هزاران شهروند معترض عراقی در واکنش به کشته شدن ۲۵ نفر از نیروهای بسیج مردمی در حمله نظامیان آمریکایی، به ساختمان سفارت واشنگتن در بغداد یورش بردند.

سفارت آمريكا در بغداد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک تایمز، مردم عزادار عراق پس از تشییع پیکر شهدای حمله اخیر عراق در صبح روز سه‌شنبه سوی ساختمان سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد رفتند و با شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» و آتش زدن پرچم این کشور خشم خود را نسبت به اقدام نظامی نیروهای آمریکایی نشان دادند. برخی هم روی دیوار سفارت نوشتند: «به نام مردم بسته می‌شود.»

برخی خبرگزاری‌ها تعداد معترضان خشمگین را صدها و برخی دیگر هزاران نفر برآورده کرده‌اند. نیروهای امنیتی سفارتخانه آمریکا به داخل ساختمان عقب‌نشینی کردند و مردم عراق با پرتاب کردن بطری‌های آب دوربین‌های حفاظتی را شکستند و از کار انداختند. عراقی‌ها سپس پرچم‌های سبز گروه کتائب حزب‌الله را از دیوارهای سفارت آویزان کردند تا پشتیبانی خود را از بسیج مردمی عراق نشان دهند.

کتائب حزب‌الله پیش‌تر اعلام کرده بود به زودی انتقام حمله آمریکایی‌ها را به نیروهای خود می‌گیرد. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق هم روز گذشته گفت که تلاش کرده جلوی حمله آمریکایی‌ها را بگیرد اما مقام‌های رسمی آمریکا اصرار داشته‌اند این حمله موشکی حتما انجام شود.

خبرهای ضد و نقیض از احتمال خروج متیو اچ. تولر، سفیر واشنگتن در بغداد به مقصدی نامعلوم حکایت می‌کند؛ هر چند هنوز این خبر تایید یا رد نشده است. حشد الشعبی دقایقی پیش اعلام کرد ۱۰ نفر از مردمی که در مراسم تشییع شهدا حاضر بودند، بر اثر شلیک گلوله‌های دودزا از سوی نیروهای حفاظت سفارت آمریکا مجروح شدند.

شبکه آمریکایی الحره عراق ضمن رد خروج سفیر و کارمندان از سفارتخانه آمریکا گفت: کارمندان و نیروهای امنیتی هنوز در ساختمان سفارت هستند. سفیر هم در مرخصی رسمی و خارج از عراق به سر می‌برد.

کد خبر 474523

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha