تونل - زیرگذر استاد معین با حضور پیروز حناچی شهردار، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران و رسول کشت‌پور شهردار منطقه ۲ پایتخت صبح امروز دوشنبه افتتاح شد.

تونل - زيرگذار استاد معين

به گزارش همشهری آنلاین، پروژه استاد معین یکی از مهم‌ترین پروژه‌های انجام شده در دوره مدیریت شهری فعلی است و طول کلی پروژه بیش از ۷۰۰ متر است.

ویژگی این پروژه، فعالیت در عمق چهار متری خیابان آزادی و نیم متری سقف مترو بوده است؛ یعنی بدون اینکه فعالیت خط چهار مترو متوقف شود، پروژه در عمق چهار متری خیابان آزادی ساخته شده است.

طرح احداث این معبر زیرزمینی که در ابتدا به صورت یک مسیر زیرگذر طراحی شده بود، با توجه به دشواری اجرای عملیات انحراف ترافیک در خیابان آزادی مورد بازنگری قرار گرفت تا گذر از عرض ۷۳ متری این خیابان به روش تونلی انجام شود.

تونل ۷۳ متری پروژه احداث تونل- زیرگذر خیابان استاد معین به دلیل عبور از روی تونل خط ۴ مترو با فاصله حدود ۵۰ سانتیمتر و از زیر حجم گسترده‌ای از شبکه‌های تاسیساتی شامل لوله آب ۹۰۰ میلیمتر، لوله گاز و کانال جمع آوری آبهای سطحی، یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های تونلی اجرا شده در شهر تهران محسوب می‌شود.

تونل استاد معین به صورت آب‌بند کامل احداث شده و به مدد استفاده از ابزار دقیق، تمام مراحل اجرایی بدون هیچ گونه نشست در سطح خیابان آزادی به سرانجام رسیده است. سرباره تونل بین ۴ تا ۶ متر بوده و حداکثر ارتفاع حفاری آن به ۱۱ متر می‌رسد؛ عرض ۱۶ متری این معبر زیرزمینی نیز فضای لازم برای ایجاد ۴ خط عبوری (۲ خط سواره و ۲ خط اضطراری) را فراهم کرده است.

با اجرای این پروژه، شریان شمالی- جنوبی دیگری در کنار بزرگراه یادگار امام (ره)، بزرگراه جناح و بزرگراه آیت‌الله سعیدی ایجاد شد و نه تنها سبب کاهش بار ترافیک میدان و خیابان آزادی می‌شود بلکه وضعیت تردد در مسیرهای بزرگراهی یاد شده را نیز بهبود می‌بخشد.

به این ترتیب دسترسی مناطق ۲ و ۹ شهرداری تهران که متعاقب احداث خطوط اتوبوس های تندرو BRT مسدود شده بود، مجدداً برقرار شده و شبکه معابر حمل و نقلی این مناطق تکمیل شده است.

کد خبر 482052
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha