همشهری آنلاین: فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی پس از نصب بخش اول آزمایشگاه ژاپنی در ایستگاه، راه‌پیمایی دوم خود را برای نصب بازوی روباتیک کانادایی انجام خواهند داد.

به گزارش رویترز راهپیمایی روز شنبه 15 مارس (25 اسفند)، دومین راهپیمایی از پیش برنامه‌ریزی شده فضانوردان در طول ماموریت 16 روزه آن‌ها در ایستگاه بین‌المللی فضایی خواهد بود.

فضانوردان در اولین راهپیمایی فضایی خود در این ماموریت با موفقیت بخشی از مدول تحقیقاتی فضایی ژاپن در ایستگاه‌ بین‌المللی فضایی را نصب کردند. قرار است بخش اصلی این آزمایشگاه که کیبو نام دارد در ماه مه به ایستگاه بین‌المللی منتقل شود؛ کیبو در زبان ژاپنی یعنی امید.

بخش اول این آزمایشگاه که  در ایستگاه نصب شده در واقع یک استوانه است که بخش اصلی درون آن قرار خواهد گرفت.

پس از نصب آزمایشگاه فضایی اروپایی کلمبوس در ایستگاه فضایی[جزئیات بیشتر]، این دومین آزمایشگاهی است که در یک ماه اخیر در ایستگاه فضایی بین‌المللی نصب خواهد شد. پیش از این دو، آزمایش آمریکایی دستینی در سال 2001 در ایستگاه بین‌المللی فضایی نصب شده بود. آغاز نصب پروژه آزمایشگاه ژاپنی در ایستگاه نقطه عطفی در تاریخ آن به شمار می‌رود چون برای اولین در تاریخ 10 ساله ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی تمامی کشورهای درگیر در ساخت آن عملا عهده‌دار تامین بخشی از آن شدند.

کیبو هم‌اندازه یک اتوبوس دوطبقه است و بزرگ‌ترین آزمایشگاه ایستگاه بین‌المللی فضایی به شمار می‌رود.

بخش مدول آزمایشگاهی کیبو توسط شاتل ایندیواور به فضا منقل شده است.[بیشتر]

کد خبر 46562

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز