همشهری آنلاین: ژوزه راموس اورتا رییس جمهوری تیمورشرقی که در سوءقصدی در ماه فوریه به شدت مجروح شده بود، روز چهارشنبه 12 مارس لب به سخن گشود.

به گزارش رویترز، اورتا در حالی که در بیمارستانی بر یک صندلی نشسته بود و پرچم تیمور‌شرقی را پشت سرش قرار داده بودند، ضمن تشکر از تیم پزشکی که معالجه وی را به عهده داشت، از موقعیت استفاده کرد و یک هفته پیش از فرا رسیدن عید پاک مسیحیان از رهبران کلیسا به دلیل حمایت‌هایشان از وی پس از سوءقصد ماه فوریه تشکر کرد.
[رییس جمهور تیمور شرقی از کما خارج شد]

رییس جمهوری تیمور شرقی در ادامه سخنانش گفت:اگرچه در حال حاضر بحث سیاسی مطرح نمی‌کنم اما امروز اولین باری است که پس از سوءقصد سخن می‌گویم.

اوتا افزود: من از فرصت استفاده می‌کنم و از همه آنانی که پس از سوءقصد برای سلامتی من دعا کردند و آنانی که از من مراقبت کردند تشکر می‌کنم.

در تصاویر تلویزیونی رییس جمهوری تیمور شرقی که در ماه فوریه بر اثر اصابت چندین گلوله به شدت مضروب شده بود، به نظر سلامت و سرحال می‌رسید.

راموس اورتا که پس از سوءقصد در تیمور شرقی به طور رضطراری مورد عمل جراحی قرار گرفته و سپس به شهر داروین در استرالیا منتقل شده بود، گفت: در داروین همه به خوبی از من مراقبت کردند ... حتی نظافت چی‌های فروتن، پرستاران و پزشکان.

شورشیان تیمور شرقی روز 11 فوریه سال جاری خوزه راموس اورتا  رییس جمهوری و شانا گوسامو را مورد حمله قرار دادند.[ترور نافرجام رییس جمهوری تیمورشرقی]

در جریان این سوءقصد راموس اورتا مورد اصابت چندین گلوله قرار گرفت، اما شانا گوسامو که جانش در حمله‌ای جداگانه مورد تهدید قرار گرفته بود، جان سالم به در برد.بر اثر این حمله که به درگیری نیرو‌های امنیتی با شورشیان انجامید، الفرودو رینادو رهبر شورشیان نیز کشته شد.

در پی این سوءقصد حکم دستگیری 17 نفر به ظن دست داشتن در حمله شورشیان علیه رییس جمهوری صادر شد. در میان آنانی که حکم بازداشتشان صادر شده نام گاستاسو ساشینا فردی که پس از رینادو فرماندهی شورشیان را به عهده گرفت، نیز دیده می‌شود.

شانا گوسامو نخست وزیر تیمور شرقی در این باره گفته است که امیدوار وار است عملیات نظامی که به منظور دستگری سلاشینا و باقی مانده شورشیان در حال انجام است تا پایان هفته جاری با موفقیت به اتمام برسد.

او به سلاشینا، فرمانده جدید شورشیان، هشدار داد که یا تسلیم شود و یا با عواقب ناشی از تمرد مواجه شود.

کد خبر 46321

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز