به گزارش همشهری آنلاین، به دنبال پیشبینی سازمان هواشناسی کشور مبنی بر اینکه آلودگی هوای استان تهران تا سهشنبه هفته جاری ادامه خواهد داشت، کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل و تصمیم بر این شد که مدارس مناطقی از شهر و استان دو روز پیاپی (امروز و فردا / ۳۰ آذر و یکم دی) تعطیل شوند.
اما دانشآموزان و معلمان در حالی تقاص آلودگی هوا را با عقب ماندن از درس و تحصیل و مبتلا شدن به استرس و اضطراب پس میدهند که در این آلودگی مقصر نیستند و مقصران اصلی همچنان به فعالیت خود ادامه میدهند.
یکی از این مقصران و متهمان، کارخانههای خودروسازی و موتورسیکلتسازی هستند که به گفته مسئولان وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست، هم قوانین را دور میزنند و هم برای تولید خودرو به استفاده از تکنولوژی روز تن نمیدهند و خودروها را با کیفیت پایین تحویل مشتریان میدهند.
- قانون هوای پاک باید اجرا شود
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در این زمینه میگوید: موتورسیکلتها، وسایل نقلیه شخصی و کامیونها مهمترین منابع آلاینده تهران هستند و لازم است که قانون هوای پاک از سوی خودروسازان هم رعایت شود.
دکتر عباس شاهسونی درباره میزان تاثیر تعطیلی مدارس در کاهش آلودگی هوا اظهار میکند: با تعطیلی مدارس ابتدایی فقط ۳۰ درصد از بار ترافیکی شهر کاهش پیدا میکند و زمانی که همه مقاطع تعطیل میشوند، این عدد افزایش مییابد.
وی میافزاید: همچنین اجرای طرح زوج و فرد حدود ۵۰ درصد از بار ترافیکی را کاهش میدهد. بنابراین تعطیلیها فقط ترددها را کاهش میدهد نه آلودگی هوا را.
شاهسونی میگوید: باید قانون هوای پاک و آییننامههای آن که مصوب شدهاند، اجرا شوند. تنها با اجرای درست آنها میتوان وضعیت آلودگی هوا را بهبود بخشید. در عین حال خودروسازها باید کیفیت خوردروها را از نظر مکانیزم حذف آلایندهها را بهبود دهند.
این مسئول ادامه میدهد: موتورسیکلتسازها هم به جای اینکه هر روز به دنبال لابی باشند و بخواهند قانون هوای پاک را دور بزنند، اگر قانون را اجرا کنند، مشکل حل میشود. متاسفانه هم خودروسازها و هم موتورسیکلتسازها دائما به دنبال دور زدن قانون هوای پاک هستند.
او تاکید میکند: اگر ماده ۸ قانون هوای پاک مبنی بر اینکه هر گونه تردد خودروهای فرسوده، خرید و فروش و بیمه کردن خوردروهای فرسوده ممنوع است، اجرا شود، بحث نصب فیلتر دوده بر روی کامیونها و وسایل نقلیه جدی گرفته شود و شاهد بهبود کیفیت سوخت باشیم، معضل آلودگی هوا در تهران حل میشود.
شاهسونی عنوان میکند: ماده ۱۰ قانون هوای پاک میگوید وزارت نیرو سالانه باید ۳۰ درصد برق کشور را از انرژی پاک و تجدیدپذیر ایجاد کند. باید مشخص شود این قانون که در سال ۹۶ ابلاغ شد، تا الان چقدر اجرایی شده است.
- مقصر اصلی کیست؟
روزنامه دنیای اقتصاد در این زمینه نوشت: بحران آلودگی هوا در شرایطی این روزها گریبان کلانشهرهای کشور را گرفته که اگرچه از خودروهای شخصی بهعنوان یکی از مقصران اصلی آن یاد میشود، با این حال آمارهای رسمی نشان میدهند که خودروهای سنگین، اتوبوسها و موتورسیکلتهای کاربراتوری سهم بیشتری در این موضوع دارند.
بر اساس آمارهای موجود، آنچه در حال حاضر بهعنوان آلودگی هوا از آن یاد میشود، بیشتر ذرات معلق هستند. ذراتی که ۷۰ درصدشان از طریق خودروها ایجاد میشود. در این بین خودروهای سواری شخصی تنها ۴/۱ درصد سهم دارند و این در شرایطی است که تقصیر اصلی بر گردن خودروهای سنگین با سهم ۴/ ۲۲ درصدی است. این خودروها آلودگی بسیار زیادی را به وجود میآورند. بهخصوص اینکه بخش قابل توجهی از آنها فرسودهاند و طبعا چند برابر آلودگی ایجاد میکنند.
اتوبوسهای بخش خصوصی نیز ۲/۱۸ درصد در آلودگی هوا سهم دارند و اتوبوسهای عمومی شهری هم ۶/۱۲ درصد در تار شدن هوای کلانشهرها بهخصوص پایتخت نقش دارند. موتورسیکلتها نیز با سهمی ۵/۱۰ درصدی، مینیبوسها با سهم ۲/۴ درصدی و تاکسیها با سهم یکدرصدی، در آلوده شدن هوا نقش دارند.
- تولید خودروهای هیبریدی دغدغه خودروسازان داخلی نیست
خبرگزاری میزان نیز در گزارشی تازه در این زمینه نوشت: نقش خودروهای تولیدی خودروسازان داخلی بسیار مهم است. هم به دلیل کیفیت پایینی که دارند و هم از نظر آلوده کردن هوا که در صدر قرار دارند.
علیرغم تاکید بر فاقد استاندارد بودن این خودروها از سوی مراجع متولی طی سالیان گذشته و پس تاخیر بسیاری مقرر شد طی امسال و سال آینده برخی از آنها از خط تولید خارج شوند. هرچند جایگزین این خودروها از نظر ایجاد آلودگی حال و روز بهتری نسبت به این خودروها ندارند و در این بین نه تنها هیچ تلاشی هم از سوی خودروسازان برای اصلاح این روند صورت نمیگیرد، بلکه حتی طی ماههای گذشته خودروسازان به دنبال حذف فیلتر دوده از روی برخی از خودروها نیز بودند.
در این باره، امرالله امینی کارشناس صنعت خودرو اظهار میکند: بیشترین آلودگیها مربوط به خودروها است و نقش زیادی در آلودگیها دارند. آلودگی که اتوبوسها و سواریها تولید داخل ایجاد میکنند، در دنیا بینظیر است.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه مصرف سوخت و ایجاد آلودگی در خودروهای داخلی بسیار زیاد است، میگوید: به عنوان مثال خودروی پراید اگر به جای ۱۰ لیتر سوخت در ۱۰۰ کیلومتر، ۷ لیتر سوخت مصرف کند، حجم زیادی از مصرف و آلایندگی کاهش پیدا میکند.
وی با بیان اینکه خودروسازان داخلی به کیفیت اهمیت نمیدهند، اظهار میکند: خودروسازان به دلیل اینکه مونتاژکار هستند، تکنولوژی جدیدی ندارند و اقدامی هم برای واردات این تکنولوژی در جهت کاهش مصرف سوخت و آلایندگی انجام نمیدهند.
امینی با تاکید بر اینکه نوآوری و تکنولوژی در صنعت خودرو کشور وجود ندارد، میگوید: جایگزینی تیبا و سمند و خارج کردن پراید و پژو ۴۰۵ فایدهای ندارد. باید تکنولوژی تولید موتور خودروها تغییر کند. در غیر این صورت هیچ اقدامی تاثیر نخواهد داشت.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه خودروسازان بینالمللی برای کاهش آلودگی هوا به سمت تولید خودروهای هیبریدی و برقی حرکت کردهاند، میگوید: باید به سمت تولید خودروهای هیبریدی حرکت کرد. اما متاسفانه تولید این نوع خودرو دغدغه خودروسازان داخلی نیست.
نظر شما