یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین انتخابات ریاست جمهوری مقدونیه پس از استقلال این کشور از صربستان، روز یکشنبه 6 آوریل برگزار می‌شود.

به نوشته ال موندو، چهار کاندیدا در این انتخابات با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. فیلیپ وژانوویچ رییس جمهوری مقدونیه از سال 2003 و کاندیدای حزب دموکراتیک - سوسیالیست‌ امید اول پیروزی در این انتخابات محسوب می‌شود.

نبوژسا مدوژویچ از حزب نهضت برای انجام تغییرات، اندریژا ماندیچ از تشکل‌های حامی صرب‌ها و سردژان میلیچ کاندیدای حزب سوسیالیست مردمی، دیگر کاندیداهای شرکت کننده در این انتخابات هستند. براساس نتایج برخی از نظر سنجی‌ها، پیش بینی می‌شود به دلیل حضور این سه کاندیدا، وژانوویچ نتواند در دور اول به پیروزی برسد و انتخابات مقدونیه به دور دوم کشیده شود.

اما طبق آخرین نظر سنجی انجام شده توسط سازمان غیر دولتی "مرکز دموکراسی و حقوق بشر"(CEDEM)، احتمالا وژانوویچ 52.8 درصد، مدوژویچ و ماندیچ در مجموع مقداری کمتر از 20 درصد و میلیچ در حدود 10 درصد آرا را در انتخابات مقدونیه کسب خواهند کرد.

براساس قوانین انتخاباتی مقدونیه، کاندیدای پیروز در انتخابات ریاست جمهوری باید بیش از 50 درصد آرا را کسب کند، در غیر این صورت، مردم مقدونیه دو هفته پس از برگزاری دور اول انتخابات، برای انتخاب رییس جمهوری مجددا به پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

نتایج نظر سنجی‌ها حکایت از مشارکت بالای مردم در انتخابات ریاست جمهوری مقدونیه دارد، برهمین اساس 74 درصد واجدان شرایط رای در مقدونیه در این انتخابات شرکت خواهند کرد. 490 هزار نفر در جمهوری مقدونیه واجد شرایط رای دادن هستند.

هر چهار کاندیدای ریاست جمهوری مقدونیه خواستار عضویت این کشور در اتحادیه اروپا هستند و در همین چارچوب از اصلاحات مورد خواست اتحادیه اروپا در مقدونیه حمایت می‌کنند.

در حالیکه وژانوویچ از عضویت مقدونیه در ناتو حمایت می‌کند. ماندیچ و میلیچ دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری مقدونیه با این مساله قویا مخالف هستند.در این میان مدوژویچ اما معتقد است که شهروندان مقدونیه باید در یک همه پرسی درباره عضویت کشورشان در ناتو تصمیم بگیرند.

مواضع کاندیداها درباره کوزوو نیز یکسان نیست، ماندیچ و میلیچ که از طرفداران صربستان محسوب می‌شوند، در صورت پیروزی هیچگاه استقلال کوزوو را به رسمیت نخواهند شناخت و آن را بخشی از صربستان قلمداد خواهند کرد. وژانویچ و مدوژویچ اما معتقدند نباید در این باره تعجیل به خرج داد. آنان ترجیح می‌دهند تا اعلام نظر  کلیه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا درباره استقلال کوزوو، از اعلام نظر در این باره خودداری کنند.

کد خبر 47843

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز