جمعه ۲۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

علی شاکری: لیگ‌برتر والیبال ایران مانند گذشته با قهرمانی سنتی پیکان به پایان رسید و با وجود تهدید شدن این تیم در طول فصل از سوی دو تیم سایپا و پگاه ارومیه، هیچ‌کدام نتوانستند سنت‌شکنی کنند.

جالب آنکه پگاه و سایپا هر کدام دو بار در مصاف رودررو با پیکان، پایه‌های قهرمانی این تیم را نشانه رفتند اما تزلزل مقابل سایر تیم‌ها، امکان رقابت کامل با پرافتخارترین تیم ایران و آسیا را از آنان گرفت.

به بهانه قهرمانی پیکان در لیگ‌برتر والیبال، این تیم در راه حضور در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آسیا، جدایی حسین حسینی، کناره‌گیری از سرپرستی باشگاه و تغییرات در بدنه این تیم، با مصطفی کارخانه سرمربی این تیم گفتگو کرده‌ایم.

  • آقای کارخانه چرا در آخرین بازی لیگ غایب بودید؟

خسته بودم و ترجیح دادم پس از چند ماه استراحت کنم. مربیگری شغل پردردسری است و واقعا امسال، 6 ماه را درگیر تیم جوانان در راه مسابقات قهرمانی جهان بودم و 6 ماه دیگر را هم که با پیکان در مسابقات لیگ گذراندم.

  • به نظر می‌رسد فصل سختی را نسبت به سال‌های قبل با پیکان تجربه کردید.

کار پیکان در لیگ امسال، بسیار سخت بود. جایگزین بازیکنان جدا شده از پیکان، فاصله بسیاری با قبلی‌ها داشتند.

از یک سو ضعف ساعد و رسیدگی همزمان به دو مسئولیت سرپرستی باشگاه و هدایت تیم، صدماتی به من زد و حداقل اینکه می‌توانستیم با باخت‌هایی کمتر قهرمانی‌مان را تکرار کنیم. 

همچنین اعتقاد دارم قهرمانی امسال مرهون تفکرات حرفه‌ای‌تر ما نسبت به سایر رقبا بود.
البته سال گذشته هم پیکان با 3 شکست قهرمان شده بود.

تیم سال گذشته ما قوی‌تر از تیم امسال بود، ضمن آنکه باید قبول کرد حریفان ما از جمله سایپا و پگاه با  جذب بهترین‌ها تیمی توانمندتر از فصول قبل روانه بازی‌ها کرده بودند.

با این وصف باید منتظر تغییراتی در تیم اعزامی پیکان به باشگاه‌های آسیا باشیم. ترکیب تیم پیکان در سال 87 نسبت به سال‌جاری 30، 40 درصد تغییر خواهد کرد.

  • در چه پست‌هایی به دنبال جابه جایی هستید؟

ما در طول فصل جاری بیشترین مشکل را در رساندن ساعد داشتیم و سعی می‌کنیم با جذب بازیکنانی ماهر، این ضعف را به شکل کامل در رقابت‌های آسیایی و مسابقات فصل آینده برطرف کنیم.

  • هفته پایانی لیگ فاقد جذابیت بود. برای تغییر روش برگزاری مسابقات فصل آینده، چه پیشنهادی دارید؟

همه چیز بستگی به زمان دارد. اگر زمان و فرصت کافی وجود داشته باشد، بهترین شیوه می‌تواند برگزاری مراحل پایانی مسابقات مانند چند فصل گذشته به روش پلی‌آف باشد و البته تعداد تیم‌ها هم بهتر است زوج و حداکثر 10 تا 12 تیم را شامل شود. با تعداد تیم‌های بیشتر، کار مشکل خواهد شد.

  • شما هم معتقد به برگزاری یک بازی در هفته هستید؟

بله، شرایط جغرافیایی و مشکلات ترانسپورتی موجب می‌شود تا با دو بازی در هفته، از کیفیت بازی‌ها کاسته شود. تجربه نشان داده تیم‌های والیبال ما کشش بیش از یک بازی را ندارند.

  • با توجه به اردوی تیم‌ملی در 3 ماهه اول سال، برنامه‌ریزی شما برای مسابقات باشگاه‌های آسیا در تیرماه چگونه خواهد بود؟

از بازیکنان امسال ما تنها محمدکاظم و موسوی در جمع ملی‌پوشان هستند و باید ببینیم کدام‌یک از بازیکنان جدیدمان در اردوی تیم‌ملی خواهند بود. فکر می‌کنم به اندازه کافی زمان خواهیم داشت و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

  • اگر قرار باشد کارخانه، نفرات لیگ‌ والیبال در فصل جاری را معرفی کند، چه بازیکنانی در تیم منتخب او جای خواهند داشت؟

اگر اجازه بدهید، به این سئوال جواب ندهم.

  • می‌گویند یکی از دلایل عقب‌نشینی شما از سمت سرپرستی باشگاه، بدهکاری میلیاردی به‌جا مانده این باشگاه بود.

البته به عنوان بخشی از دلایل این موضوع تا حدودی درست است و تمام تلاش خود را انجام دادم و با مساعدت مسئولان ایران خودرو  تا حدودی مشکلات رفع شد اما دلیل اصلی‌ام، غرق شدن در مدیریت باشگاه و غافل شدن از کار مربیگری بود که مرا واداشت به مربیگری برگردم. حتی معتقدم حداقل یکی از 3 شکست پیکان در طول این فصل، با این موضوع بی‌ارتباط نبوده است.

  • فکر می‌کنید درسمت سرپرستی‌ باشگاه موفق بودید؟

قضاوتش با دیگران است. همان‌طور که در جواب سئوال قبلی گفتم، توانستم گوشه‌ای از مشکلات را حل کنم. تیم فوتبال پیکان هم از مکان سیزدهم به مکان پنجم صعود کرد و مطمئنم با حضور داورزنی که تجربه موفقی در امر باشگاهداری در صنام دارد، این تیم در سال جدید به آرامش کامل خواهد رسید.

  • نگفتید مشکلات و بدهی‌های پیکان از چه ناحیه‌ای بود؟

بخشی از بدهکاری مربوط به تولید سی‌دی افتخار قبل از حضور تیم فوتبال ایران در جام‌جهانی 2006 آلمان بود و بخشی هم  بدهکاری تیم بسکتبال است که خوشبختانه به لطف مدیریت کارخانه در حال حل شدن است.

کد خبر 46485

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز