رئیس جمهوری آمریکا دو روز پس از تبرئه شدن در محاکمه استیضاح در سنا، دو مقام رسمی دولت ایالات متحده آمریکا را به جرم همکاری با استیضاح‌کنندگان دموکرات اخراج کرد.

استيضاح ترامپ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سیدنی مورنینگ هرالد، دانلد ترامپ سرمست از پیروزی قابل پیش‌بینی خود در محاکمه استیضاح خیلی زود دست به کار شد تا دولت را از وجود یاران بی‌وفا پاکسازی کند. در نخستین مرحله قرعه به نام سرهنگ‌دوم الکساندر ویندمن (دستیار شورای امنیت ملی آمریکا) و گوردن سوندلند (سفیر ایالات متحده در اتحادیه اروپا) افتاد که به درخواست نمایندگان دموکرات کنگره علیه ترامپ شهادت داده بودند.

چند ساعت پس از آنکه وکیل ویندمن از برکناری موکل خود از جایگاهش در شورای امنیت ملی خبر داد، سوندلند با انتشار یک بیانیه اعلام کرد دیگر سفیر آمریکا در اتحادیه اروپایی نیست. ویندمن که کارشناس ارشد امور مربوط به اوکراین در کاخ سفید بود، با تشریفات خاص از این کاخ بیرون رانده شد. او زاده اوکراین و شهروند آمریکا و البته از افسران حاضر در جنگ عراق است که چند مدال افتخار در کارنامه و روی سینه دارد.

سرهنگ دوم ویندمن ماه نوامبر گذشته به درخواست دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا حاضر شد و علیه ترامپ در پرونده اوکراین‌گیت شهادت داد. همان زمان هم پیش‌بینی می‌شد که اگر رئیس جمهوری آمریکا در محاکمه استیضاح در سنا پیروز شود، انتقامی سخت از شهادت‌دهنده‌ها می‌گیرد. این انتقام علاوه بر ویندمن دامن برادر دوقلوی او را هم گرفت و یوگنی ویندمن هم همراه الکساندر از کاخ سفید اخراج شد.

از سوی دیگر، سوندلند پیش‌بینی کرده بود پس از پایان ماجرای استیضاح در سنا باید به کار خود در اتحادیه اروپایی پایان دهد و به آمریکا بازگردد. او که از هتل‌داران بسیار پولدار ایالت اورگن است و در مبارزه‌های انتخاباتی ترامپ به او کمک مالی کرده بود، از سوی رئیس جمهوری آمریکا به عنوان سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا گمارده شد. سوندلند در بیانیه خود از ترامپ و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا برای اعتمادی که به او داشته‌اند تشکر کرد.

هر چند سرهنگ دوم ویندمن از کاخ سفید اخراج شد اما همچنان به فعالیت خود در وزارت دفاع آمریکا ادامه می‌دهد. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه اعلام کرد پنتاگون به افسران و همکاران خود وفادار می‌ماند و جلوی مجازات شدن آنها را می‌گیرد. برخی نمایندگان دموکرات هم اقدام کاخ سفید را در اخراج کردن ویندمن و سوندلند شرم‌آور توصیف کردند.

کد خبر 483017

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha