بنیانگذار صنعت انیماترونیک ایران می‌گوید: قرن ۲۱، عصر ربات‌هاست و باید در این برهه حساس، هوشمندانه برای بهره‌برداری از هوش مصنوعی رباتیک در زندگی روزمره انسان‌ها گام برداشت.

انیماترونیک

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، فاطمه نظری به عنوان یک فناور برتر و پژوهشگر قزوینی در این زمینه توانسته با هزینه شخصی و تلاش و علاقه وافر خود به این حوزه، کار اجرایی سرزمین ربات‌ها را که نخستین پارک‌ رباتیک ایران به شمار می‌رود، به دست گیرد.

وی تا به حال چندین اختراع و ابتکار در حوزه‌های مختلف صنعتی و سامانه‌های شهری انجام داده است و همچنین با ساخت انواع محصولات انیماترونیک و نیز تالیف کتاب در این حوزه به عنوان بنیانگذار صنعت انیماترونیک در کشور شناخته‌ شده است.

این پژوهشگر قزوینی به دلیل کثرت و تنوع فعالیت‌هایش در انجام پروژه‌هایی که برای اولین بار در کشور انجام‌ شده تا به حال سه بار موفق به دریافت لوح تقدیر از ریاست جمهوری و  هفت بار نیز به عنوان پژوهشگر و فناور برتر استان قزوین انتخاب‌ شده است.

فاطمه نظری گفت: من با طراحی و ساخت انواع محصولات انیماترونیک(ساخت مدل‌های متحرک موجودات و اشیا به شکل طبیعی یا فانتزی آنها)، بومی‌سازی دانش فنی آن و نیز تالیف نخستین منبع فارسی در این زمینه به عنوان بنیانگذار صنعت انیماترونیک در ایران شناخته‌شده‌ام و در حال حاضر زمینه فعالیت‌های پژوهشی این‌جانب، ابداع و توسعه انواع محصولات جدید در حوزه انیماترونیک است؛ علاوه بر آن در بخش طراحی و ساخت ربات‌های صنعتی، خدماتی و آموزشی هم فعالیت می‌کنم. مجموعه گردشگری سرزمین ربات‌ها که توسط من طراحی شد به عنوان نخستین پارک رباتیک، محیطی علمی، فناوری و تفریحی برای عموم مردم است و می‌تواند به عنوان یک طرح ملی مطرح شود.

وی گفت: اجرای طرح بزرگ سرزمین رباتیک، می‌تواند در فناوری رباتیک و انیماترونیک، کمک به تثبیت جایگاه ملی استان، توسعه علم رباتیک و تبدیل‌ شدن قزوین به قطب گردشگری در این صنعت کمک کند.

فاطمه نظری افزود: امروز وارد عصر رباتیک شده‌ایم و به جرات قرن ۲۱ را می‌توان عصر ربات‌ها دانست چون ۲۵ درصد مشاغل آینده به رباتیک تعلق دارد و سرزمین رباتیک کره جنوبی و ناکازاکی ژاپن یک ظرفیت ارزشمند در اقتصاد آنها محسوب می‌شود.

این پژوهشگر گفت: از سوی دیگر سازمان ملل متحد برای کنترل ربات‌های خودمختار و پرنده که با شناسایی هویت افراد شلیک می‌کنند تصمیم گیری کرده است و این موضوع اهمیت این صنعت را در قرن حاضر نشان می‌دهد. همچنین بیشترین جستجوی کاربران فضای مجازی ایران در مورد رباتیک است که نشانگر میزان علاقه‌مندی جوانان و مخاطبان به این صنعت است.

استان قزوین نیز از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زیادی در این رشته برخوردار است و با مقام‌هایی که در مسابقات رباتیک جهانی کسب می‌کند می‌تواند به قطب این رشته در کشور تبدیل شود.

کد خبر 480971

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha