دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۸:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: وضعیت جسمانی خوسه راموس هورتا رییس جمهوری تیمور شرقی که در حادثه تیراندازی سربازان شورشی به وی مجروح شده است، خطرناک اما با ثبات است.

به گزارش بی بی سی، کوین رود نخست وزیر استرالیا ضمن بیان مطلب فوق افزود: اقدام به ترور رییس جمهوری که به طور دموکراتیک انتخاب شده و کشورش دوست و همسایه استرالیا است، عمیقا مضطرب کننده است.

دولت استرالیا اعلام کرده است در واکنش به اقدام به ترور رییس جمهوری تیمور شرقی، نیرو‌های حافظ صلح بیشتری به این کشور اعزام می‌کند.

خوسه راموس هورتا رییس جمهوری تیمور شرقی و برنده جایزه صلح نوبل در ساعات پیش از بامداد دوشنبه 11 فوریه در خانه شخصی خود، از سوی تعدادی از نظامیان ناراضی مورد حمله قرار گرفت و به دلیل اصابت گلوله از ناحیه شکم مجروح شد.

براساس گزارش خبرگزاری‌ها حمله به رییس جمهوری تیمور شرقی در ساعات اولیه روز دوشنبه به وقوع پیوست، سخنگوی ارتش تیمور شرقی در این باره گفت:دو خودرو با عبور از برابر خانه رییس جمهوری که در حومه شهر دیلی قرار دارد به سمت خانه وی تیراندازی کردند.گفته می‌شود علاوه بر آلفردو رینا افسر شورشی که در این حمله کشته شد، یک سرباز نیز مجروح شده است.

رییس جمهوری تیمور شرقی پس از این حادثه برای مداوای بیشتر به شهر داروین در استرالیا انتقال داده شد. مران مسلح همچنین ژانا گوسامو نخست وزیر تیمور شرقی را مورد حمله قرار دادند، اما او در جریان این حمله آسیبی ندید. نخست وزیر تیمور شرقی این حملات را کودتا توصیف کرده است.

آلفردو رینا از نظامیان متمرد، در جریان این حمله  توسط محافظان ریاست جمهوری کشته شد. گفته می شود عملیات حمله به رییس جمهوری تیمور شرقی توسط آلفردو رینا طراحی شده است.

مقام‌های دولتی اعلام کرده‌اند: سرگرد  آلفردو رینادو از سال ۲۰۰۶ میلادی به اتهام دست داشتن در درگیری‌هایی بین پلیس و نظامیان شورشی تحت تعقیب بوده است.

به گفته مقام‌های دولتی، در آن درگیری‌ها که در ماه آوریل سال ۲۰۰۶ رخ داد، بیش از ۳۷ غیر نظامی کشته و حدود ۱۵۰ هزار تن هم از خانه های خود فرار کردند. بر اساس گزارش‌ها، این نظامی تحت تعقیب در ماه نوامبر گذشته تهدید کرده بود که علیه دولت به زور متوسل خواهد شد.

بر همین مبنا گفته می‌شود رینا عملیات حمله اخیر به رییس جمهوری تیمور شرقی را طراحی کرده است.

نا آرامی‌ها پس از آن آغاز شد که دولت تیمور شرقی حدود دو-سوم نظامیان این کشور را به خاطر اقدام به  اعتصاب اخراج کرد. این تصمیم به درگیری های گسترده پلیس و واحدهای ارتش منجر شد. تیمور شرقی در سال ۲۰۰۲ پس از جدا شدن از اندونزی رسما به عنوان یک کشور مستقل تاسیس شد.

این کشور بیش از یک میلیون جمعیت دارد که اکثر آنان پیرو مذهب کاتولیک هستند. دولت تیمور شرقی زبان بومی تتوم و زبان پرتغالی را به عنوان زبان های رسمی این کشور اعلام کرده است.

کد خبر 43987

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز