به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سر حمل و نقل عمومی کلانشهرها به خصوص تهران چندین سال است که از بودجههای دولتی بیکلاه مانده است. به همین دلیل ناوگانی فرسوده و تعمیری حاصل سالها کمتوجهی مسئولان برای مردم تهران باقی مانده است.
مراجعه بیشتر شهروندان به ناوگان حمل و نقل عمومی، آن هم در صورتی که نه واگن و نه اتوبوسی به سیستم اضافه شده، تنها موجب افزایش تعداد مسافران شده است. به گونهای که محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران میگوید: افزایش نرخ سوخت تاثیر مستقیمی بر حمل و نقل عمومی تهران دارد و برآورد میشود که بیش از ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش مسافر داشتهایم. موضوعی که همین حالا هم مشهود است.
هاشمی ادامه میدهد: با اینکه تمام ناوگان حمل و نقل عمومی را برای سرویسدهی بهتر و سریع فعال کردیم اما دقت داشته باشید که با توجه به سهمیهبندی بنزین، استقبال مردم از مترو و اتوبوس بیشتر شده است. در این میان شهرداری تهران توان افزایش ناوگان را ندارد.
- باید از فرصت استفاده کرد
محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با تأیید افزایش تعداد مسافران وسایل حمل و نقل عمومی بعد از سهمیهبندی بنزین، میگوید: در هفته اول پس از گرانی بنزین در مترو شاهد افزایش ۱۱ درصدی مسافران که حدود ۲۰۰ هزار نفر میشود، بودیم و در شبکه اتوبوسرانی نیز به خصوص در خطوط بیآرتی تعداد مسافران افزایش یافته و در حال آمارگیری هستیم.
پورسیدآقایی میافزاید: تجربه نشان داده که معمولا در پی افزایش هزینهها مردم یکی دو ماه از حمل و نقل عمومی استفاده میکنند اما اگر امکانات کافی نباشد، بعد از مدتی دوباره به خودروهای شخصی خود رو میآورند. بنابراین حالا که استقبال مردم از حمل و نقل عمومی بهتر شده، باید از این فرصت استفاده کنیم.
- فرسودگی یکچهارم ناوگان اتوبوسرانی پایتخت
در حالی مسئولان شهرداری از کمبود ناوگان حمل ونقل عمومی گلایهمند هستند که نگاهی به وضعیت و سن ناوگان نشان میدهد که وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی در شرایط خوبی قرار ندارد. به گونهای که در حوزه اتوبوسرانی حدود ۶ هزار دستگاه اتوبوسها اعم از گازسوز یا دیزلی فعال است که بیش از ۳۵۰۰ دستگاه آن عمری بیش از ۱۰ سال دارند. به عبارت ساده تر یکچهارم ناوگان اتوبوسرانی از سن فرسودگی عبور کردهاند و حدود ۱۰ سال است که دولتهای مختلف هیچ اتوبوس جدیدی به تهران تحویل نداده است.
در مترو نیز با اینکه وضعیت فنی بهتر از اتوبوسرانی است، اما کمبود شدید واگن سبب شده در تمامی ساعات شاهد شلوغی ایستگاههای مترو باشیم. همانگونه که هاشمی، رئیس شورای شهر تهران عنوان میکند: باید فکر اساسی به حال مترو کرد. چون در حال حاضر بیش از هزار واگن در مترو فعالند و حدود ۳۰ درصدشان هم باید اورهال شوند.
- سهم حمل و نقل عمومی تهران
رئیس شورای شهر تهران در مورد وضعیت نامناسب ناوگان حمل و نقلی پایتخت بعد از گرانی بنزین با تاکید بر لزوم جبران کمبودها در این حوزه میگوید: تهران باید طبق برنامه ۹ هزار دستگاه اتوبوس و ۳ هزار واگن داشته باشد اما ندارد.
محسن هاشمی اظهار میکند: در حال حاضر شبکه اتوبوسرانی کمتر از ۶ هزار اتوبوس و تعداد واگنها نیز ۱۳۰۰ دستگاه است و عمر متوسط اتوبوسهایمان بیش از ۱۱ سال است. در حالی که در کمتر از ۱۰ سال فرسوده میشوند و باید پیگیری کنیم که چرا یارانه حملونقل عمومی داده نشده است.
وی با اشاره به قوانین و آئیننامههای توسعه ناوگان در تهران عنوان میکند: بر اساس قانون هدفمندی یارانهها سالانه باید ۴ هزار میلیارد تومان به حملونقل عمومی اختصاص داده میشد که متاسفانه در طول ۱۱ سال دولتهای روحانی و احمدینژاد پولی در این خصوص به شهرداری کلانشهرها از جمله تهران ندادهاند و حالا حمل و نقل عمومی کلانشهرها ۴۴ هزار میلیارد تومان طلبکار هستند.
هاشمی با بیان اینکه افزایش نرخ سوخت باعث فشار بر روی حملونقل عمومی میشود و از این محل حتی یک ریال هم به حملونقل عمومی ندادهاند، میافزاید: شورای اقتصاد مصوبه خرید ۲ هزار واگن را دارد اما برای اجرایی شدن باید ۷ دستگاه دیگر اعم از بانک مرکزی، وزارت نفت و ... هم پای کار بیایند که نمیآیند.
رئیس شورای اسلامی ادامه میدهد: مصوبه دیگری در مورد خرید ۱۹ هزار اتوبوس و ۴۰ هزار مینیبوس در دولت به امضا رسید اما آن هم به دلیل مشکلات مالی و تحریمی اجرا نشد که با وجود برگزاری جلسات متعدد با مسئولان دولتی هنوز این مهم اجرایی نشده است.
وی با اشاره به جلسه مدیریت شهری با جهانگیری معاون اول رییس جمهور در مورد توسعه حمل و نقل عمومی میگوید: تا به حال سه زمان برای جلسه با جهانگیری مشخص شده و از آنجا که معاون اول میخواهد مقامات ارشد مرتبط نیز در این جلسه باشند، به دلیل عدم حضور آنها این جلسات به تعویق افتاده است.
- ناوگان حمل و نقل عمومی جوابگوی جمعیت نیست
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز میگوید: ما در حالی مردم را به صرفهجویی و استفاده کمتر از بنزین و حمل ونقل شخصی دعوت میکنیم که ناوگان حمل و نقل شخصی توان و کشش لازم را ندارد.
پورسیدآقایی با بیان اینکه طبیعی است که بخشی از منابع حاصله از سهمیه بندی بنزین و حتی صادرات بنزین صرف توسعه حمل ونقل عمومی شود، میگوید: مسئولان بارها اعلام کردهاند که تمام منابع حاصل از سهمیهبندی بنزین را به افراد جامعه برمیگردانند و حملونقل عمومی مصداق بارز برگرداندن پول به مردم است. چون همه افراد از هر قشری، اعم از ثروتمند یا فقیر از حمل و نقل عمومی استفاده میکنند و بهتر است از محل سهمیهبندی یا صادرات بنزین منابعی برای حملونقل عمومی در نظر گرفته شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به نامهنگاری حناچی و وزیر کشور با دولت برای اختصاص بخشی از درآمدهای سهمیهبندی بنزین به توسعه حمل و نقل عمومی میگوید: صحبتهایی در این زمینه شده اما مکانیزم دقیق و روشنی پیشبینی نشده است.
پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ناوگان حمل و نقل عمومی جوابگوی این حجم مراجعات مردمی نیست، میگوید: اگر کمکی برای توسعه ناوگان نشود اوضاع به مراتب بدتر خواهد شد و نمیتوان به خوبی پاسخی به فشار تقاضای مسافران داد و این در حالی است که تاکید ما بر خرید اتوبوس است. چون خرید واگن زمان بیشتری لازم دارد و از زمان تامین اعتبار تا ورود واگن به ناوگان ۱.۵ تا دو سال زمان صرف خواهد شد اما اتوبوسها به سرعت وارد ناوگان میشوند.
- سهم حمل و نقل عمومی چه میشود؟
آن گونه که مسئولان شهری اعلام کردهاند، تعداد مسافران حمل و نقل عمومی پس از سهمیهبندی بنزین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته و این در حالی است که وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی نیز در شرایط مطلوبی به سر نمیبرد و به نظر میرسد برای پوشش بهتر، مسئولان شهری باید رایزنی بیشتری با دولت و مجلس داشته باشند تا مبادا سر حمل و نقل عمومی تهران از سهمیهبندی بنزین بیکلاه بماند.
نظر شما