دیوارهای دودگرفته و ته سیگارهای روی زمین به زبان بی‌زبانی از زندگی شبانه معتادان در گذرهای بازار تجریش و کوچه‌های اطراف امامزاده صالح (ع) خبر می‌دهند؛ ضیافتی که از گذرهای بازار تجریش تا شمال پایانه اتوبوسرانی و کانال رودخانه ادامه پیدا کرده و کسبه و اهالی محله را به ستوه آورده است.

کانال

همشهری آنلاین- مرضیه موسوی: دیوارها و کرکره‌های دود گرفته نخستین منظره‌ای است که این روزها کاسبان بازار تجریش با آن روبه رو هستند. می‌دانند دیشب هم مثل شب‌های گذشته معتادان و کارتن خواب‌ها مهمان ناخوانده بازارچه بوده‌اند و برای گرم کردن خود و جور کردن بساط مصرفشان آتش سوزانده‌اند. «احمد برزگر» از کسبه بازار تجریش می‌گوید :«این حوالی مدت‌هاست به پاتوقی برای معتادان تبدیل شده. زمستان‌ها برای گرم کردن خودشان کنار دیوار و کرکره مغازه‌ها آتش درست می‌کنند و صبح که می‌آییم باید ته سیگارها و وسایل باقیمانده از مصرف آن‌ها را کنار بزنیم و در مغازه را باز کنیم. این افراد به دلیل امکان روشن کردن آتش در گذرهای تجریش، زمستان‌ها بیش از سایر فصل‌های سال در اینجا دیده می‌شوند. هرجای گذرهای این اطراف را نگاه کنید رد دود را می‌بینید که دیوارها را سیاه کرده است. روشن کردن آتش کنار این مغازه‌ها کار خطرناکی است. کالاهای موجود در مغازه یا پارچه است یا لوازم خشک دیگری که ممکن است به سادگی آتش بگیرند و کل بازار را خاکستر کنند. این بازارچه در ندارد که بعد از تعطیلی مغازه‌ها بسته شود و به همین دلیل آخر شب به پاتوق امنی برای معتادان تبدیل می‌شود.»

عبور از حفاظ فلزی

پناه‌گیری معتادان در تجریش تنها مختص گذرهای بازار نیست و به کوچه‌ها و فضاهای عمومی اطراف امامزاده صالح (ع) هم کشیده شده است. «رضا صامعی» متولی تکیه تجریش می‌گوید :«در محدوده سر پل و اطراف آن به دلیل وجود پستی بلندی‌های بسیار و نقاط کور شاهد حضور همیشگی معتادان هستیم. آن‌ها علاوه بر بازارچه در شمال پایانه اتوبوسرانی سرپل تجریش هم پاتوق دارند. کافی است در ساعات پایانی شب گذرتان به کوچه پسکوچه‌های پشت امامزاده بیفتد تا معتادان را ببینید که دور آتش کنار هم نشسته‌اند و مشغول استعمال مواد مخدر هستند. وسایلی که از این معتادان در کوچه پسکوچه‌ها باقی می‌ماند اگر به دست کودکان محله بیفتد می‌تواند ناقل بیماری‌های مختلف شود.» او از تجمع معتادان در کانال مقصودبیگ می‌گوید که با وجود مسدود کردن مسیر کانال، خود را به آن سوی حصار فلزی می‌رسانند و آنجا اتراق می‌کنند :«طی این سال‌ها هرچه از حضور معتادان در این محدوده شکایت کردیم هیچ کاری انجام نشد. به جز اینکه ورودی کانال سرپل تجریش را با حفاظ فلزی مسدود کردند. اما معتادان هر جور شده خود را به آن سوی حفاظ می‌رسانند و آنجا تجمع می‌کنند. کلانتری به ندرت وارد عمل می‌شود و فقط معتادان را از این محدوده دور می‌کند که البته روز بعد دوباره آن‌ها سر از بازار تجریش و سرپل در می‌آورند. حضور معتادان در این محدوده علاوه بر ایجاد منظره ناخوشایند باعث ایجاد ناامنی برای کسبه و مردم محله و رهگذران بازارچه می‌شود.»

کد خبر 482181

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha