدارس، مساجد و سراهای محله این موارد را به شهروندان آموزش می‌دهیم و گوشزد می‌کنیم.
کد خبر 462609

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha