به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، عیسی کلانتری در نشست رونمایی از سامانه ملی تهیه فهرست انتشار آلایندههای هوای کلانشهرهای کشور با اشاره به اینکه هوای پاک از حقوق شهروندی انسان است، گفت: هوای ناسالم به مراتب خطرناکتر از آب ناسالم و غذای ناسالم است ولی چون در گذشته جمعیت و نیز مصرف انرژی کمتر بود، هوا سالم بود و هوای سالم را مفت و مجانی در اختیار داشتیم.
وی افزود: با افزایش جمعیت و افزایش مصرف سوخت فسیلی و همچنین با اسراف در مصرف انرژی، کار به جایی رسیده که هوای پاک هم به یک آرزو تبدیل شده است.
کلانتری گفت: دولتها هیچ وقت نه فکر این را کرده بودند و نه آمادگی داشتند که برای هوای پاک هزینه کنند و امروز نزدیک ۸۳ میلیون نفر و با مصرف روزانه ۱۴۰ میلیون لیتر بنزین در کشور بهخصوص تمرکز مصرف در چند کلانشهر متأسفانه هوای پاک در بخشهایی از سال یک آرزو برای شهروندان شده است.
وی با تأکید بر این که به دست آوردن هوای پاک بدون پرداخت هزینه غیرممکن است، گفت: ما سالانه بیش از ۱.۵ میلیون خودرو اضافه میکنیم. بدون اینکه خودروهای قدیمی را از رده خارج کنیم. کمتر از ۵ درصد خودروهایی که به چرخه تولید اضافه میشوند، از چرخه حذف میشوند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور عنوان کرد: ۸۷ درصد مینیبوسها، ۸۱ درصد موتورسیکلتها، ۷۳ درصد اتوبوسها و ۶۱ درصد کامیونهای موجود در کشور ما اسقاطی هستند اما همچنان استفاده میشوند.
کلانتری گفت: ما کشور اسقاطیها هستیم و انتظار هوای پاک داریم. این غیرممکن است. اگر تلاشهای وزارت نفت در سه چهار سال گذشته نبود و اگر کیفیت سوختهای ما مثل پنج سال پیش بود، امروز کشور غیرقابل اسکان بود.
- آلودگی موتورها بیشتر از خودروها
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه از ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور چیزی در حدود ۹.۶ میلیون موتورسیکلتها اسقاطی هستند، اظهار داشت: اما میگویند این موتورها ابزار رزق و روزی مردم است و مردم توان مالی ندارند و ناچارند با آنها کار کنند. این در حالی است که هر موتورسیکلت اسقاطی ۷ تا ۸ برابر یک خودرو آلودگی ایجاد میکند.
کلانتری گفت: نزدیک به ۵۶۰ هزار کامیون اسقاطی در کشور فعال است. حدود ۶۱ درصد آلایندگیهای کشور به ویژه در فصل سرما را خودروهای دیزلی ایجاد میکنند که بخش عمده این خودروها کامیون هستند و بعد اتوبوسها و مینیبوسها.
وی اظهار کرد: تحریمها از یک سو باعث شده که وزارت نفت نتواند مازوت تولیدی خود را صادر کند. از طرف دیگر وقتی جلوی مصرف مازوت را در نیروگاهها گرفتیم، پالایشگاهها پر از مازوت شدند. به طوری که در آستانه تعطیلی قرار گرفتند. چون نه میتوانستند مصرف کنند و نه صادر کنند.
این مسئول گفت: ناچار نیروگاهها دوباره به مازوت سوزاندن رو آوردند و گرفتار هوای آلوده شدیم. یعنی دچار دور بستهای شدهایم که در شرایط تحریم نمیدانیم چطور از آن بیرون بیاییم.
- هوای پاک هزینه میخواهد
کلانتری با بیان اینکه هوای پاک هزینه میخواهد، گفت: اگر دولتها میخواهند برای مردم هوای پاک ایجاد کنند، سرمایهگذاری لازم است. وگرنه تعطیل کردن مدرسه و دانشگاه و شهر مشکلگشا نیست.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: ۸۳ درصد منبع آلودگی گازی کشور خودروها و ۶۱ درصد منبع آلودگی ذرات زیر ۱۰ میکرون خودروهای دیزلی هستند. خودروهای سواری ما طبق گزارش فرمانده انتظامی ۶ درصد اسقاطی هستند ولی کل خودروهای دیزلی ما اسقاطی هستند.
او تأکید کرد: ما ناچار شدیم در تولید خودروهای سواری از خیلی از استانداردها چشمپوشی کنیم. اگر بخواهیم استانداردها را اعمال کنیم، کل خودروسازی کشور باید تعطیل شود.
کلانتری گفت: اگر خودروسازی را تعطیل کنیم، ۱.۵ میلیون کارگر بیکار میشوند و از آن طرف هم هوای پاک میخواهند. در شرایط تحریم توان اصلاح وجود ندارد. درضمن اگر تلاشهای وزارت نفت نبود، اوضاع به مراتب بدتر از این بود.
نظر شما